Det finns redan långa rader av trådar som handlar om att anlägga ny grusväg och jag har nog (förhoppningsvis ;)) läst samtliga. I vårt fall handlar det om att vi kommer behöva bygga ca 80 meter grusväg på mark som tillhör oss men som idag är klassad som odlingsmark. Jag såg en annan tråd där trådskaparen undrade om man behöver bygglov för vägen, jag har funderat i samma banor men funderar också över om jag måste klassa om marken på något sätt när det övergår från odlingsmark till väg? Eller är det bara att bygga vägen och låta nästa fastighetsdeklaration avspegla detta?

Vägen kommer dessutom gå i utkanten av vår mark, kan angränsande markägare behöva lämna formellt tillstånd? Vi kommer naturligtvis informera dem muntligen och vissa skisser innan vi sätter skopan i marken.

Vägen vi ska ansluta tillhör en samfällighet och väghållaren är väl således varken kommun eller Vägverket så ingen av dessa bör väl ha några åsikter? Eller kan dom ha det om samfälligheten får bidrag för vägunderhållet? Svaren går förstås att hitta hos respektive myndighet det är sällan enkelt att få svar hos kommun eller Vägverk nu för tiden, jag håller på med andra frågor hos kommunen och det tar veckor innan man får kontakt med rätt person och sen ska dom kolla kartor och handlingar, fundera, återkomma och så får man jaga dem igen när dom inte återkommer. Därför vänder jag mig hellre hit där folk besitter både kunskap och lust att hjälpa andra.

Det var en tråd nyligen som behandlade väg nära tomtgräns och där var slutsaten att man får förlägga väg var som helst på sin mark, grannars godkännande behövs ej.

Vore nog bättre om denna tråd hamande under juridik eller något liknande. Det handlar iaf inte om grund & markarbeten och du kommer få mer svar om tråden ligger rätt :)

Välkommen till forumet!

Tack för svaret, jag hade faktiskt lyckats missa den tråden om att förlägga väg nära tomtgräns, där fick jag för att jag trodde jag läst på innan jag skapade ny tråd. Hittade den nu iaf. Angående placering av forumtrådar så är det inte helt enkelt, å ena sidan så var det främst en juridisk fråga jag hade men å andra sidan så verkar de flesta frågor ändå hamna under Grund & mark eftersom det trots allt handlar om att det är markarbeten som ska utföras. Många undviker nog juridiktrådar för att det är något svårt och/eller tråkigt ;) - även om det då går emot hela idén med olika forum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.