Toalettpappersrulleshållaren gick sönder, efter 22 år. Såg att den hade suttit ihop med en svetspunkt. Man vill ju inte köpa en ny toalettpappersrulleshållare i onödan, så jag tänkte att det är dags att investera i en svets till garaget! Har läst lite om pinnsvets och MIG utan gas, men vet inte vad jag ska välja. Orkar inte hålla på med nån begagnad kempi som alla forumråd alltid säger. Vill heller inte lägga flertal tusen. Jula har nån kampanj på en MMA+svetshjälm för 1999kr. Men är det bättre med en gaslös MIG för mig? Förutom toalettpappersrulleshållare kommer jag reparera diverse metalliska tingestar som går av, och sätta ihop en och annan plåtbit, vem vet hur tjocka dessa kommer vara. Kanske svetsa lite i nån sprucken skorsten i rostfritt? Antagligen kommer jag mest svetsa fast muttrar på skruvar jag dragit sönder huvudet på när jag mekar med bilar. Men allra mest kommer svetsen stå och samla damm.

Så, hur lyder domen av er som svetsat något tidigare? Är det så noga vilken svetstyp? Jag brukar inte vara kräsen med verktyg förresten.

• Gilla
rakt09 och 2 till
  • Laddar…
Gaslös mig. Enkelt och billigt. Köp den på Lidl, den ger nog mest för pengarna.

Mma bränner hål i tunnplåt och är lite knepigare att få snits på.

Oavsett sort: se till att ha god ventilation, var helst ute. Flussmedlet både på gaslös mig och pinnsvets är rätt otäck att andas in.

• Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
T
Jag har svetsat i jobbet (för 20++ år sen), mig/mag/tig och annat otyg. (säger inte att jag var bra på det, men i alla fall :) )

Hemma har jag en mellanprisvariant enfasare av MIG, jag kör med flusstråd för bekvämligheten.
Svetsarna blir oftast inte lika snygga som med mig eller mag, det ryker som fan, men bekvämligheten vinner för mig.

Svetsar kanske 20-60 min per år här hemma så det är inte mycket den rullar.
Skulle jag svetsat mer (eller råka på av misstag) en juste begagnad bättre maskin som orkar med lite längre slangpaket hade jag nog uppgraderat till en kemppi trefasare eller nått sånt där. Men tills dess duger den jag har.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
F
K Karl Heinz skrev:
Toalettpappersrulleshållaren gick sönder, efter 22 år. Såg att den hade suttit ihop med en svetspunkt. Man vill ju inte köpa en ny toalettpappersrulleshållare i onödan, så jag tänkte att det är dags att investera i en svets till garaget! Har läst lite om pinnsvets och MIG utan gas, men vet inte vad jag ska välja. Orkar inte hålla på med nån begagnad kempi som alla forumråd alltid säger. Vill heller inte lägga flertal tusen. Jula har nån kampanj på en MMA+svetshjälm för 1999kr. Men är det bättre med en gaslös MIG för mig? Förutom toalettpappersrulleshållare kommer jag reparera diverse metalliska tingestar som går av, och sätta ihop en och annan plåtbit, vem vet hur tjocka dessa kommer vara. Kanske svetsa lite i nån sprucken skorsten i rostfritt? Antagligen kommer jag mest svetsa fast muttrar på skruvar jag dragit sönder huvudet på när jag mekar med bilar. Men allra mest kommer svetsen stå och samla damm.

Så, hur lyder domen av er som svetsat något tidigare? Är det så noga vilken svetstyp? Jag brukar inte vara kräsen med verktyg förresten.
Ja, det är rätt noga. Man är skapligt mer flexibel med MIG/MAG i mindre godstjocklekar men självskyddande är ett jävla straff, svetsen blir garanterat sämre än motsvarande med pinne om man får till den och röken från självskyddande tråd är jäkligt farlig.

Jag har en trasig svets du kan få billigt. Den löser ditt huvudsakliga behov i att samla damm.

• Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! Låter som att jag kan välja en random MIG från amazon för typ 1500 spänn och ändå kunna använda den till lite blandat sporadiskt?
Tack också för råden om ventilation. Har halvmasker från sundström och biltema, förstår jag det rätt är det partikelfiltret jag ska använda? Får öppna garageporten och ställa mig lite utanför när något ska svetsas tänker jag.

