59 327 läst ·
356 svar
59k läst
356 svar
Anlitade Bauhaus för badrumsrenovering med katastrofresultat - artikelkommentarer
Så jobbar badrumsvärden:
Steg 1: Rådgivning
Rådgivning
Bli inspirerad i vår stora utställning med de senaste badrumsmöblerna, vägg- och golvkakel, armaturer mm. Våra fackutbildade medarbetare ger dig kompetent och lättförståelig rådgivning.
Steg 2: Planering
Vi utför beräkning hemma hos dig. Vi gör en 3-D-ritning. Tillsammans finner vi den lösning du vill ha. Du kan välja i vårt stora sortiment av sanitet, badrumsmöbelkombinationer, armaturer, tillbehörsserier, vägg- och kakel/klinker. Vi har ett komplett och välkänt sortiment från ledande tillverkare. Lösningar i alla prisklasser. Offertberäkning med eller utan montage och till fast pris. Fasta leveransdagar för samtliga varor genom avtal.
Steg 3: Genomförande
Vi avlägsnar gärna dina gamla badrumsmöbler, sanitet, kakel mm. Arbetet utförs av kvalificerade hantverkare. Hantverkskoordinatorn hos oss är samma kontaktperson under hela projektet.
Steg 4: Slutbesiktning
Vi utför kvalitetskontroll efter genomförd ombyggnation. Hantverkskoordinatorn hos oss går tillsammans med dig igenom det färdiga projektet. Alla tekniska installationer kontrolleras.
Kan inte den missnöjda kunden lägga ut slutbesiktningen så att alla kan ta del av det.
Rådgivning
Bli inspirerad i vår stora utställning med de senaste badrumsmöblerna, vägg- och golvkakel, armaturer mm. Våra fackutbildade medarbetare ger dig kompetent och lättförståelig rådgivning.
Vi utför beräkning hemma hos dig. Vi gör en 3-D-ritning. Tillsammans finner vi den lösning du vill ha. Du kan välja i vårt stora sortiment av sanitet, badrumsmöbelkombinationer, armaturer, tillbehörsserier, vägg- och kakel/klinker. Vi har ett komplett och välkänt sortiment från ledande tillverkare. Lösningar i alla prisklasser. Offertberäkning med eller utan montage och till fast pris. Fasta leveransdagar för samtliga varor genom avtal.
Vi avlägsnar gärna dina gamla badrumsmöbler, sanitet, kakel mm. Arbetet utförs av kvalificerade hantverkare. Hantverkskoordinatorn hos oss är samma kontaktperson under hela projektet.
Vi utför kvalitetskontroll efter genomförd ombyggnation. Hantverkskoordinatorn hos oss går tillsammans med dig igenom det färdiga projektet. Alla tekniska installationer kontrolleras.
Kan inte den missnöjda kunden lägga ut slutbesiktningen så att alla kan ta del av det.
Det jag förvånar mig över är hur mycket man som slutkund måste kunna för att ha med byggbranschen att göra! Jag är först att säga jag har tummen mitt i handen, jag kan inte ett skit om bygga. Jag satt och detaljkollade Byggmax video för att få ihop en altan själv. Är jag en total idiot för det?
Om vi ser det i "min" bransch, IT. Om en kund inom finansbranschen ringer och vill ha en SharePoint installation, glöm att jag kan säga "så behöver jag ett AD konto med replicate directory changes i AD:t, ett med impersonate client after auth, ett med..", vid det laget lägger kunden på för dom inte fattar längre. Dom vill anlita mig för att jag fixar allt för dom inte kan IT. Men ska jag anlita t.ex Byggmax för att fixa kakel så förväntas jag köpa in saker som "tätmembran" som jag säkert kan googla mig till vad det är. Men det är just det att man förväntas kunna så jäkla mycket när man har med byggfolk att göra. Eller som när jag köpte en dush på K-Rauta i helgen med på tok för kort slang från min existerande blandare till blandaren på duschen - det ska man visst veta att det heter "anslutningsslang"!
Jag vill bara dra kortet och glömma allt strul. Men då hamnar man i fuskbyggarna på TV känns det som.
Men om artikeln - hoppas Bauhaus gör rätt för sig, men likt alla andra har jag bara dåliga erfarenheter av Bauhaus. Allt från "jag är ny här" till "det är inte min avdelning" hör man alltid där. Värst var det i sommar när jag skulle köpa en Bosch kantklippare (eller "grästrimmer" som jag snabbt blev rättad till att det heter) och undrade om den passade mina existerande Bosch batterier. Dom på Trädgårdavdelningen kunde inte svara för dom jobbade inte med batterier, det var "Verktygsavdelningen". Och dom på verktyg kunde inte svara för dom kunde ju inte grästrimmers, det var ju "Trädgårdsavdelningen". Slutade med att jag köpte något helt annat någon helt annanstans. Men det är bara mina erfarenheter men skulle aldrig anlita dom för något större än nya bittar till min skruvdragare.
Riktigt tråkigt att höra när det går så illa trots att man som slutkund gjort allt rätt. Hoppas det går bra!
