mexitegel skrev:
Hur gick det? Snälla säg att du träffade honom! :D
Han kom aldrig Han läser säkert den här tråden. Jag vill rikta ett tack till trådskaparen som lagt upp bilderna och avslöjat företaget. Vem vet, jag kanske hade anlitat honom annars.

Det borde finnas en klistrad tråd som skulle kunna heta "Varning för dessa företag!

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Polisanmäla är nog ingen stor idé, för det första är det inget brott att vara oskicklig och misslyckas med ett arbete. Och har hantverkaren mot förmodan medvetet saboterat ditt hus så måste du kunna visa det. Inte resultatet alltså utan uppsåtet. Jag *tror* inte polisen skulle utreda detta, och i vart fall *tror* jag inte någon åklagare skulle åtala. Man får i stället gå civilrättsvägen och stämma motparten. Men jag är varken snickare eller jurist :)
Nä, troligen har du rätt, men man har ju rätt att drömma och hoppas... ;)

heimlaga skrev:
Hmmm...... du målar nog med litet för bred pensel nu. Massor av seriösa byggare kör med gamla Volvokombi..... eller i princip vilken billig bil som helst som det går att få med sig verktygen i. Själv kör jag med en 31 år gammal Opel. En före detta arbetskamrat kör med Mercedes 240 och jag vet en annan byggare som kör Volvo Duett.
Visst finns det många som köper en splitterny paketbil men då kör de ofta med den i 15-20 år. En byggarbil har nämligen ytterst dåligt andrahandsvärde.

Om en byggare kommer med ny blank paketbil med namnet i stora bokstäver på sidan då skall man titta väldigt noga på verktygen. Är alla verktyg nya är risken stor att han är en lycksökare som har fått startaegetbidrag och tagit ett banklån med staten som borgenär och köpt allt på en gång.
En seriös byggare som har hållit på några år och är rädd om grejorna har oftast en väldigt blandad verktygsuppsättning där en del är nytt och en del gammalt men allt av bra kvalitet.
Där håller jag inte med.

Vi har bilarna i 3 år, sen byter vi, verktygen ser vi till att hålla i bra skick och i min bil är mycket nytt, mest pga intresse för verktyg men även att jag anser att när man kommer ut till en kund så ska man vara hel, ren och hålla ordning och reda.
Att puttra in hos kunden i en gammal duett med en atlas copco skruvdragare från mellankrigstiden och en rostig hammare med träskaft är inte min grej.
Hur bra än hantverkaren är så skulle iaf jag bli tveksam.

Men som tur är så är vi alla olika.

• Gilla
holmberg87 och 4 till
  • Laddar…
Jag blir alltid misstänksam när det kommer byggare med Festoolmaskiner, de går inte riktigt att lita på ;)
Men om de kommer med blåa Bosch så vet man direkt att det är reko folk :D

• Gilla
Bob_the_builder och 8 till
  • Laddar…
D09
"Vårt Motto
Göra jobben efter alla konstens regler. "

:wow:

• Gilla
Henri
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jag blir alltid misstänksam när det kommer byggare med Festoolmaskiner, de går inte riktigt att lita på ;)
Riktiga män luktar Festool

• Gilla
FRS och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
"Vårt Motto
Göra jobben efter alla konstens regler. "

:wow:
Etter konstiga regler

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Finns inga byggare som använder blå Bosch 😀

• Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är ju det som är problemet. Hade de gjort det så hade det inte varit så fullt med fel i alla byggen ;)

• Gilla
Chiippe och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Bosch Power Tools omsätter 4 miljarder EUR varje år. Menar du att det bara kommer från privatkunder? Det tror jag inte på.

hantverkare1 skrev:
Där håller jag inte med.

Vi har bilarna i 3 år, sen byter vi, verktygen ser vi till att hålla i bra skick och i min bil är mycket nytt, mest pga intresse för verktyg men även att jag anser att när man kommer ut till en kund så ska man vara hel, ren och hålla ordning och reda.
Att puttra in hos kunden i en gammal duett med en atlas copco skruvdragare från mellankrigstiden och en rostig hammare med träskaft är inte min grej.
Hur bra än hantverkaren är så skulle iaf jag bli tveksam.

Men som tur är så är vi alla olika.
Haha...träskafthammare har jag aldrig sett..... annat än på skrothögar och på byns museum.

Han med duetten är ett extremfall (han lär vara en udda typ).... men överlag är bilarna 10 år eller äldre. Konjunturerna verkar vara annorlunda där du bor för här finns det ingen seriös enmansfirma som klarar av att hålla allting nytt.
För en enmans eller tvåmans firma som gör litet av varje och skall klara det mesta så krävs det förhållandevis stora investeringar i verktyg i förhållande till timmarna de används och då blir det en blandning av nytt och gammalt eftersom somliga saker håller många år innan de är utslitna. Till exempel en batteriborrmaskin håller sällan mer än ett par tre år medan en cementblandare eller bordscirkelsåg eller hakiställningar kan hänga med i 40 år eller mer.

Det låter som om du har några anställda och då blir det också helt annorlunda. Där är det fler som nöter och det innebär att verktygen nöts upp och förnyas i betydligt snabbare takt. Det betyder också att du själv har mindre tid att hålla på och reparera.

Alla är olika........ och så är konjunkturerna betydligt bättre längre söderut där du bor och kanske litet bättre i Sverige än i Finland.

Polos skrev:
Det är som om jag skulle säga att inga riktiga utvecklare använder PHP, det stämmer ju till 99.99% med någon liten stackare finns det nog där ute som använder det även professionellt

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Bosch Power Tools omsätter 4 miljarder EUR varje år. Menar du att det bara kommer från privatkunder? Det tror jag inte på.
Förutom sticksåg från Bosch som är populär så ser man bara någon laser då och då från Bosch . Annars är det väldigt sällan man stöter på Bosch på byggen .

• Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Jag tycker jag ser blå Bosch's kap/ger såg på varenda bygge jag är på. Vi hade deras skruvdragare ett tag men blev Hilti sen.

kulle
Polos skrev:
Jo................:o
Har även en scheppach sänksåg...............:wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.