F
K Karl Heinz skrev:
Tack för tipsen! Låter som att jag kan välja en random MIG från amazon för typ 1500 spänn och ändå kunna använda den till lite blandat sporadiskt?
Tack också för råden om ventilation. Har halvmasker från sundström och biltema, förstår jag det rätt är det partikelfiltret jag ska använda? Får öppna garageporten och ställa mig lite utanför när något ska svetsas tänker jag.
Lycka till att få in masken med filter under en svetshjälm.. Du får köpa en PAPR svetshjälm (dyrt), fixa ett utsug eller svetsa med gas istället. Man kan ju åtminstone kolla vad budgetsvetsen kostar i ett utförande med inbyggd gasventil, då har man ju åtminstone möjligheten att svetsa med gas och en 5liters flaska kan man fynda på blocket eller Marketplace då och då.

F fsn skrev:
Lycka till att få in masken med filter under en svetshjälm.. Du får köpa en PAPR svetshjälm (dyrt), fixa ett utsug eller svetsa med gas istället. Man kan ju åtminstone kolla vad budgetsvetsen kostar i ett utförande med inbyggd gasventil, då har man ju åtminstone möjligheten att svetsa med gas och en 5liters flaska kan man fynda på blocket eller Marketplace då och då.
Har gemene man med en bonnasvets i garaget en svetshjälm med inbyggd ventilation?

• Haha
Intet
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Har gemene man med en bonnasvets i garaget en svetshjälm med inbyggd ventilation?
Nä, tror de flesta av oss helt enkelt svetsar utomhus..

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
F
K Karl Heinz skrev:
Nej. Den genomsnittliga bondlurken suger gladeligen i sig den cancerogena röken från migsvetsen utan gas (som är betydligt hälsovådligare än röken från tex MMA elentroder).

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T
Nä inte gladeligen, men ingen filtermask. Däremot så heltäckande klädsel som det går, ljuset från ljusbågen är inte så nyttigt för huden heller.. :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej. Den genomsnittliga bondlurken suger gladeligen i sig den cancerogena röken från migsvetsen utan gas (som är betydligt hälsovådligare än röken från tex MMA elentroder).
Såå jag kan överväga att skaffa en MMA-svets ändå?

K Karl Heinz skrev:
Visst, men du kan inte svetsa något tunnare än 3-5mm

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
F
K Karl Heinz skrev:
Om jag var på en hård budget och skulle köpa nåt billigt så skulle jag gå på nån multiprocess-skit MIG/MAG med gasventil som du också hjälpligt kan spraka några pinnar med om du vill det. Det riktigt billigaste möjliga skitet går kanske upp 5-800kr i pris för möjligheten att svetsa med gas om man skulle vilja det. Men exakt vad du skall köpa i det segmentet vet jag inte, det är inte ett segment jag kikat på i nåt annat än avskräckande syfte.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
F
K Karl Heinz skrev:
Kollar man tex Vevor som inte säljer sämre skit än alla andra som säljer billigaste möjliga så får man en MIG/MAG på 200A (finns ingen anledning att köpa 250A i Sverige då man med största sannolikhet är begränsad till 16A) med nåt man skulle kunna tolka som synergi och pulse för nästan inga pengar alls, mindre än en tusenlapp mer än en svets utan nån gasförberedelse övt. Sen att det i manualen hävdas att man ställer in strömmen vid MIG/MAG svetsning får man ha överseende med, det är kanske ett fel i manualen. Oavsett vilket, det är otroligt billigt. Om man lite drygt dubblar pengarna så kan man nästan få loss en Rallymig 161 från Migatronic eller en Bester 200 (en lågpris Lincoln).

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Svetstransformator Vevor 4-in-1 MIG/MAG/MMA/TIG med kablar och blått handtag på garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev någon kompromiss ändå, en Vevor för 1900 spänn, billigt kinaskit men ändå nån sorts bättre tillverkare än den mest kinesiska importen på amazon inbillar jag mig. Men den ska kunna gå på gas också och det verkade ju viktigt, även om jag inte har nån gas. Känns helt okej vid första anblick. Räcker det med svetshjälm, heltäckande klädsel och rejäla handskar eller skulle ni rekommendera annan skyddsutrustning? Tycker det känns lite nojigt att få en stöt, även om man gör allt rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.