Hej!

Här kommer ännu ett trädäck som ska byggas, det blir några stycken här på forumet.. =)

Hursomhelst, jag har inte byggt någon däck/altan förut så jag har spenderat några dagar att läsa på i forumet, kolla lite youtube videos, fundera, fråga runt och mäta. Nu har jag några alternativ hyfsat klara för mig och vill gärna ha er input på vad jag missat och vad som känns som det vettigaste alternativet!

Mer information om bygget:

• Däcket är som bredast 10m brett och 4m djupt där ca 7.5 av de 10 metrarna går längst med framsidan på huset. (Se skissen)
  • Däcket får inte bygga mer än 15-18 cm för att inte helt täcka över fönster och ventilation till undervåning för mycket (Se bilden, det är 12 cm upp till glaset)
    bild-6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytan där däcket ska anläggas består just nu av rabatter, klassiska gamla sten/betongplattor och gräsmatta.
  • Jag har inte räknat klart på alla dimensioner i spännvidstabellerna än men börjar få en bra bild av ett ramverk bestånde av bärlina på 45x145 med kortlingar satta med balkskor på lämpliga avstånd (beroende på lösning, se här under)
  • Vi vill lägga trallen längst med husväggen, ev mönster kommer förstås att få påverka ramen i form av extra reglar osv.

Så, till de alternativen som jag ser:

ALTERNATIV A
Gräv upp jord, gräsmatta och plocka bort stenplattor för hela ytan av trädäcket.
Gräv ner till lämpligt djup, fyll på med grus och makadam, platta ordentligt mellan lagren.
Bygg ett flytande ramverk och väg av direkt på stenplattor (med papp/plast mellan) som ligger på lämpliga avstånd

Kräver väldigt mycket grävande (?), och en massa sten och grus för att ens få en stabil botten. Annars hyfsat lämpligt eftersom trädäcket ska vara lågt.

ALTERNATIV B
Gräv hål och gjut betongplintar för bärlinorna.
Sätt bärlinorna längst med husets/altanens längd, med den första precis vid huset.
Bygg regelverket mellan bärlinorna, samma som A.

tradack1.png
Skapa konto

(alla plintar är inte utmärkta..)

Mängden plintar till bärlinorna kommer att bli överkomlig, men jag är väldigt osäker på bärlinan som går intill husväggen. Helst ska den skruvas i huset har jag förstått men jag är osäker på att borra så nära fönstret och det känns som att det kan innebära fuktsäkerhetsrisker när den nästan sitter i marknivå.

Om jag skiter i att borra i huset så behöver jag sätta plintar väldigt nära huset istället. Det känns också osäkert, främst för att jag inte vet hur det ser ut så nära grunden, det känns som att det finns risk att paja grunden eller dränering eller i värsta fall el/vatten..

ALTERNATIV C

Gräv hål och gjut betongplintar för bärlinorna.
Lägg enbart grova reglar (45x145) UT från huset med lämpligt cc för trallen (60cm antar jag med “standardtrallen” men jag måste kolla upp)
Lägg trallen direkt på reglarna.

tradack2.png
Skapa konto

(alla plintar är inte utmärkta..)

Det här alternativen låter mig få ut borrningen någon meter från huset, eftersom de grova bärlinorna/reglarna ska klara det, däremot så måste jag antagligen sätta 2 gånger så många betongplintar jämfört med alternativ B, men jag slipper å andra sidan skruva några kortlingar.

Så för att sammanfatta, olika problem med olika alternativ…
A) Mycket gräva, mycket sten och grus. Däcket ligger “bara” direkt på plattorna.
B) Osäkerhet kring att borra i huset så lågt eller att gjuta betonplintar precis intill husväggen.
C) Känns prydligt vad gäller reglar men det blir väldigt många plintar att gräva och gjuta.

Vad har ni för tankar? Har jag krånglat till det i onödan? Tack! =)

Ett tips som kan lösa problemet med fönster och ventilation och som funkar om altanen ska vara låg och du ändå inte ska fästa konstruktionen i huset; lägg altanen en halvmeter ut från huset och lägg snyggt grus alt kattskallar eller varför inte en blandning i mellanrummet. Det blir lite mer levande också och bryter av det stora trädäcket. Man får göra en "landgång" till altandörren förstås. I övrigt har vi påbörjat vårt altanbygge som ditt alt A, men vi hade grävare på tomten så det var rel enkelt fixat med grus och grävning.

TorOdd skrev:
Ett tips som kan lösa problemet med fönster och ventilation och som funkar om altanen ska vara låg och du ändå inte ska fästa konstruktionen i huset; lägg altanen en halvmeter ut från huset och lägg snyggt grus alt kattskallar eller varför inte en blandning i mellanrummet. Det blir lite mer levande också och bryter av det stora trädäcket. Man får göra en "landgång" till altandörren förstås. I övrigt har vi påbörjat vårt altanbygge som ditt alt A, men vi hade grävare på tomten så det var rel enkelt fixat med grus och grävning.
Tack för tipset! Vi har inte utrymmet att lägga altanen längre ut, annars var det en spännande tanke på en "altan-ö" tycker jag!

Däremot snackade jag med en kompis häromdagen och han nämnde att han köpt en liten grävare som han gärna testar hos mig, så det blir Alternativ A för mig också! =)

perfekt med kompisar som har grävare!

Hej!
Alt A: sjukt mycket onödigt grävande, och mycket jobb för en lösning man använder när man vill göra det lite lätt för sig, plattor på mark alltså. Men skulle kunna funka. Dock kommer det bli dyrt att hyra grävare, köra bort material och köra fram nytt...
Alt C: gräva 70-80 plintar och väga in? Det kommer du inte orka med!

Det lämnar oss med alt B, men så här skulle jag gjort : gräv ut och gjut (eller köp färdiga 500 mm, ett moment mindre) sätt plintarad längst ut (gör däcket 425mm djupt!) med 2 meter emellan plintarna, sen en plintarad i mitten som du ritat. Du tänker rätt i med att man inte vill gräva så nära huset, detta löser du led att ha innersta bärlinan fäst i stolpar som står på betongplattor! Att bara slänga ut lite grus (dränerande) närmast huset borde inte vara för mycket jobb. Och så låter du bli att fästa bärlinan i fasaden! Glöm inte att ha markduk under!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.