93 526 läst ·
281 svar
94k läst
281 svar
Anmäld för olovlig montering av solceller
Sök på Försvarsmakten riksintressekatalog så hittar du längst ner på sidan om Riksintressen broschyrer för varje län där det anges vad som är riksintresse. Bor du inom ett sånt eller i närheten av ett så kan grannen ha rätt. Men jag tror det är kommunen som gjort bort sig i så fall som inte låtit Försvarsmakten uttala sig om just din solcellsansökan. Kommunen borde ha koll på detta men det har missats många gånger och folk är ju inte mer än människor.Sving skrev:
EDIT: TS bor utanför detaljplanerat område så läs detta om ni vill lära er mer om solceller inom detaljplanerat område.
Solcellerna är ju en fasadändring så de kan kräva bygglov om ni bor inom detaljplanerat område och byggnadens utseende avsevärt påverkas.
Det tråkiga är att praxis inte är etablerad. Boverket redogör för rättsläget:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/sol/
Kommunen har tydligen redan gjort en preliminär och informell bedömning av detta (= de har inte fattat något bygglovsbeslut) och nu när tillsynsärendet är öppnat så kommer de att göra en bedömning som blir ett formellt beslut. Precis som kommunen säger så är det inte slutet på frågan. Överklagar grannen så är det istället Länsstyrelsen som kommer göra denna bedömning och sen går det vidare till MMD och i värsta fall MÖD om ni fortsätter att överklaga.
Tyvärr hamnar du i skiten med denna anmälande granne.
Solcellerna är ju en fasadändring så de kan kräva bygglov om ni bor inom detaljplanerat område och byggnadens utseende avsevärt påverkas.
Det tråkiga är att praxis inte är etablerad. Boverket redogör för rättsläget:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/sol/
Kommunen har tydligen redan gjort en preliminär och informell bedömning av detta (= de har inte fattat något bygglovsbeslut) och nu när tillsynsärendet är öppnat så kommer de att göra en bedömning som blir ett formellt beslut. Precis som kommunen säger så är det inte slutet på frågan. Överklagar grannen så är det istället Länsstyrelsen som kommer göra denna bedömning och sen går det vidare till MMD och i värsta fall MÖD om ni fortsätter att överklaga.
Tyvärr hamnar du i skiten med denna anmälande granne.
TS skrev ju iofs att det är utanför detaljplanerat område.Claes Sörmland skrev:
Solcellerna är ju en fasadändring så de kan kräva bygglov om ni bor inom detaljplanerat område och byggnadens utseende avsevärt påverkas.
Det tråkiga är att praxis inte är etablerad. Boverket redogör för rättsläget:
[bild]
[länk]
Kommunen har tydligen redan gjort en preliminär och informell bedömning av detta (= de har inte fattat något bygglovsbeslut) och nu när tillsynsärendet är öppnat så kommer de att göra en bedömning som blir ett formellt beslut. Precis som kommunen säger så är det inte slutet på frågan. Överklagar grannen så är det istället Länsstyrelsen som kommer göra denna bedömning och sen går det vidare till MMD och i värsta fall MÖD om ni fortsätter att överklaga.
Tyvärr hamnar du i skiten med denna anmälande granne.
Jag skulle be den grannen stoppa in nappen och somna om. Ge han/hon inget att ”jobba med” så håll denne kort.Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!
I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.
Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
OMFG, vilka problem vissa personer har, hur orkar man anmäla en granne som har satt upp solpaneler och därmed dessutom bidrar till samhällsnyttan.
Ännu ett uttryck för den Kungliga Svenska Avundsjukan kanske?
Ännu ett uttryck för den Kungliga Svenska Avundsjukan kanske?
Skamlöst hade väl varit att anmäla anonymt, nu får vi väl hoppas att din kompis inte får några problem med kommunen trots anmälan.RoTe skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.D Daniel 109 skrev:
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Samma som i flygplan och på sjukhus då…P Peter787 skrev:EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Vem tror att det inte förekommer störning i krig?