Hej,

Har en gammal Electrolux EK6140 som gett upp (För manual se: https://manualzz.com/doc/50794502/electrolux-ek6140-användarmanual). Har en äldre lägenhet där det är 230V, 1x20A uppsäkrat. Har läst spisbibeln (https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/) och har följande frågor:

Ignorera att spisarna har olika specifikationer, det primära jag undrar över är anslutningsmöjligheterna.

Exempelspis 1: https://www.bosch-home.se/produktlista/spis-ugn-hall-och-flakt/spisar/fristaende-spisar/HKA090021U#

• Enligt specifikationerna kräver den 230V, enfas och 1x16A. Blir det illa att koppla in med 1x20A uppsäkrat? Anslutningseffekten står som 9700W och varken 230V 16A eller 230V 20A är ju närheten av det.

Exempelspis 2: https://static.elongroup.se/Document/Article/290963/faktablad-fullhojdsspisar-elvita-740357.pdf

• Enligt specifikationerna kräver den 230V, enfas och 1x25A. Blir det illa att koppla in med 1x20A uppsäkrat? Blir den enda nackdelen att spisen inte kan gå på fullt ös då begränsningen är hur mycket det är uppsäkrat för?

Min sista fråga är om någon har erfarenhet av någon av modellerna? Alternativt om det finns någon som kan rekommendera en spis som passar med de förutsättningar som jag har. Allt under 10,000 är intressant. Det enda kravet är varmluftsugn. Vad jag kan hitta så finns det inte så många modeller, utöver varmluftsugn får det nog bli att ta det som kan fungera.

Tack på förhand!

Du ska leta efter en ren 230 V spis, ( ska då stå antingen 230V/ noll eller 3 fas + noll ) dom ska ha både fas och nolla. Kika på baksidan så syns det 3 olika kopplingsmöjligtheter, 1-fas , 2-fas , 3-fs .

J jonaserik skrev:
Du ska leta efter en ren 230 V spis, ( ska då stå antingen 230V/ noll eller 3 fas + noll ) dom ska ha både fas och nolla. Kika på baksidan så syns det 3 olika kopplingsmöjligtheter, 1-fas , 2-fas , 3-fs .
Om du kikar på exempelspis 1 så borde det passa då det är en "ren" 230V spis. Frågan gäller mer att den enligt spec kräver 1x16A men jag har 1x20A och huruvida det då är ett gångbart alternativ.

N NilsErre skrev:
Blir den enda nackdelen att spisen inte kan gå på fullt ös då begränsningen är hur mycket det är uppsäkrat för?
Du får ställa in maxeffekten efter din säkringsstorlek
Instruktioner för att ställa in maximal effekt på en spis på svenska.

Svårt att säga 16 A eller 20 A , normalt så får man säkra upp inkommande till 25 A och spisen till 20 A, brukar klara sig i lägenheter med 1 - fas.

Edit 20 A för spisen fordrar min 4 mm2 kabel, 16 A min 2,5 mm2

Fairlane
Den första spisen går att ansluta med enfas, 2 fas eller 3 fas. Tydligen för svårt för Bosch att skriva ut i den tekniska dokumentationen. Tittar man på installationsdokumentet så syns det dock

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den första spisen går att ansluta med enfas, 2 fas eller 3 fas. Tydligen för svårt för Bosch att skriva ut i den tekniska dokumentationen. Tittar man på installationsdokumentet så syns det dock
Brukar även vara en markering vid luckan eller bakom luckan som sitter för kopplingsutrymmet.

P
J jonaserik skrev:
Ehe... De är väl 230V N?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju bara för att man skall få chansen till högre utnyttbar effekt den är ju alltid en 230V spis

Fairlane
electroluxaren skrev:
Det är ju bara för att man skall få chansen till högre utnyttbar effekt den är ju alltid en 230V spis
Visst är det 230 V, men det är ju lite otydligt att man kan ha fler faser för bättre effekt när det står:
Typ av kabel
1-fas, Nolla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.