Hej!
Har precis köpt en ny diskmaskin och den kan/bör anslutas till varmvatten.
Nu är den gamla säkert ansluten till kallvatten, men det jag funderar primärt på är att diskmaskinen verkar inkopplat till blandaren ovanför diskmaskinen..
Så frågan är om jag kan lösa så blandaren skickar varmvatten ner till röret istället för kallvetten :D Problemet är bara att jag inte har någon aning om vad det är för blandare i köket :(

Jag misstänker att det är en IKEA Vimmern, någon som har en bra ide hur jag kollar det? Och om det går ändra så jag skickar ner varmvatten istället? Om inte.. Byter jag bara ut nippeln till en T-koppling?

• Rör och kopplingar under diskbänk, med fokus på diskmaskinsanslutning. Grå och vita slangar samt metallkopplingar syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksblandare i rostfritt stål ovanför diskho, med krökta utdragbara slangar, intill växt och rengöringstillbehör på en arbetsbänk i köket.
    Skapa konto
  • Vattenrör och kopplingar under diskbänken, inklusive en flexibel slang och en T-koppling kopplade till diskmaskinens anslutningar.
    Skapa konto
Nej. Du skall ha avstängning till DM lättillgänglig och det blir det inte om du kör med T-koppling.
Har du kollat manualen för blandaren om det går att ändra till varmvatten till DM?

Ja, det ser ut som Ikea Vimmern men med diskmaskinsanslutning.
"Normalt" tar man loss vreder och vrider det en bit.

Varför bör diskmaskinen anslutas till varmvatten?

Hur många liter vatten tar diskmaskinen vid varje delmoment av en diskning?
Hur många liter vatten behöver tappas innan varmvattnet kommer i kranen?

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det ser ut som Ikea Vimmern men med diskmaskinsanslutning.
"Normalt" tar man loss vreder och vrider det en bit.

Varför bör diskmaskinen anslutas till varmvatten?

Hur många liter vatten tar diskmaskinen vid varje delmoment av en diskning?
Hur många liter vatten behöver tappas innan varmvattnet kommer i kranen?
För det ska enligt manualen spara energi :P
https://media.miele.com/downloads/dd/64/00_C7F138384BA81FD08ACDC1CF077ADD64.pdf

Utgår från att du pratar om vredet till just diskmaskinsavstängningen.. Vilket känns J rimligt! Och de borde jag ha kollat före jag raljerar på forumet :S

• Diskmaskinsmanualtext om anslutning till varmvatten för energibesparing, särskilt vid solenergi, samt rekommendationer för elektrisk uppvärmning.
    Skapa konto
  • Textinstruktioner för anslutning av en diskmaskin till varmt eller kallt vatten, max 60 °C, för energibesparingar med tips om solenergi.
    Skapa konto
Lidlund Lidlund skrev:
För det ska enligt manualen spara energi
Det hänger bl.a. på de två sista meningarna i mitt förra inlägg.

Sen är frågan om allt vatten som diskmaskinen använder värms, t.ex. första sköljningen är det troligen kallvatten som används.

Jo.. jag förstår vad du menar..

En diskning tar 9L, jag ska kolla imorgon hur många liter som går åt innan den spolar varmvatten..
och sen är en annan matematik som också går spekulera i (baserat på vad den faktiska besparing är)…
Hur många liter vatten går åt innan vattnet som går in i diskmaskinen är säg 55 grader (som är tempen i varmvattenberedaren). Dvs total förbrukning innan vattnet i diskmaskinen uppgår på den nivån att det inte behöver värmas för det är över 45 grader (temp vid eco).

Sen är min gissning att den tar första ”dosen” kallvatten, dvs det som finns i röret till första sköljningen.

Edit, ser att vi pratar samma sak som sköljning men verkar vrida det ur olika perspektiv 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.