B
Sving Sving skrev:
Grannen påstår det. Och det kanske det gör då vi bor nära 2 st vattenkraftverk.
Sök på Försvarsmakten riksintressekatalog så hittar du längst ner på sidan om Riksintressen broschyrer för varje län där det anges vad som är riksintresse. Bor du inom ett sånt eller i närheten av ett så kan grannen ha rätt. Men jag tror det är kommunen som gjort bort sig i så fall som inte låtit Försvarsmakten uttala sig om just din solcellsansökan. Kommunen borde ha koll på detta men det har missats många gånger och folk är ju inte mer än människor.
 
  • Gilla
Lars-Olof Holm och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
EDIT: TS bor utanför detaljplanerat område så läs detta om ni vill lära er mer om solceller inom detaljplanerat område.

Solcellerna är ju en fasadändring så de kan kräva bygglov om ni bor inom detaljplanerat område och byggnadens utseende avsevärt påverkas.

Det tråkiga är att praxis inte är etablerad. Boverket redogör för rättsläget:

Text om bedömning för bygglov av solenergianläggningar, påverkan på byggnaders utseende, saknad rättspraxis.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/sol/

Kommunen har tydligen redan gjort en preliminär och informell bedömning av detta (= de har inte fattat något bygglovsbeslut) och nu när tillsynsärendet är öppnat så kommer de att göra en bedömning som blir ett formellt beslut. Precis som kommunen säger så är det inte slutet på frågan. Överklagar grannen så är det istället Länsstyrelsen som kommer göra denna bedömning och sen går det vidare till MMD och i värsta fall MÖD om ni fortsätter att överklaga.

Tyvärr hamnar du i skiten med denna anmälande granne.
 
  • Gilla
Crore och 3 till
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Solcellerna är ju en fasadändring så de kan kräva bygglov om ni bor inom detaljplanerat område
 
  • Gilla
Kudazai och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Solcellerna är ju en fasadändring så de kan kräva bygglov om ni bor inom detaljplanerat område och byggnadens utseende avsevärt påverkas.

Det tråkiga är att praxis inte är etablerad. Boverket redogör för rättsläget:

[bild]

[länk]

Kommunen har tydligen redan gjort en preliminär och informell bedömning av detta (= de har inte fattat något bygglovsbeslut) och nu när tillsynsärendet är öppnat så kommer de att göra en bedömning som blir ett formellt beslut. Precis som kommunen säger så är det inte slutet på frågan. Överklagar grannen så är det istället Länsstyrelsen som kommer göra denna bedömning och sen går det vidare till MMD och i värsta fall MÖD om ni fortsätter att överklaga.

Tyvärr hamnar du i skiten med denna anmälande granne.
TS skrev ju iofs att det är utanför detaljplanerat område.
 
  • Gilla
Lars-Olof Holm och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Be din granne ringa försvarsmakten direkt istället för att gå omvägen via kommunen😉😁.
Be din granne åka till Ukraina och göra lite nytta istället för att fundera på vilka problem försvarsmakten eventuellt skulle kunna få.
 
  • Gilla
  • Haha
Lars-Olof Holm och 33 till
  • Laddar…
nikasp
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Jag skulle be den grannen stoppa in nappen och somna om. Ge han/hon inget att ”jobba med” så håll denne kort.
 
  • Gilla
Kim80 och 10 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Be din granne åka till Ukraina och göra lite nytta istället för att fundera på vilka problem försvarsmakten eventuellt skulle kunna få.
Jag antar du menar TS granne och inte min granne 👍
 
  • Haha
  • Gilla
Tekladennyfikne och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
OMFG, vilka problem vissa personer har, hur orkar man anmäla en granne som har satt upp solpaneler och därmed dessutom bidrar till samhällsnyttan.

Ännu ett uttryck för den Kungliga Svenska Avundsjukan kanske?
 
  • Gilla
Sågasnett och 18 till
  • Laddar…
RoTe
Svenskar älskar verkligen att anmäla varandra helt skamlöst. Kompis blev anmäld till kommunen nyligen och grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan...
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Svenskar älskar verkligen att anmäla varandra helt skamlöst. Kompis blev anmäld till kommunen nyligen och grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan...
Skamlöst hade väl varit att anmäla anonymt, nu får vi väl hoppas att din kompis inte får några problem med kommunen trots anmälan.
 
  • Gilla
Geatki och 6 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Svenskar älskar verkligen att anmäla varandra helt skamlöst. Kompis blev anmäld till kommunen nyligen och grannen hade inte ens vett nog att vara anonym i anmälan...
Vi är östtyskar innerst inne
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
nissenhj och 13 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Eventuella EMC problem är inte en kommunal fråga.
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Samma som i flygplan och på sjukhus då…

Vem tror att det inte förekommer störning i krig?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Svenskar älskar verkligen att anmäla varandra helt skamlöst.
Det är 10 resor värre i Tyskland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.