Är en nybliven husägare som kommer ställa en hel del frågor, om jag inte redan hittat svaret när jag sökt runt.
I detta fallet finns ett gäng trådar om trappor och dess pelare men de är alla av olika karaktär (rätta mig gärna om jag fel), så därför kommer ytterligare en tråd.

Började riva en panelvägg nere i källaren för att främst få en öppnare yta och en mindre stopp trång ”hall”.
När jag väl fått bort panelen så tornar dessa (typ) pelare upp sig och min första tanke är ”Nej, hoppas inte dessa är bärande för trappan.”.

Efter att kollat på de lite samt kännt på de (se video) så misstänker jag att de inte är det, men bättre att fråga en gång för mycket än att behöva ta groventren in i källaren varje gång man ska ner (när trappan rasat alltså).

Vad jag främst undrar är om man kan se på något smidigt sätt om de är bärande för trappan.
Behöver man öppna upp det ”snygga” källartaket och kolla eller kan man se det på trappans konstruktion.

Tacksam för svar, tips eller bara allmänna hurrarop.

• Träbyggnad inomhus med tomma hyllor, lysrör ovanför, golv och väggar i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa i hemmiljö, brunt trä, vitmålad vägg, belysning ovanifrån, lutande tak, rustik stil.
    Skapa konto
  • Träbjälkar och plank i en hörnkonstruktion, antydan till spikar, inne i en byggnad.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion, spikar, träbjälkar, oslipat, inomhus, snickeri, grovt byggd, delvis oskarpt, närbild.
    Skapa konto
Om du ställer 4 sumobrottarkompisar på trappsteget ovanför "pelaren" och gör samma sak som i filmen, vad händer då?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om du ställer 4 sumobrottarkompisar på trappsteget ovanför "pelaren" och gör samma sak som i filmen, vad händer då?
Jag hade tyvärr bara en lättvikts sumobrottarkompis i närheten då, men pelaren betedde sig likadant då.
Även när jag som nästan väger 0,1 ton stod på översta steget precis ovanför pelaren så var den svajig.

Men som sagt, bättre att fråga en gång för mycket 😉

Har du en källaringång från utsidan, det "" kan "" vara ett jobb med att få en trapp innomhus, och då har dom satt ditt stöttor för att hålla bjälklaget. Ingen riktig avväxling i bjälklaget. Du får försöka se hur det ser ut där trappan går igenom, om det syns något som kan ge en vink om ombyggnad. Att den går att vika på, men hur är den andra stolpen.

• Gilla
h3mm4frun
  • Laddar…
Eftersom detta är byggt efter golv värme ch innertak är det inte bärande

• Gilla
klosp11 och 2 till
  • Laddar…
Känn på den andra stolpen, är den lika så bär det inte. Men kan inte vara fel att ha en stolpe närmast trappan, för du måste ha ett staket där och då med en ny snygg stolpe kan staketet med fördel fästas i den.
Det är nog lite skråvirke i den delen under trappan och varför skrubben gjorts, kan man bara spekulera på. Vagnstycket som syns till höger ser ut att vara kraftigt och har antagit en kulör som säger länge sedan. Finns det någon stolpe i vecket på trappan, det verkar vara en U-trappa och dom kan gnälla/knarra rätt bra, då insidan hänger liksom i luften.

J jonaserik skrev:
Har du en källaringång från utsidan, det "" kan "" vara ett jobb med att få en trapp innomhus, och då har dom satt ditt stöttor för att hålla bjälklaget. Ingen riktig avväxling i bjälklaget. Du får försöka se hur det ser ut där trappan går igenom, om det syns något som kan ge en vink om ombyggnad. Att den går att vika på, men hur är den andra stolpen.
Trappan är från huset begynnelse.
Ska öppna upp hål vid pelarna och se hur det ser ut ovanför pelarna.
Som man ser på bilden (tagen ”inifrån” och underifrån trappan) så linear inte pelarna med trappans konstruktion så det är ju litet hopp för min del 😊

• Trätrappa sedd underifrån med vita väggar och brunt träräcke, möjlig renovering pågår.
    Skapa konto
Matti_75 Matti_75 skrev:
Eftersom detta är byggt efter golv värme ch innertak är det inte bärande
Tackar för ett kort och rakt svar 😃

J jonaserik skrev:
Känn på den andra stolpen, är den lika så bär det inte. Men kan inte vara fel att ha en stolpe närmast trappan, för du måste ha ett staket där och då med en ny snygg stolpe kan staketet med fördel fästas i den.
Det är nog lite skråvirke i den delen under trappan och varför skrubben gjorts, kan man bara spekulera på. Vagnstycket som syns till höger ser ut att vara kraftigt och har antagit en kulör som säger länge sedan. Finns det någon stolpe i vecket på trappan, det verkar vara en U-trappa och dom kan gnälla/knarra rätt bra, då insidan hänger liksom i luften.
Den andra stolpen känns lite stummare, men den sitter ju å andra sidan fäst i trappan med regel.
Eftersom pelarna är skarvade så tror jag också att utrymmet är byggt med överblivet material.
Smackar med lite fler bilder här eftersom en bild säger mer än mina ord 😉

I framtiden kommer det säkert hamna ett snygg pelare att fästa ett räcke i, huvudsaken för oss nu var att få öppnat upp ytan så det blev luftigare.

• Inomhusbild av träpaneler, takbjälkar, en sluttande trätrappa och en dörr med handtag.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion, bjälkar, förvaringsutrymme under en trappa, ommålad vägg, ljust rum, obebyggd yta, enkel arkitektur.
    Skapa konto
Nu har jag öppnat upp i taket, och pelarna är inte bärande.

Däremot undrar jag om någon vet vad som ”bär” trappan.
Är det att den lutar mot en av golvreglarna för övervåningen eller?

• Inre takkonstruktion, träbjälkar och isoleringsmaterial synligt, obruten gipsvägg, renovering eller skada syns.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion, oskadade balkar och bristfällig gipsvägg, indikerar renovering eller skada, interiör byggnadsskada.
    Skapa konto
  • Träbjälklag med skade- och reparationsarbete synligt, spikar sticker ut, oavslutat hantverk, konstruktion närbild.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion under renovering med synlig isolering och oavslutade delar av tak eller vägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.