Skivan till Farmors gamla matsalsbord var tyvärr bortom all räddning, skadad som den var av vatten och värme. Eftersom det var tunt faner med shellack så fanns ingen möjlighet att slipa och lacka. Ivajefall inte med en rimlig arbetsinstas som jag såg det. Lite synd eftersom det f.ö. var ett bra bord men lite för smalt för att fungera riktigt bra som matsalsbord. Så småningom togs beslutet att bordet skulle bort. Skivan fick gå hädan men när jag senare skulle försätta underredet i transportabelt skick så insåg jag att det var ju ganska stabilt. Kanske kan man utnyttja det till något annat?

A_MFT.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag var tidigare inspirerad av denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19102-mitt-hemmabyggda-mft.html#10 och tänkte jag kanske kunde åstadkomma något liknande. Till att böja med vill jag kunna komma åt runtomkring arbetsbordet. På med några hjul så det går att lätt att flytta ut från väggen.

B_MFT.jpg
Skapa konto

Sedan borde man kunna fästa på en ram på något sätt. Jag började med att plocka bort det gamla fästet för skivan och satte dit några MDF bitar som ramen kan ligga på.

C_MFT.jpg
Skapa konto

Ramen gjorde jag av några MDF remsor som limmades ihop till "reglar". Tyvärr finns ingen bild på hela ramen men här syns de spår jag fräste ut för att kunna göra någon slags T-spår. Ramen skall kunna hålla en skiva om 200x80 cm. Detta bör bli stort nog för att man skall kunna lägga upp en hel skiva (250x120 cm) som skall delas upp.

D_MFT.jpg
Skapa konto

Sedan borrade jag hål i 2x20 mm aluminumprofil. För detta skulle gå lite smidigare så gjorde jag en jigg till pelarborren. Efter att ha provat ett antal försänkare med blandat resultat så hittade jag den som syns på bilden från Festool. Det blev i stort sett bara ett spån per hål och inget klet, den rekommenderas även till Alu. Som synes ordnade jag också med utsug. Jodå, spånen fastnade utmärkt i slangen. :)

E_MFT.jpg
Skapa konto

Som synes så var jag noga med att profilen skulle spännas fast ordentligt för att inte följa med borren upp igen. Strecket till vänster utgör markeringen där senaste hålet skall placeras för att nästa hål skall komma på rätt avstånd. Fungerade ganska smidigt tycker jag.

F_MFT.jpg
Skapa konto

Sedan var det bara att skruva fast profilerna i de frästa spåren.

G_MFT.jpg
Skapa konto

När skivan kom på plats blev det såhär vackert.

H_MFT.jpg
Skapa konto

Jag hoppas detta kan ge lite inspiration till andra precis som jag själv får mycket hjälp och inspiration härifrån. Förslag på förbättringar mottages också gärna.

Framtida planer är att göra ett urtag i skivan där jag kan montera sticksågen samt en fräs.

• Gilla
hamed8555 och 2 till
  • Laddar…
jac skrev:
Skivan till Farmors gamla matsalsbord var tyvärr bortom all räddning, skadad som den var av vatten och värme. Eftersom det var tunt faner med shellack så fanns ingen möjlighet att slipa och lacka. Ivajefall inte med en rimlig arbetsinstas som jag såg det. Lite synd eftersom det f.ö. var ett bra bord men lite för smalt för att fungera riktigt bra som matsalsbord. Så småningom togs beslutet att bordet skulle bort. Skivan fick gå hädan men när jag senare skulle försätta underredet i transportabelt skick så insåg jag att det var ju ganska stabilt. Kanske kan man utnyttja det till något annat?

[bild]

Jag var tidigare inspirerad av denna tråden: [länk] och tänkte jag kanske kunde åstadkomma något liknande. Till att böja med vill jag kunna komma åt runtomkring arbetsbordet. På med några hjul så det går att lätt att flytta ut från väggen.

[bild]

Sedan borde man kunna fästa på en ram på något sätt. Jag började med att plocka bort det gamla fästet för skivan och satte dit några MDF bitar som ramen kan ligga på.

[bild]

Ramen gjorde jag av några MDF remsor som limmades ihop till "reglar". Tyvärr finns ingen bild på hela ramen men här syns de spår jag fräste ut för att kunna göra någon slags T-spår. Ramen skall kunna hålla en skiva om 200x80 cm. Detta bör bli stort nog för att man skall kunna lägga upp en hel skiva (250x120 cm) som skall delas upp.

[bild]

Sedan borrade jag hål i 2x20 mm aluminumprofil. För detta skulle gå lite smidigare så gjorde jag en jigg till pelarborren. Efter att ha provat ett antal försänkare med blandat resultat så hittade jag den som syns på bilden från Festool. Det blev i stort sett bara ett spån per hål och inget klet, den rekommenderas även till Alu. Som synes ordnade jag också med utsug. Jodå, spånen fastnade utmärkt i slangen. :)

[bild]

Som synes så var jag noga med att profilen skulle spännas fast ordentligt för att inte följa med borren upp igen. Strecket till vänster utgör markeringen där senaste hålet skall placeras för att nästa hål skall komma på rätt avstånd. Fungerade ganska smidigt tycker jag.

