12 692 läst ·
49 svar
13k läst
49 svar
Ansluta elbilen till värmepump, bra tanke?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag svårt att få ihop det ekonomiskt.
den dyraste tiden är fram till 19. Kommer du då hem vid då kan du köra 2timmar. sen måste man ladda bilen igen på natten. men att använda den på natten blir väl ingen vinst. Sen måste värmepumpen jobba under den här perioden annars är det bortkastat.
Sen har den där pytte detaljen.... du måste omvandla likström till trefas växelström. säkerligen måste du ha en sinuskurva.... Undrar hur mycket skulle kosta. först omvandla bilens spänning till enfas därefter till trefas.
de kanske fungerar. men kostnad? Värkningsgraden lär inte vara hög så det mesta försvinner på vägen
Nu vet jag inte ens om det fungerar
den dyraste tiden är fram till 19. Kommer du då hem vid då kan du köra 2timmar. sen måste man ladda bilen igen på natten. men att använda den på natten blir väl ingen vinst. Sen måste värmepumpen jobba under den här perioden annars är det bortkastat.
Sen har den där pytte detaljen.... du måste omvandla likström till trefas växelström. säkerligen måste du ha en sinuskurva.... Undrar hur mycket skulle kosta. först omvandla bilens spänning till enfas därefter till trefas.
de kanske fungerar. men kostnad? Värkningsgraden lär inte vara hög så det mesta försvinner på vägen
Nu vet jag inte ens om det fungerar
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Precis sedan kan man ju inte köra el luft vatten värmepump men suck el luft luft som kan tlllföra mycket. Funderar själv på detta ladda billigare på natten. Dock måste man installera någon slogs omkopplare förrän nätdrift till drift från elbilen.B Bernt Ö97 skrev:
Klicka här för att svara