Jepp, Fördelen är att Svt/SR kan sända sånt om andra inte sänder då det inte "lönar sig". Likaså kan de kritisera ett företag/produkt utan att oroa sig för att nån sponsor/reklamfinansiär har synpunkter. Själv är jag tacksam att jag kan sätta mig ner och se en serie eller en bra film utan att det avbryts ett antal gånger i timmen. Mycket dokumentärer och även faktaprogram hade aldrig berört många av de ämnen de gör idag då det inte hade varit tillräckligt intressant för "målgrupperna".

Men även SVT kan ibland på hjärnsläpp, jag hör till den generation som blivit hjärntvättad av "vilse i pannkakan" som man ofta genomled för det inte fanns något annat att titta på....

Det är väl ingen tvekan om att Public Service är bra, men antingen borde det finansieras via skattsedeln eller via frivilliga donationer så som PBS (Public Broadcasting Service) i USA.

Licenssystemet tillför inget, utom en skyddad verkstad i Kiruna och en rad mindre i statsbudgeten.

SBH skrev:
lyssnar ni på p1,p2,p3,p4??
vart tror ni pengarna kommer ifrån?
Vart vill du komma?

Man hör ofta debatten om att lägga TV licensen på skattsedeln och då det är en allmän service för hela Sverige så skulle den hamna inom den statliga biten.
Grejen är ju att i princip bara 20% av befolkningen betalar statlig skatt... Detta betyder att denna grupp skulle betala TVs kostnader för hela befolkningen.
Visst jag kan förstå att den stora majoriteten är villiga att lägga avgiften på skattsedeln.... Mao kunna se på TV gratis.

Mja, nu glömmer du att det tex är moms på allt från hålfotsinlägg till lyftkranar...
Har ingen TV och betalar följdakligen ingen licens heller.

Fotografen skrev:
Mja, nu glömmer du att det tex är moms på allt från hålfotsinlägg till lyftkranar...
Har ingen TV och betalar följdakligen ingen licens heller.
Ska vi höja momsen då?

S
lyssnar fotografen på radio då?

nyfiken. vi betalar för p1p2p3p4 också genom tvl..

Redigerat av moderator:
SBH skrev:

Ja de kan han gott göra, för radio är inte licenspliktigt, men däremot finansierar tv-licensen även SR.

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk

Kollade SVTs och SRs budget - 6,7 miljarder - det var ju en slant.

De totala statliga skatterna är dock bortåt 800 miljarder så vi talar om mindre än 1% om man nu skulle belasta statskassan direkt.

RoTe
mycke_nu skrev:
De totala statliga skatterna är dock bortåt 800 miljarder så vi talar om mindre än 1% om man nu skulle belasta statskassan direkt.
Det är snarare runt 1500 miljarder.

S
statliga skatterna kan vi ju inte ta av. vad ska då politikerna och kungligheterna då leva på?

Gabbe1 skrev:
Det förklarar ett och annat när det gäller kvaliten :D
Och tv-programmet fuskbyggarna motbevisar... ;) Nog kan vi vara överens om att SVTs program generellt håller högre kvalitet än reklamkanalerna, även om det inte säger så mycket.

Nimajneb skrev:
Ska vi höja momsen då?
Nej, absolut inte.

SBH skrev:

Ja, jag lyssnar på radio.
Jag skulle gärna betala en radiolicens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.