63 455 läst ·
141 svar
63k läst
141 svar
Anlitat snickare för att montara ytterpanel, är det här godtagbart?
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Han borde byta namn till "Fixar allt med latexfog AB"
Hur gick det? Snälla säg att du träffade honom!Trilobiten skrev:Jag skrev tidigare i tråden att jag håller på att leta hantverkare och tamefan ringer inte Torjörn från Wendelmarks Allservice AB och säger att han är intresserad av jobbet! Tyvärr hann jag boka in honom på ett möte innan jag förstod vem det var!Så nu kommer han hem till mig imorgon. Fan måste avboka mötet illa kvickt!
Men herre jävlar, är det ett skämt? vad är det för tomte som gjort detta?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Detta är väl en trollning? Det måste det vara. Det är inte ens första april, så den var riktigt lurig!
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Eller om alla klickar på den länken så hamnar den högre på google så gör er plikt gott folk!Beltis skrev:
skitsnack, gäller att ha huvudet påskruvat när man köper in tjänsten.Per72 skrev:
* Ta referenser på företaget. En sökning på Google kan också hjälpa dig att hitta information om företaget.
* Om det är ett nystartat företag, gör en sökning även på bolagsmännen.
* Kontrollera att det finns F-skattsedel. Har inte hantverkaren F-skattsedel betraktas du som arbetsgivare och blir skyldig att dra av skatt och betala arbetsgivaravgift för hantverkaren.
* Kontrollera att företaget har gällande försäkringar.
* Se alltid till att få en specificerad orderbekräftelse. Gå igenom den noggrant så undviks missförstånd.
* Se till att fast pris avseende delen för arbetskostnaden finns med i orderbekräftelsen.
* När du köper tjänsten som privatperson, försäkra dig om att priset du fått är inklusive moms.
* Har företaget registrerad telefon samt adress? Om inte så är det ett varningstecken på att något inte står rätt till.
* Fast pris eller löpande per timme? Beror helt på omständigheterna, hantverkaren ska kunna hjälpa dig att göra rätt val. Betala aldrig i förskott för den del som avser arbetet.
UC har även en certifiering - Trygg företagare. Men. Det ska ju vara så bråttom jämt och lätt att stirra sig blind på priset. Hoppas det löser sig för TS.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
På riktigt - hur många tror du gör detta som sitter med något de önskar hjälp med hemma och anlitar en hantverkare?Robert63 skrev:skitsnack, gäller att ha huvudet påskruvat när man köper in tjänsten.
* Ta referenser på företaget. En sökning på Google kan också hjälpa dig att hitta information om företaget.
* Om det är ett nystartat företag, gör en sökning även på bolagsmännen.
* Kontrollera att det finns F-skattsedel. Har inte hantverkaren F-skattsedel betraktas du som arbetsgivare och blir skyldig att dra av skatt och betala arbetsgivaravgift för hantverkaren.
* Kontrollera att företaget har gällande försäkringar.
* Se alltid till att få en specificerad orderbekräftelse. Gå igenom den noggrant så undviks missförstånd.
* Se till att fast pris avseende delen för arbetskostnaden finns med i orderbekräftelsen.
* När du köper tjänsten som privatperson, försäkra dig om att priset du fått är inklusive moms.
* Har företaget registrerad telefon samt adress? Om inte så är det ett varningstecken på att något inte står rätt till.
* Fast pris eller löpande per timme? Beror helt på omständigheterna, hantverkaren ska kunna hjälpa dig att göra rätt val. Betala aldrig i förskott för den del som avser arbetet.
UC har även en certifiering - Trygg företagare. Men. Det ska ju vara så bråttom jämt och lätt att stirra sig blind på priset. Hoppas det löser sig för TS.
Jodå, jag håller med Robert63 här.shadowfire skrev:
Är du novis och inte har någon känsla för den firma du anlitar får man inte skita i dessa bitar.
