8 114 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Ännu en gång: Ångspärr eller inte?
Jag ska bygga till fritidshuset och undrar ifall jag endast behöver ångspärr i de nya delar där jag ska ha tjockare isolering?
De nya delarna blir: Ny takkonstruktion med nya takstolar, samt en liten tillbyggnad.
Med andra ord så tänkte jag inte ändra i bef övriga väggar samt golvet.
Huset är byggt på 50-talet, på krypgrund med troligen oisolerat trägolv, väggarna består av liggande ytterpanel och en slags vindpapp med ett påsytt tunt täcke av nån slags glasfiberull. Besiktningen tydde inte på några fuktskador. På nuvarande kallvind är det isolerat med kutterspån på golvet.
Idag är byggnaden ganska dragig med englasfönster etc, och endast underhållsvärme på vintern. Jag tänker att det mest ska vara underhållsvärme även framöver, men nya täta tvåglasfönster. Luftombytet tänkte jag evt lösa med en timerinställd frånluftsfläkt.
Men alltså: ska jag fortsätta på beprövad väg och låta även nyare delar vara utan ångspärr, eller är ett välisolerat nytt tak viktigt att ha en ångspärr mot? Jag tänker mig att den mesta varma luften stiger uppåt mot taket, eller är det meningslöst med spärr i taket ifall jag inte har det i väggarna också?
Det blir ingen ny kallvind eftersom det ska vara öppet upp till nock efter ombyggnaden, så ingen buffert mellan temperaturskillnaderna.
Tacksam för synpunkter!
De nya delarna blir: Ny takkonstruktion med nya takstolar, samt en liten tillbyggnad.
Med andra ord så tänkte jag inte ändra i bef övriga väggar samt golvet.
Huset är byggt på 50-talet, på krypgrund med troligen oisolerat trägolv, väggarna består av liggande ytterpanel och en slags vindpapp med ett påsytt tunt täcke av nån slags glasfiberull. Besiktningen tydde inte på några fuktskador. På nuvarande kallvind är det isolerat med kutterspån på golvet.
Idag är byggnaden ganska dragig med englasfönster etc, och endast underhållsvärme på vintern. Jag tänker att det mest ska vara underhållsvärme även framöver, men nya täta tvåglasfönster. Luftombytet tänkte jag evt lösa med en timerinställd frånluftsfläkt.
Men alltså: ska jag fortsätta på beprövad väg och låta även nyare delar vara utan ångspärr, eller är ett välisolerat nytt tak viktigt att ha en ångspärr mot? Jag tänker mig att den mesta varma luften stiger uppåt mot taket, eller är det meningslöst med spärr i taket ifall jag inte har det i väggarna också?
Det blir ingen ny kallvind eftersom det ska vara öppet upp till nock efter ombyggnaden, så ingen buffert mellan temperaturskillnaderna.
Tacksam för synpunkter!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker du skall tänka igenom dina planer ett extra varv. Det är ingen poäng med att göra en isolerad tillbyggnad om det gamla förblir oisolerat. Först måste du bestämma dig för i vilken grad huset skall vara uppvärmt och när. Behovet av ångspärr är kopplat till uppvärmningsgrad. Hus som är ouppvärmda på vinterna (förutom någon enstaka vecka) behöver ingen ångspärr.
Det har inte med uppvärmningsfrad att göra. Även ett hus utan fuktspärr mår bättre av att vara uppvärmt. Under förutsättning att ingen fukt tillförs.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Alla hus mår bra av att vara uppvärmda, det är bara det att det kostar pengar. I hus som är ouppvärmda finns ingen vattenånga i luften som kan kondensera i väggarna och då behövs ingen ångspärr.
Jag räknar med att det är ca 60-70% av husets vägg/tak/golvyta som får bättre isolering, inräknat bättre isolerade fönster.
Sedan tänker jag att man borde anpassa så att ifall man säljer till någon som vill använda huset oftare på vintern så ska det inte vara ett jätteproblem.
Huset ligger i Skåne, så det är ganska sällan det är stora temperaturskillnader ifall man kör underhållsvärme.
Om man kör en spärr i de nya isolerade delarna, sen får luften pysa ut genom de gamla delarna precis som tidigare, jag har inte hittat någon fukt i den konstruktionen när jag inspekterat. Jag gissar att nya taket är känsligast då den varma luften letar sig uppåt? Vilket även gör att golvet kan vara mindre känsligt då varma luften inte vill söka sig neråt.
Sedan tänker jag att man borde anpassa så att ifall man säljer till någon som vill använda huset oftare på vintern så ska det inte vara ett jätteproblem.
Huset ligger i Skåne, så det är ganska sällan det är stora temperaturskillnader ifall man kör underhållsvärme.
Om man kör en spärr i de nya isolerade delarna, sen får luften pysa ut genom de gamla delarna precis som tidigare, jag har inte hittat någon fukt i den konstruktionen när jag inspekterat. Jag gissar att nya taket är känsligast då den varma luften letar sig uppåt? Vilket även gör att golvet kan vara mindre känsligt då varma luften inte vill söka sig neråt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man kan ganska lätt räkna ut vad som är en optimal isolering av de nya delarna genom att beräkna husets medel U-värde. Genom att öka eller minska isoleringsmängden i de nya delarna, kan man se vad som ger effekt. Alla fritidshus behöver en viss grundisolering även om man bara är där en vecka på vintern samt på sommaren. Under 95 mm mineralull (eller motsvarande) i väggarna och 150 mm i golv och tak bör man aldrig gå. Man kan också bygga så att det finns utrymme för framtida tilläggsisolering utan alltför mycket besvär.
Klicka här för att svara