Hej. Har en undran :) Vi har gjort en anonym anmälan. Ångrat lite i efterhand då vi nu inte kan följa ärendet eller får någon uppdatering. Någon som gjort detta och vet lite hur processen går till?

Bara nyfiken hur kommunen brukar kommunicera ut detta till vederbörande.

Tänker att vi endast får info om dem måste söka bygglov för det vi anmält.

Har fått för mig att det kan vara extremt låg prio på att hantera en anonym anmälan. Det finns ju ingen som kan ha synpunkter på hur långsam behandlingen är.

Här i Stockholm kunde man iallfall tidigare gå in och titta på diariet för stadsbyggnadskontoret. Där kunde man söka på vilka handlingar som kommit resp. gått ut rörande en viss fastighet. Man kunde inte se innehållet bara rubriker. Det är några år sedan jag var nyfiken på ett hus i området som efter ca 300 skriftväxlingar viten och överklaganden i drygt 10 år revs pga. vanvård.

Redigerat:
C Chrillemannen79 skrev:
Hej. Har en undran :) Vi har gjort en anonym anmälan.
Jag har inte svar på din fråga.
Däremot undrar jag varför du gjorde en anonym anmälan?

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har inte svar på din fråga.
Däremot undrar jag varför du gjorde en anonym anmälan?
Är ett infekterat läge mellan mig och min granne. Han kan förvisso ana att det är jag :)

Så vi började med en anonym anmälan. Händer inget så gör vi som jag som avsändare så att säga.

Jag förstår inte riktigt om du ångrar anmälan eller att du gjorde den anonymt. Om det är det senare kan du väl skicka in samma anmälan igen och skriva att du missade att lämna ditt namn förra gången.

Jag tror det blir än mer infekterat efter en anonym anmälan. Gå över till grannen nu på en gång och tala om att du anmält och be om ursäkt för det samt för att du inte klarat av att kommunicera på ett vuxet sätt eller ens vågat anmäla i ditt eget namn.

S
F fribygg skrev:
Jag tror det blir än mer infekterat efter en anonym anmälan. Gå över till grannen nu på en gång och tala om att du anmält och be om ursäkt för det samt för att du inte klarat av att kommunicera på ett vuxet sätt eller ens vågat anmäla i ditt eget namn.
Varför ska TS be om ursäkt om grannen uppfört svartbygge som nu eventuellt kräver bygglov? Och hur kan du veta att TS inte försökt kommunicera på ett ”vuxet sätt” men att det inte varit möjligt pga den andra parten?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Han är fullt informerad

F fribygg skrev:
Sen har du ingen aning om vad som pågår eller hur länge. Så lite hård bedömning.

S Sthlm_ skrev:
Och hur kan du veta att TS inte försökt kommunicera på ett ”vuxet sätt” men att det inte varit möjligt pga den andra parten?
Vet du @Sthlm_ vem som är grannen som anmälts anonymt?

S
F fribygg skrev:
Vet du @Sthlm_ vem som är grannen som anmälts anonymt?
Tyvärr inte. Men du verkar säker?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.