Jag behöver få lite eljobb gjorda hemma, några nya eluttag, flytta några gamla och dra fram trefas till en spis. Inget komplicerat men eftersom jag känner mig lite osäker och i allmänhet är laglydig så kontaktar jag såklart elektrikerfirman som jag anlitade för att byta central för ett år sedan. Tänker att det är lättare att förstå hur elsystemet är konfigurerat när man själv byggt stora delar av det.

Då tycker chefen på elfirman att han först ska komma på besök och titta på jobbet som ska göras. Sedan skickar han någon av sina installatörer att göra jobbet. På samma sätt var det förra gången. Jag antar att detta beror på att chefen är den som har behörigheten och måste kolla jobbet först (och helst sist också).

Följden blir att jag tar ledigt för att träffa chefen och förklara för honom hur jag vill ha det kopplat. Sedan ska chefen förklara för sin installatör hur jag vill ha det kopplat. Installatören kommer hem till mig och ska försöka lista ut hur chefen trodde att jag menade. Risken att det blir missförstånd är tämligen stor, och mycket riktigt kopplades strömbrytare på ett annat sätt än jag ville ha det, eluttag hamnade på fel ställe eller monterades inte alls eftersom installatören tyckte det var dumt att sätta det som chefen sa. Alltså måste jag ringa och jaga chefen (såklart) för att få det rättat till och ta ledigt en dag till för att träffas igen.

Det vore liksom lättare att diskutera med den som ska göra jobbet och kunna använda mina semesterdagar bättre. Jag har också en misstanke om att chefen inte jobbar gratis utan måste skrapa ihop sin lön på installatörens timlön.

Varför inte fråga om den kille som ska göra jobbet kan komma på en gång?...alt ta dit en elektriker som både kan kolla och göra jobbet.....

När jag var här skickade ett mail till firman där jag förklarade hur jag ville ha det. Här hemma satte jag upp post-it lappar överallt där jag ville ha uttag och strömbrytare, vad det skulle vara för typ osv. Då blev det hyfsat rätt.

Fred vom Jupiter skrev:
Jag behöver få lite eljobb gjorda hemma, några nya eluttag, flytta några gamla och dra fram trefas till en spis. Inget komplicerat men eftersom jag känner mig lite osäker och i allmänhet är laglydig så kontaktar jag såklart elektrikerfirman som jag anlitade för att byta central för ett år sedan. Tänker att det är lättare att förstå hur elsystemet är konfigurerat när man själv byggt stora delar av det.

Då tycker chefen på elfirman att han först ska komma på besök och titta på jobbet som ska göras. Sedan skickar han någon av sina installatörer att göra jobbet. På samma sätt var det förra gången. Jag antar att detta beror på att chefen är den som har behörigheten och måste kolla jobbet först (och helst sist också).

Följden blir att jag tar ledigt för att träffa chefen och förklara för honom hur jag vill ha det kopplat. Sedan ska chefen förklara för sin installatör hur jag vill ha det kopplat. Installatören kommer hem till mig och ska försöka lista ut hur chefen trodde att jag menade. Risken att det blir missförstånd är tämligen stor, och mycket riktigt kopplades strömbrytare på ett annat sätt än jag ville ha det, eluttag hamnade på fel ställe eller monterades inte alls eftersom installatören tyckte det var dumt att sätta det som chefen sa. Alltså måste jag ringa och jaga chefen (såklart) för att få det rättat till och ta ledigt en dag till för att träffas igen.

Det vore liksom lättare att diskutera med den som ska göra jobbet och kunna använda mina semesterdagar bättre. Jag har också en misstanke om att chefen inte jobbar gratis utan måste skrapa ihop sin lön på installatörens timlön.
Det är märkligt vad svårt en del kunder har att förstå sitt eget bästa. I Stockholm KRYLLAR det av en-mans (EL-firmor) då möter du samma person som tittar och som gör jobbet samt det bästa (enl. en annan mycket lååååååång trååååååd) du får den som är BEHÖRIG att utföra jobbet som också ansvarar (ibland) PERSONLIGT för säkerheten. När du har hittat någon du litar på så är det bara att gömma nyckel och lägga en lapp i köket. HEPP så är det klart.

