2 384 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Anskaffningsvärde
Hej!
Hur ser jag anskaffningsvärdet på ett hus som mina föräldrar köpte på 80-talet?
När man loggar in på lantmäteriet "mina fastigheter"
Står det
Totalt antal inteckningar4
Totalt belopp 337 200 SEK
Datapantbrev
1: 222 600
2: 79 500 SEK
3: 10 100 SEK
4: 25 000 SEK
Immebär det att de köpte huset för 337 200 SEK?
Hur ser jag anskaffningsvärdet på ett hus som mina föräldrar köpte på 80-talet?
När man loggar in på lantmäteriet "mina fastigheter"
Står det
Totalt antal inteckningar4
Totalt belopp 337 200 SEK
Datapantbrev
1: 222 600
2: 79 500 SEK
3: 10 100 SEK
4: 25 000 SEK
Immebär det att de köpte huset för 337 200 SEK?
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
Jaha, jag trodde huset stod på dem fortfarande och du var inne på deras "Mina fastigheter". Det verkar inte synas ursprungligt anskaffningsvärde när fastigheten överlåtits som gåva, det hade ju varit bra om man kunnat se det. Du måste nog kolla i dina föräldrars gamla papper om inget underlag följde med vid gåvan. Lantmäteriet borde också kunna upplysa om anskaffningsvärdet.
Så det har inget med inteckningsumman o göra?B Blazermannen skrev:Jaha, jag trodde huset stod på dem fortfarande och du var inne på deras "Mina fastigheter". Det verkar inte synas ursprungligt anskaffningsvärde när fastigheten överlåtits som gåva, det hade ju varit bra om man kunnat se det. Du måste nog kolla i dina föräldrars gamla papper om inget underlag följde med vid gåvan. Lantmäteriet borde också kunna upplysa om anskaffningsvärdet.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag skulle tro att du kan få fram det relativt snabbt med ett samtal till lantmäteriet. Har du en bra bankkontakt, så kan du höra med dem hur man får fram värdet. Jag tror att de med sin direktuppkoppling till lantmäteriet kan se djupare uppgifter än det som redovisas via "mina fastigheter". Men jag kan ha överdriven tro på deras tjänst, och det är inte säkert att banken vill lägga tid på att hjälpa dig, även om de har uppgifterna med ett klick.
Klicka här för att svara