ÅTERIGEN säger jag bara att hemmet är något av det viktigaste vi har i livet men det är förvånansvärt mycket folk som låter "vem som helst" gå lös på kåken för att sedan står där med hakan i knävecken och fundera hur det kunde gå åt helvete.....................Jo, för du lät dig luras av ett rötägg!! Vilket branschen tyvärr kryllar av, just tack vare denna naiva inställning.
Det här är tragiskt! Fy fn att man dessuom enligt lag måste ge hantverkare tre tillfällen att rätta. Vilka nötter! Ändra lagen o stärk konsumenten. TS, ring villariksförb och expressen, detta är ju helt klart nyhetsstoff.....min nioåring hade gjort det bättre
han kom i en volvo 740 kombi, gympaskor och träningsbyxor va? kanske varseljacka också. alternativt helt nytt snickarställ från blue wear?! hahaha.
nä men seriöst nu. det var det värsta jag sett. foga ihop alla springorna var riktigt proffsigt gjort! kanske skulle tipsa om en gersåg nästa gång?
nä men seriöst nu. det var det värsta jag sett. foga ihop alla springorna var riktigt proffsigt gjort! kanske skulle tipsa om en gersåg nästa gång?
Hmmm...... du målar nog med litet för bred pensel nu. Massor av seriösa byggare kör med gamla Volvokombi..... eller i princip vilken billig bil som helst som det går att få med sig verktygen i. Själv kör jag med en 31 år gammal Opel. En före detta arbetskamrat kör med Mercedes 240 och jag vet en annan byggare som kör Volvo Duett.
Visst finns det många som köper en splitterny paketbil men då kör de ofta med den i 15-20 år. En byggarbil har nämligen ytterst dåligt andrahandsvärde.
Om en byggare kommer med ny blank paketbil med namnet i stora bokstäver på sidan då skall man titta väldigt noga på verktygen. Är alla verktyg nya är risken stor att han är en lycksökare som har fått startaegetbidrag och tagit ett banklån med staten som borgenär och köpt allt på en gång.
En seriös byggare som har hållit på några år och är rädd om grejorna har oftast en väldigt blandad verktygsuppsättning där en del är nytt och en del gammalt men allt av bra kvalitet.
Visst finns det många som köper en splitterny paketbil men då kör de ofta med den i 15-20 år. En byggarbil har nämligen ytterst dåligt andrahandsvärde.
Om en byggare kommer med ny blank paketbil med namnet i stora bokstäver på sidan då skall man titta väldigt noga på verktygen. Är alla verktyg nya är risken stor att han är en lycksökare som har fått startaegetbidrag och tagit ett banklån med staten som borgenär och köpt allt på en gång.
En seriös byggare som har hållit på några år och är rädd om grejorna har oftast en väldigt blandad verktygsuppsättning där en del är nytt och en del gammalt men allt av bra kvalitet.
Polisanmäla är nog ingen stor idé, för det första är det inget brott att vara oskicklig och misslyckas med ett arbete. Och har hantverkaren mot förmodan medvetet saboterat ditt hus så måste du kunna visa det. Inte resultatet alltså utan uppsåtet. Jag *tror* inte polisen skulle utreda detta, och i vart fall *tror* jag inte någon åklagare skulle åtala. Man får i stället gå civilrättsvägen och stämma motparten. Men jag är varken snickare eller juristToRy skrev:3 saker:
...
3. Kan man polisanmäla firman för skadegörelse? För visst fan är det där brottsligt dåligt gjort. En fråga; vem köpte in materialet? De befintliga brädorna som förstörts i samband med återuppsättandet är ju uppenbarligen era men de nya? Har ni köpt in det materialet borde du polisanmäla/stämma honom för att få ut ersättning för det. Om inte för de hundralappar (?) materialet kostade så av ren princip. Den där klanten kan ju förstöra betydligt större projekt om han får fortsätta.... Ni har en skyldighet att stoppa honom så att andra slipper råka illa ut! (Vilket så klart är lätt för mig att sitta här och skriva men så känner jag i alla fall...)