Håller på med att bygga en fristående uteplats och begränsas av tillgången på pengar.
Mått: 3.60 x 3.60 alt. 3.60 x 3.20
Tänker lägga reglar på plattor (avstånd 0.90 i ena riktningen och 0.60 i andra) och därefter 28 x 120 trallvirke (allt virke impregnerat).
Frågan är om jag kan använda reglar med måtten 45 x 120 eller rentav 45 x 90?
Har ingen kostnad för plattorna. :-/

Förstår inte dina måttangivelser riktigt. Vad menar du med 0.9 och 0.6 ?
Har du tänkt lägga reglar med 90 cm mellanrum och sedan tvärgående med 60 cm mellanrum?

På 360 räcker det med tre reglar, en i var sida och den tredje i mitten. Tvärgående däremellan cc 60 cm. Dimension på regelvirket beror på hur du tänker palla upp under dina reglar. Lecca block är ett bra och billigt alternativ istället för plattor.

Placerar du blocken med 1m mellanrum under reglarna kan du lätt köra 45x120.

//A

ante skrev:
Förstår inte dina måttangivelser riktigt. Vad menar du med 0.9 och 0.6 ?
Har du tänkt lägga reglar med 90 cm mellanrum och sedan tvärgående med 60 cm mellanrum?

På 360 räcker det med tre reglar, en i var sida och den tredje i mitten. Tvärgående däremellan cc 60 cm. Dimension på regelvirket beror på hur du tänker palla upp under dina reglar. Lecca block är ett bra och billigt alternativ istället för plattor.

Placerar du blocken med 1m mellanrum under reglarna kan du lätt köra 45x120.

//A

Sorry!

Vad jag menade var att jag har stenplattor som jag lägger över en grusad yta. Jag har dock inte plattor så att det räcker över hela ytan.
Mellanrummet mellan plattorna blir ca 90 cm där jag lägger reglar.
Mellan reglarna blir det 60 cm och där lägger jag trallvirket (28x120).

Huvudfrågan är alltså vilken dimension jag måste ha på reglarna för att det ska bli bra bra?
Jag gör en uteplats där av den orsaken att det är en mossbeprydd yta som jag därmed enkelt "trollar" bort. Jag önskar inte någon stööre upphöjning av ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.