[bild]

Sedan var det bara att skruva fast profilerna i de frästa spåren.

[bild]

När skivan kom på plats blev det såhär vackert.

[bild]

Jag hoppas detta kan ge lite inspiration till andra precis som jag själv får mycket hjälp och inspiration härifrån. Förslag på förbättringar mottages också gärna.

Framtida planer är att göra ett urtag i skivan där jag kan montera sticksågen samt en fräs.
Tveklöst vackert!

--- Mats ---

• Gilla
Masses
  • Laddar…
Trevligt bord, helt klart det stiligaste underredet:) T-tracksen ser också riktigt fina ut...och naturligtvis är man avundsjuk på storleken...

Men sitter inte underredet lite väl långt in från kortsidorna? Blir det inte tipprisk när du trycker där?

Daniel_N skrev:
Trevligt bord, helt klart det stiligaste underredet:) T-tracksen ser också riktigt fina ut...och naturligtvis är man avundsjuk på storleken...

Men sitter inte underredet lite väl långt in från kortsidorna? Blir det inte tipprisk när du trycker där?
Tack!

Tanken dök upp under bygget men det har inte varit några problem hittills med att det tippar. Men visst, det kan ju vara bra att tänka sig för lite. Nu blir det ju endel motvikt i själva bordet och det verkar räcka. Sedan är det ju (tyvärr) sällan bordet är så tomt som på bilden. Är det plats att lägga upp saker på den ena sidan så brukar det finnas motvikter så det räcker på den andra. ;)

Det jag var mer bekymrad för var faktiskt om det skulle bli "rickigt". Detta har inte heller varit något problem än så länge om jag bara låser hjulen.

Hålen i skivan, har du gjort dem själv eller köpt färdigt?

Hålen gjorde jag med handöverfräsen och en 20 mm notfräs med bottenskär, dvs ett borrande stål.

Jag ritade upp linjer med 10 cm mellanrum så det blev ett rutnät. Sedan så fräste/borrade jag i kryssen.

OK!

Blev det tillräckligt exakt tycker du?

Robert-san01 skrev:
Blev det tillräckligt exakt tycker du?
På det får jag nog svara "nej", eller "det beror på". Att placera fräsen så hålet hamnar mitt i krysset ser jag inga problem med, däremot hade jag inte någon vinkel som var bra nog att få kryssen helt exakt placerade. Nu hade jag inte någon riktig ambition att utnyttja hålen för att t.ex. placera arbetsstycke och sågskena i 90 grader mot varandra så jag la inte ner alltför mycket energi på detta. (Jag gissar att det är något sådant du är ute efter?)

Nu hade jag en lösning på problemet med icke exakta hål och sågskenan på gång men den blev aldrig riktigt färdig. Tanken var att göra två anhåll och markera två hål så att anhållen alltid sitter på samma ställe. Då kan jag kompensera för vinkelfelet genom att göra de bägge anhållen som sågskenan ligger mot olika långa. En bild hade varit enklare men tyvärr tjänar verkstaden för tillfället som möbelmagasin pga ombyggnad så jag kommer inte åt grejorna de närmaste månaderna. :(

Kanske skall lägga till att jag i övrigt är otroligt nöjd med möjligheterna till fastspänning som alla hålen ger i kombination med "T-spåren" på sidorna. Storleken gör också att det går att lägga upp t.ex. en hel MDF skiva och kapa upp den i mindre bitar för vidare bearbetning i bordssågen. Jag har väl aldrig riktigt saknat att hålen inte är 100% i rät vinkel i förhållande till kanten och varandra.

Tackf för infon!

Det är kanske inte så noga med hålen trots allt. Skall det vara exakt i vinkel får man ta fram vinkelhaken. ;)

För egen del tyckte jag att hålens exakta placering var rätt viktigt för att dels kunna använda anhåll och injusterad skena och dels kunna montera olika anhåll exakt vinkelrätt mot varandra (för limming av räta prylar). Insåg då att jag troligen inte skulle lyckas med detta på egen hand och beställde därför skivan hos en lokal snickerifabrik som har CNC-fräs.

Tyvärr hade jag inte möjlighet att göra mitt bord så stort som Jac men tanken är att istället göra flera bord som går att koppla ihop. Det är dock oklart hur detta skall göras med bibehållen linjering men det behovet harännu inte uppstått. ;)

Möjligheterna för att fästa tvingar blir dock väldigt många om man tänker ganska snabbt: "hur klarade jag mig utan detta" ;)

Tack för input!

Jag får snart hem MFT till Kapexen och det har också skiva med hål. Jag får väl börja prova lite på det och se vad jag tycker om arbetsmetoden.

Min tanke med profilerna och skivan var att bygga expansionsdelar till Kapex MFT och på sikt en lite större och stabilare variant av MFT.

Jag var mer inne på Masses variant av aluprofiler. Då ungefär lika djupt som Kapex MFT men dubbelt så brett, blir väl ca 1,5m tippar jag. Har man sedan så man kan haka på fler moduler med skivor borde det passa bra i ett garage där man inte kan ha det helt stationärt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.