Hoppas några har lust att ta sig tid att läsa och svara, och att det inte är för lummigt eller mycket skrivet. ...två frågor
1. Försöker röris tjäna mycket på mig, eller har jag räknat fel?
2. kan man om man är lite händig klara VA själv?

Har tänkt att bygga ett nytt badrum i nyköpta villan, och göra allt utom VA och el själv med hjälp av vänner, men efter att haft hit en rördragare så börjar jag nästan ångra mig.:(
Förutsättning: badrum i bottenplan med källare under.
Det finns ett "stamrör" i källaren till en toalett, i annan del av huset, där man kan koppla på sig. Stamröret (110mm) ligger ca. 10 m bort, Inloppsrör man kan koppla på finns ca 5m bort. (allt i källaren, VA får dras så det blir en krök 90 grader.)
Det behövs att borra/hacka upp hål i två betongväggar för att dra fram rören.
VA upp till badrum blir 1xdusch, toalett, handfat...dold inkoppling till dusch annars kromade synliga rör.

Har räknat på priser för material hos Rinkaby och får det till ca. 3500 kr (kan spec. om intresse finns) Allt blir ju dyrare än man tänkt sig då man glömt ngn. del men tror att jag fått med allt.

Så jag tog hit en rörmokare och bad honom ge mig ett ungefärligt pris
Han kom fram till...
kostnad för framdragning i källaren: 10 000 för arbete (två dagar) och 10 000 i material samt ytterliggare 10 000+10 000 i arbete/material i själva badrummet.
totalt ung. 40 000 kr, i och för sig grovt uppskattat på plats men han har jobbat med detta i många år så borde veta vad det kommer att kosta.

Vad det gäller arbetstiden har jag inte så mycket att protestera emot då jag inte vet hur lång tid det tar, även om det känns som två dagar upp i badrummet är i överkant. Men materialkostnaden verkar ju mycket för mycket.
Det är i allafall mer än jag har råd med, så i så fall blir det att lägga ned planerna. :(
Så finns det någon som vill ge mig svar på frågorna först i inlägget?

Tja,
Du är rätt klok, som tar in hela priset.
I VVS och Elforumen pågår det titt som tätt trådar som hanterar materialpriser.

Den gängse uppfattningen är att en del av timpenningen ligger av tradition som ett materialpåslag. Sist jag kollade ville Comfort ha 200kr mer per timme om de inte fick leverera materialet.

Men det är lite lustigt, gör jobbet själv - kostar 3500kr. Ta in en hantverkare 40000.
Det blir 36000 över för att betala eventuella vattenskador med...

Men det tar lite längre tid.

1) 3500:- låter tyvärr som en glädjekakyl. Vad gäller rördragningen i badrummet kan du räkna med runt tusenlappen per meter för arbete och material för utanpåliggande 15 mm förkromade.

2) Kör på! www.byggahus.se löser ju det mesta ;)

Håller nog med OHE. Grundregeln men budgetar i det här fallet är att räkna ut vad det kostar och sedan tredubbla det. Samma sak med arbetstiden...

Men säg att det slutar med dubbla materialbudgeten och löjligt mycket svordomar och tid för att utföra det så... klart du gör det själv!
Finns inget i det där som du inte kan få svar på i det här forumet. Så det är bara att köra på.

För sjutton; KÖR!
Trettiosjutusen kronor skattade pengar tar det i alla fall för mej rätt lång tid att arbeta ihop...

Det går ofta att spara en del på att göra enformiga och tidsödande delmoment själv
i ditt fall tex bilnings arbetet

Men jag skulle även ta inoffert från fler rörisar

Efter alla uppmuntrande ord så försöker jag mig på jobbet själv, skulle jag köra fast finns det förhoppningsvis hjälp och råd här på forumet. Har räknat om och hamnar nog på en materialkostnad på ca. 6000 kr så det finns ju en viss besparing även om det drar iväg ännu mer, och arbetstidsmässigt får det ta den tid det tar då det gamla badrummet finns kvar tillsvidare.

Bra beslut. Glöm inte att hålla oss uppdaterade när arbetet kommer igång!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.