Förövrigt: Att dömma ut ett helt system p.g.a. EN dålig relation men EN firma, är i grövsta laget om ni frågar mig.

F.D en-mans företagare.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kanske inte rätt forum, men chefen ska väl ha lön oavsett om han är ute och tittar på jobb eller ej, detta bakas ju in i timpenningen som du skrev. Sen är bara frågan om han utför något eller ej. Alternativet att ha någon att kolla på jobbet först är inte så konstigt egentligen tycker jag när det handlar om ett såpass stort jobb som du beskriver, detta är ju knappast sådant man har i bilen, man hade säkert kunnat göra på annat sätt också.

Detta har mest troligt inget med behörighetssystemet att göra utan att chefen vill ha kontroll på vad som görs för att kunna göra en faktura, egentligen borde han ju komma och se slutresultatet också men det blir ju jobbbigt om du måste ta ledigt flera gånger.

Normalt är en elektriker inte en arbetsledare och det är arbetsledarens uppgift att "förbereda" jobbet och kundkontakten. Därefter får elektrikern en arbetsorder där det står vad han ska göra och vilket matr. han behöver. Arbetar elektrikern på ackord är det en förutsättning, är det en ren servicemontör brukar dom ha en fast lön och brukar då även ha kundkontakten.
Så det har inget med behörigheten att göra utan mer förhållandet mellan företag och anställd.

O
Nu blir många säkert förvånade men jag ser för en gångs skull inget som helst problem med elbehörighetssystemet här. Faktum är att jag inte ens tycker har med saken att göra. De tre senaste hantverkarna jag anlitat har varit; VVS, plattläggare, och mattlägare. I samtliga tre fall skickade företaget ut en kontorsklädd gubbe med slips som kollade vad jag ville ha gjort, diskuterade offert och sedan skickade de ut grabbarna i blåställ som gjorde jobbet. Jag hade exakt samma problem som trådskaparen i olika utsträckning med alla tre. Så varför det skall ha med behörigheten att göra förstår jag inte.

Hehehe!
Ja, jag kanske var lite paranoid och skyller på behörighetssystemet. Hoppas att de fattar rätt den här gången och att allt går smidigt, annars byter jag ut dem mot en enmansfirma. Jag ska försöka göra lite ritningar och rita på väggarna var jag vill ha allt.

Det ena behöver inte utesluta det andra, det går att prata både med chefen och elektrikern som utför jobbet. Jag har svårt att se hur elektrikern ens kan komma och göra jobbet överhuvudtaget utan att prata med dig som kund. Eller ja, är man utskickad för att göra ett jobb genom en byggfirma och har snickaren som kontaktperson som i sin tur har kontakten med kunden så kan det hända att man inte själv pratar med kunden.

//Patrik

Du skulle behöva jobba på en riktig elfirma ett tag och lära dig hur det ska gå till, ;) för naturligtvis ska man låta arbetsledningen sköta kundkontakter och lämnande av priser. Arbetsledarna måste ju ha nått att syssla med dom kan ju inte sitta på byggmöten hela tiden.

Haha Jo, till en viss gräns. Den första kundkontakten får ju arbetsledaren sköta, men sen får man ju ta över och bestämma passande tid för kunden m.m. Jag kan tycka att det är ganska viktigt att få en kundkontakt med kunden och samma sak åt andra hållet. Hade jag varit kunden så hade jag nog velat haft direktkontakt med hantverkaren och inte bara genom någon annan.

Sen trivs jag med att sköta mig själv ganska mycket och den sociala biten är ju en del av charmen med att jobba på service.

//Patrik

Jag är gärna med och tittar och planerar även med hantverkaren, jag tycker det är kul att se hur saker görs och hur skickliga människor jobbar, men ibland måste jag vara på mitt eget jobb också.

Jo, jo visst är det så men det brukar ju gå att ta en del över telefon också.

Patrik_Hed skrev:
Jo, jo visst är det så men det brukar ju gå att ta en del över telefon också.
Precis. Det är väl vad alla drömmer om. Man tar hem en hantverkare som inte gör annat än pratar i telefon hela tiden. Och det ska man betala för..:thumbdown:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.