Hej,
Jag har sökt mig galen på den här frågan och har svårt att hitta exakt hur jag ska göra.
Är i full fart att renovera min källare och sätter bl.a. in ett badrum. Källaren har varit oisolerad och har nu bilats ur, isolerats (avjämningslager makadam, 100mm isodrän och 100mm cellplast) samt vattenburen golvvärme. Sand och lera i botten, ej särskilt fuktigt.
Ytterväggarna består av putsad betonghålsten och vi dränerade 2020 samt isolerade med 100mm isodrän. Två av väggarna i badrummet är ytterväggar. På golv samt 1 yttervägg blir det klinker och övriga väggar blir målade/spegel. Vägg vid badkar samt vid toa är uppmurad med leca för dragning av vatten/avlopp.
Vad blir korrekt applicering av tätskikt? Ska folie användas eller endast rollbart tätskikt? Ska endast golv tätas? Ska ångspärr användas?
Bifogar ritning på badrummet och tar tacksamt emot tips!
Jag har sökt mig galen på den här frågan och har svårt att hitta exakt hur jag ska göra.
Är i full fart att renovera min källare och sätter bl.a. in ett badrum. Källaren har varit oisolerad och har nu bilats ur, isolerats (avjämningslager makadam, 100mm isodrän och 100mm cellplast) samt vattenburen golvvärme. Sand och lera i botten, ej särskilt fuktigt.
Ytterväggarna består av putsad betonghålsten och vi dränerade 2020 samt isolerade med 100mm isodrän. Två av väggarna i badrummet är ytterväggar. På golv samt 1 yttervägg blir det klinker och övriga väggar blir målade/spegel. Vägg vid badkar samt vid toa är uppmurad med leca för dragning av vatten/avlopp.
Vad blir korrekt applicering av tätskikt? Ska folie användas eller endast rollbart tätskikt? Ska endast golv tätas? Ska ångspärr användas?
Bifogar ritning på badrummet och tar tacksamt emot tips!
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Inga problem att köra folie i hela badrummet om du har isodrän och 100 i golvet nu .. annars hade de varit 1kds på golv och folie vägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Och inte bara "inga problem" utan det är ju så det ska vara enligt branschreglerna.R Rickard.lj skrev:
Fast det ska ju inte vara folie bakom på målade väggar utan det ska ju göras enligt det godkända målade systemet med särskild duk.
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Ja absolut ska de vara efter branschen, svarade på frågan om folie kunde köras på hela eller om han skulle använda ex 1kds ,BirgitS skrev:
Målade väggar måste så klart slipas ner och spacklas upp med lättvåt eller montera upp ny gips ,
Klicka här för att svara