Om vi ser det i "min" bransch, IT. Om en kund inom finansbranschen ringer och vill ha en SharePoint installation, glöm att jag kan säga "så behöver jag ett AD konto med replicate directory changes i AD:t, ett med impersonate client after auth, ett med..", vid det laget lägger kunden på för dom inte fattar längre. Dom vill anlita mig för att jag fixar allt för dom inte kan IT. Men ska jag anlita t.ex Byggmax för att fixa kakel så förväntas jag köpa in saker som "tätmembran" som jag säkert kan googla mig till vad det är. Men det är just det att man förväntas kunna så jäkla mycket när man har med byggfolk att göra. Eller som när jag köpte en dush på K-Rauta i helgen med på tok för kort slang från min existerande blandare till blandaren på duschen - det ska man visst veta att det heter "anslutningsslang"!
Jag vill bara dra kortet och glömma allt strul. Men då hamnar man i fuskbyggarna på TV känns det som.
Men om artikeln - hoppas Bauhaus gör rätt för sig, men likt alla andra har jag bara dåliga erfarenheter av Bauhaus. Allt från "jag är ny här" till "det är inte min avdelning" hör man alltid där. Värst var det i sommar när jag skulle köpa en Bosch kantklippare (eller "grästrimmer" som jag snabbt blev rättad till att det heter) och undrade om den passade mina existerande Bosch batterier. Dom på Trädgårdavdelningen kunde inte svara för dom jobbade inte med batterier, det var "Verktygsavdelningen". Och dom på verktyg kunde inte svara för dom kunde ju inte grästrimmers, det var ju "Trädgårdsavdelningen". Slutade med att jag köpte något helt annat någon helt annanstans. Men det är bara mina erfarenheter men skulle aldrig anlita dom för något större än nya bittar till min skruvdragare.
Riktigt tråkigt att höra när det går så illa trots att man som slutkund gjort allt rätt. Hoppas det går bra!
Redigerat:
stoff75 skrev:
Och ändå tar hantverkarna ordentligt betalt! Din liknelse med IT-branschen är bra, och den kan utökas till i stort sett alla branscher. Många som får problem med bilen förväntas inte veta vad ett spjällhus är, eller att det är en trasig kondensor som gör att ACn inte kyler. Man lämnar in bilen och får den fixad av de som man kan förvänta sig kunna det tekniska.
Jag håller inte alls med de som säger att man måste kunna allt som har med hus att göra för att vara husägare. Det är banne mig branschens sak att hjälpa folk som inte kan, vilken bransch det än är. Givetvis måste det då kosta, men nu betalar ju vi som kan/orkar ta reda på ändå massor för att göra delar av det som ska vara hantverkarnas jobb.
Inget tillägg i artikeln att Bauhaus svarat ännu. Magert.
Hittade kontaktuppgifter till VD på http://vasbydirekt.se/site/?p=editart&i=776:
Kenneth Litland, VD, Bauhaus Mobil: 070 640 56 13 E-post: kli@bauhaus.se
Bäst att skriva direkt till honom och fråga när han tänker svara.
Hittade kontaktuppgifter till VD på http://vasbydirekt.se/site/?p=editart&i=776:
Kenneth Litland, VD, Bauhaus Mobil: 070 640 56 13 E-post: kli@bauhaus.se
Bäst att skriva direkt till honom och fråga när han tänker svara.
Matstj skrev:Fast då kan ju personalen förklara det på ett trevligt sätt istället för att skicka runt kunden. Eller de på trädgård kan kontakta de på verktyg och försöka reda ut det hela. Tror det kallas service...[undrade om den passade mina existerande Bosch batterier. /QUOTE skrev:
Här i Uppsala har jag annars ok erfarenhet av Bauhaus.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Han har inte fått någon slutbesiktning som jag förstod det. Han har fått ett papper med kryssrutor där det bockats för att allt är ok, men ingen från Bauhaus ska ha varit på plats. Detta är de uppgifter jag har från Hans. Bauhaus har som sagt tyvärr inte återkommit med sin version.
Matstj skrev:Så jobbar badrumsvärden:
Rådgivning
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Den som utlovat svar är deras advokat. Han fick för 8 dagar sedan ok på att lämna skriftliga svar, enligt önskemål, varpå han fick ta del av samtliga frågor samma dag. Deadline sattes till fredag förra veckan. De bad att få förlängt då de behövde utreda vissa frågor. I söndags fick vi ett mejl om att de skulle svara under måndagen. Därefter har de inte hört av sig.
maporo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Vänta lite nu Elina. I din egen artikel har du skrivit så här:Elina Blom Westergren skrev:
"Två besiktningar har utförts å Hans Walters räkning. Eftersom Hans och hans familj inte litade på den första då viktiga delar inte protokollfördes och handlingar undanhölls valde de att själva kontakta en besiktningsman som gick igenom badrummet. Bauhaus vidhåller till familjen att de endast ta hänsyn till den första besiktningen"
Arbetet har tydligen blivit besiktat två gånger ena gången av Bauhaus o andra gången av en utomstående besik man.
Besiktningen är kanske en slutbesiktning för Bauhaus fast kunden kanske vill besiktiga det 100 gg innan han blir nöjd och detta med sina egna besikningsman.
Är inte det orimligt krav?!
Är inte det som kunden o Bauhaus har avtalat emellan, att när arbetet är slut då ska en besiktning genomföras vilket Bauhaus har tydligen gjort enligt det som du har skrivit i artikeln. Varför duger inte den besiktningen?
Kan man inte få del av den?