Jag gjorde som många andra och drog hem en spis. Antog att elen var modern, hade sett ett perilex-uttag som mest troligt är från 2011. 3 st 16A enligt säkringsskåpet. Detta verkar gå till uttaget till höger som används till spisen.
När den kom hem så började bryderierna
Jag antar att denna är kopplad med 3-fas och nolla, men tolkar jag spisbibeln rätt att jag måste spänningsmäta med multimeter? (Inget jag har hemma)
Följdfrågan blir att skruva in sladden, kopplingsschema kan jag nog hitta - men hur viktigt är det med ändhylsa? För min tolkning är att jag då kan köra 400V tvåfas varianten där man kopplar isär brun och svart. Det är väl ingen stor sak, men inget jag har hemma.
När den kom hem så började bryderierna
Jag antar att denna är kopplad med 3-fas och nolla, men tolkar jag spisbibeln rätt att jag måste spänningsmäta med multimeter? (Inget jag har hemma)
Följdfrågan blir att skruva in sladden, kopplingsschema kan jag nog hitta - men hur viktigt är det med ändhylsa? För min tolkning är att jag då kan köra 400V tvåfas varianten där man kopplar isär brun och svart. Det är väl ingen stor sak, men inget jag har hemma.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsmäta"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ändhylsor är väl "nice to have" som jag förstår.
En saka att beakta är att även om du ser ut att ha 3 faser och nolla i perilexen så har du även ugnen separat på en enkel fas. Lämpligt är då att se till att spisens två faser belastar de övriga så slipper riskera få 32A på ena fasen när man lagar julmiddag.
En saka att beakta är att även om du ser ut att ha 3 faser och nolla i perilexen så har du även ugnen separat på en enkel fas. Lämpligt är då att se till att spisens två faser belastar de övriga så slipper riskera få 32A på ena fasen när man lagar julmiddag.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Eftersom här även finns ett enfasutrag, så måste nollan finnas och vara inkopplad. Så det blir lite överkurs att mäta spänningar. Möjligen kontrollera att enfasutraget fungerar med en vanlig lampa. Fungerar det, och den blåa tråden till perilex uttaget är ihopkopplad med den blåa till enfasuttaget, så måste det fungera.
Det ser rätt ut.
Spisen levereras förbereda för 1 fas, därav 2 trådar i samma hylsa.
Inkoppling sära på Brun och Svart ledare dessa skall Brun in på L1 upp till höger i kontakten, Svart L2 in på höger nere.
Din kontakt är monterad liggande men jämfört färger med den fasta installationen
Dom 2 blå skall sitta ihop och anslutas till nollan upp till vänster, men då din fasta installationen är den vänd 90° så i bilden är ned till vänster. Obs följ färgerna !
Spisen levereras förbereda för 1 fas, därav 2 trådar i samma hylsa.
Inkoppling sära på Brun och Svart ledare dessa skall Brun in på L1 upp till höger i kontakten, Svart L2 in på höger nere.
Din kontakt är monterad liggande men jämfört färger med den fasta installationen
Dom 2 blå skall sitta ihop och anslutas till nollan upp till vänster, men då din fasta installationen är den vänd 90° så i bilden är ned till vänster. Obs följ färgerna !
Ja, ugnen fungerar ju såtillvida att vi använt den i 7 årH hempularen skrev:Eftersom här även finns ett enfasutrag, så måste nollan finnas och vara inkopplad. Så det blir lite överkurs att mäta spänningar. Möjligen kontrollera att enfasutraget fungerar med en vanlig lampa. Fungerar det, och den blåa tråden till perilex uttaget är ihopkopplad med den blåa till enfasuttaget, så måste det fungera.
Men tack!
Du menar att det är tre faser totalt, och att man vill ha 2 till perilex-uttaget och en separat till ugnen?U Ursidae skrev:Ändhylsor är väl "nice to have" som jag förstår.
Men att det kan vara så att perilexen har alla 3, och ugnen delar en av dessa - och detta vill vi undvika?
Hur kontrollerar jag det? Behöver jag koppla in hällen, sedan stänga av en säkring i taget och se om hällen funkar på bara två?
Antar att teoretiskt kan det även delas med annat på vägen dit? Går väl att köra uteslutningsmetod på uttagen i närheten.
Rör inte fast installation den är OK!handen mitt i tummen skrev:
Du menar att det är tre faser totalt, och att man vill ha 2 till perilex-uttaget och en separat till ugnen?
Men att det kan vara så att perilexen har alla 3, och ugnen delar en av dessa - och detta vill vi undvika?
Hur kontrollerar jag det? Behöver jag koppla in hällen, sedan stänga av en säkring i taget och se om hällen funkar på bara två?
Antar att teoretiskt kan det även delas med annat på vägen dit? Går väl att köra uteslutningsmetod på uttagen i närheten.
1 fas uttaget är kopplat till L3 grå kabel vilket är rätt se inlägg#8
L Leif i Skåne skrev:
👍L Leif i Skåne skrev:
Nej jag tänkte absolut inte röra uttaget, vara försöka verifiera om de delade faser. Men då har ju du rett ut det.
Ja precis. Du ser på bilden att den grå kabeln går in i uttaget. Gissar att det är ugnen. Enligt gruppförtecknignen har du en separat grupp/säkring för ugnen. Ser ut som att du har en 6-ledare där ugnsgruppen och spis-grupen kombinerats.handen mitt i tummen skrev:
Du menar att det är tre faser totalt, och att man vill ha 2 till perilex-uttaget och en separat till ugnen?
Från förteckningen kan man gissa att "första fasen" (säkring 7/13) är den du vill undvika att ha hällen på. Dvs du ska koppla perilexkontakten så att hällen anvender 2a och 3e och lämna 1a tom.
Iom att alla faser är kopplade i perilexuttaget så är det svårare att veta exakt vilken fas som är vilken. Finns säker en standardordning men det är inte säkert att de följts.
Edit: Hos mig så lämnade elektrikern en fas tom i perilexuttaget och lade den endast till ugnsuttaget. Därmed var det lätt att se vliken fas som gick till ugnen.
Redigerat: