Hej, Har köpt en telia televerksbod och i den finns en massiv elcentral för mitt användningsområde. Vad tror du elektrikern säger när han kommer? Installera el i centralen som redan har jordfelsbrytare eller sätta upp en nu? Jag behöver ju bara ett par uttag, element och lampor. Allt detta är redan kopplat till centralen.
Eftersom centralen är förberedd för elverk så bör absolut en kompetent elektriker se över funktionen innan man bara ansluter en matning från nätet till centralen. Om någon får för sig att ansluta ett elverk dit så måste allt vara riktigt gjort. Personligen tycker jag att den funktionen skall kopplas bort om inte behovet finns. Här är inget läge för hemmapul.
Angående vad?
Installera el i centralen och sätta upp vad nu? Vad menar du här? Skriv tydligare vad du menar.
Och byta ut den hängande armaturen i tak om den inte går att åtgärda.
Eftersom det är en "telekiosk" borde det bara vara att ansluta en matande kabel. Samma regler angående el gäller ju även för televerket så man kan ju antaga att allt är gjort "enligt boken". Men det beror ju lite på vad boden ska användas till, ska det tex vara ett snickeri duger inte kapslingsklassen på grejerna.
Står boden på din tomt så är det bara att dra dit en matning och är den på någon annans mark behöver elektrikern göra en mätaranmälan.
Ps
Reservkraftsomkopplaren kan utan problem sitta kvar. Det som är märkt HUVUDBRYTARE nere till vänster är högst trologt omkopplare för reservkraften, jag tycker mig se att den nu står i ett läge där det står NÄT på brytaren.
Står boden på din tomt så är det bara att dra dit en matning och är den på någon annans mark behöver elektrikern göra en mätaranmälan.
Ps
Reservkraftsomkopplaren kan utan problem sitta kvar. Det som är märkt HUVUDBRYTARE nere till vänster är högst trologt omkopplare för reservkraften, jag tycker mig se att den nu står i ett läge där det står NÄT på brytaren.
Redigerat:
jo elektriTotte_S skrev:
Eftersom centralen är förberedd för elverk så bör absolut en kompetent elektriker se över funktionen innan man bara ansluter en matning från nätet till centralen. Om någon får för sig att ansluta ett elverk dit så måste allt vara riktigt gjort. Personligen tycker jag att den funktionen skall kopplas bort om inte behovet finns. Här är inget läge för hemmapul.
Tack det står på min tomt. Det ska bara vara ett uppvärmt förråd.E elmont skrev:Eftersom det är en "telekiosk" borde det bara vara att ansluta en matande kabel. Samma regler angående el gäller ju även för televerket så man kan ju antaga att allt är gjort "enligt boken". Men det beror ju lite på vad boden ska användas till, ska det tex vara ett snickeri duger inte kapslingsklassen på grejerna.
Ps
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansluta diskmaskin till köksblandare
Vatten & Avlopp -
Ansluta Rumsgivare till Thermia iTec Eco
Värmepumpar -
Kan jag ansluta röret för radon till frånluften på FTX?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ansluta tvättmaskin till handfat
Badrum -
Hur bäst ansluta ram till förskjuten bärlina
Byggmaterial & Byggteknik