Hej!
Har precis köpt en ny diskmaskin och den kan/bör anslutas till varmvatten.
Nu är den gamla säkert ansluten till kallvatten, men det jag funderar primärt på är att diskmaskinen verkar inkopplat till blandaren ovanför diskmaskinen..
Så frågan är om jag kan lösa så blandaren skickar varmvatten ner till röret istället för kallvetten
Problemet är bara att jag inte har någon aning om vad det är för blandare i köket
Jag misstänker att det är en IKEA Vimmern, någon som har en bra ide hur jag kollar det? Och om det går ändra så jag skickar ner varmvatten istället? Om inte.. Byter jag bara ut nippeln till en T-koppling?
Har precis köpt en ny diskmaskin och den kan/bör anslutas till varmvatten.
Nu är den gamla säkert ansluten till kallvatten, men det jag funderar primärt på är att diskmaskinen verkar inkopplat till blandaren ovanför diskmaskinen..
Så frågan är om jag kan lösa så blandaren skickar varmvatten ner till röret istället för kallvetten
Jag misstänker att det är en IKEA Vimmern, någon som har en bra ide hur jag kollar det? Och om det går ändra så jag skickar ner varmvatten istället? Om inte.. Byter jag bara ut nippeln till en T-koppling?
Ja, det ser ut som Ikea Vimmern men med diskmaskinsanslutning.
"Normalt" tar man loss vreder och vrider det en bit.
Varför bör diskmaskinen anslutas till varmvatten?
Hur många liter vatten tar diskmaskinen vid varje delmoment av en diskning?
Hur många liter vatten behöver tappas innan varmvattnet kommer i kranen?
För det ska enligt manualen spara energiDemmpa skrev:
Ja, det ser ut som Ikea Vimmern men med diskmaskinsanslutning.
https://media.miele.com/downloads/dd/64/00_C7F138384BA81FD08ACDC1CF077ADD64.pdf
Utgår från att du pratar om vredet till just diskmaskinsavstängningen.. Vilket känns J rimligt! Och de borde jag ha kollat före jag raljerar på forumet :S
Jo.. jag förstår vad du menar..
En diskning tar 9L, jag ska kolla imorgon hur många liter som går åt innan den spolar varmvatten..
och sen är en annan matematik som också går spekulera i (baserat på vad den faktiska besparing är)…
Hur många liter vatten går åt innan vattnet som går in i diskmaskinen är säg 55 grader (som är tempen i varmvattenberedaren). Dvs total förbrukning innan vattnet i diskmaskinen uppgår på den nivån att det inte behöver värmas för det är över 45 grader (temp vid eco).
Sen är min gissning att den tar första ”dosen” kallvatten, dvs det som finns i röret till första sköljningen.
Edit, ser att vi pratar samma sak som sköljning men verkar vrida det ur olika perspektiv 😂
En diskning tar 9L, jag ska kolla imorgon hur många liter som går åt innan den spolar varmvatten..
och sen är en annan matematik som också går spekulera i (baserat på vad den faktiska besparing är)…
Hur många liter vatten går åt innan vattnet som går in i diskmaskinen är säg 55 grader (som är tempen i varmvattenberedaren). Dvs total förbrukning innan vattnet i diskmaskinen uppgår på den nivån att det inte behöver värmas för det är över 45 grader (temp vid eco).
Sen är min gissning att den tar första ”dosen” kallvatten, dvs det som finns i röret till första sköljningen.
Edit, ser att vi pratar samma sak som sköljning men verkar vrida det ur olika perspektiv 😂
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ansluta diskmaskin till köksblandare
Vatten & Avlopp -
Blandare för bänkdiskmaskin, ansluta till underbyggd diskmaskin
Kök -
Är det säkert att ansluta en bänkdiskmaskin till denna typ av Mora köksblandare?
Kök -
Ansluta avloppsslang på diskmaskin till avlopp under diskho
Vatten & Avlopp -
Ansluta Siemens diskmaskin till varmvatten, hjälp med att tolka märkning på slang
Vitvaror