Jag bor i ett gammalt hus utan modern elcentral med jordfelsbrytare etc. Endel el från 1935 (textilinfattade kablar) men det mesta bytt 1968. Ojordat förutom där det måste vara jordat.

Igår slog åskan till alldeles i närheten och en av 10A-säkringarna brann och byttes ut. Allt verkar nu fungera som det ska men jag läste på Råd&Röns hemsida att man bör anlita en elektriker för besiktning av elinstallationen för annars kan det börja brinna om upp till ett par veckor.

Vad säger expertisen på detta eminenta forum? Är det överkurs att anlita elektriker för en besiktning? Försäkringsbolaget var åtminstone inte intresserade av att hjälpa mig men de hjälper mig gärna om huset vid senare tillfälle skulle brinna ner.

Hej!

Om säkringen löste ut av åskan betyder det ju den fasen fått en rejäl påkänning.
Hur mycket påkänning kan man ju inte sia om, så rådet om att en elektriker ska besikta anläggningen låter klokt!

Jag antar att man bör göra lite isolationsmätningar, men det kan säkert någon elkunnigare här på forumet svara på.

Redigerat:
Risken finns men jag bedömer den som liten, i alla fall inte så stor att man alltid behöver kontrollera anläggningen, speciellt inte om det finns en jordfelsbrytare. Att endast en 10A gruppsäkring löste är ett tämligen svagt symptom... :)

Jag och mina grannar har haft ett antal sådana åsknedslag (där mätarsäkringen förvandlats till pulver) , men ingen gång har det skadat anläggningen. Detta är dock huvudsakligen kontrollerat genom en isolationsmätning, vilket också är det mest rimliga. Man kan inte inspektera samtliga ledningar och leta efter små hål som blixtströmmen orsakat.

Kolla med ditt försäkringsbolag, de kanske står för kostnaden minus ev självrisk.

TrumJalle skrev:
Försäkringsbolaget var åtminstone inte intresserade av att hjälpa mig men de hjälper mig gärna om huset vid senare tillfälle skulle brinna ner.
Som sagt

Det är ju alltid lite vanskligt att råda någon att inte vidta en försiktighetsågärd. Personligen skulle jag nog inte ta ut en elektriker av bara det skälet att åskan slagit ut en säkring.

Men det är fullt tänkbart att åskan har skadat isoleringen någonstans. Vilket motiverar en kontroll. De textilisolerade kablarna borde du snarast byta ut, oavsett åskan. De passerade sin tekniska livslängd redan för 50 år sedan. och åskan kan ha skadat dem ytterligare.

Det går att sätta en jordfelsbrytare på hela anläggningen, även utan att byta ut hela centralen. Det ger dig ett väldigt lyft i säkerhetsnivån.

Tack för alla bra svar!

Jag tar nog hem en elektriker för en generell koll och för att få åtgärdsförslag för anläggningen i sin helhet. Jag har ju ändå länge tänkt att jag bör göra en översyn och gårdagens händelse kanske är den spark i ändan jag behöver.

hempularen skrev:
Det går att sätta en jordfelsbrytare på hela anläggningen, även utan att byta ut hela centralen. Det ger dig ett väldigt lyft i säkerhetsnivån.
Min pappa, som jag köpte huset av 2008, påstod att han haft hemma elektriker som inte velat sätta in jordfelsbrytare i befintlig anläggning eftersom den skulle lösa ut hela tiden då anläggningen var så svajig. Om det stämmer om om pappa bara var snål vet jag inte. :)

Jo, det kan säkert stämma. Men då menade han troligen de dåliga ledningarna.

Du har med stor sannolikhet avsevärda krypströmmar från dina tygisolerade ledningar.

I vilket fall som helst bör det vara hög tid att börja planera in en kostnad för att byta ut elen som inte är utbytt 1968 OCH montera in en jordfelsbrytare över hela anläggningen.

//Patrik

• Gilla
puttrix
  • Laddar…
Försäkringsbolagen är ofta villiga att stå för en besiktning utan kostnader för försäkringtagaren om huset blivit utsatt för överspänning. Detta hände mig och det var inga problem. Försäkringbolaget skickade en man från ÅF som gjorde en besiktning utan att det kostade nåt

Bor i hus från sekelskiftet. El installerades genom åren, i etapper. Finns eller fanns allt från tvinnade tygkablar, pre-kulo, kulo till dold dragning. Jag har gradvis bytt ut, men en del kommer nog aldrig att bytas, för mycket pul.
Vi fick också höra att jordfelsbrytare inte skulle funka. den skulle bara lösa ut direkt.
Men vi installerade ny central med jfb, och det har inte varit några problem.
Åsknedslaget är inte något att oroa sig för, men pga systemets ålder bör en elektriker mäta upp det och komma med förslag på vad som kan behöva göras.
Om försäkring täcker detta är det inget att fundera på.

Byt ut all el så slipper du tänka mer på det...gärna en ny central med 2st JFB och helst ett överspänningsskydd på inkommande.....

S
Jordfelsbrytare är som tidigare sagts ett stort lyft. Om det mot förmodan skulle bli problem med att den löser ut ofta så finns det 3 skilda vägar:

Budgetlösningen: Byt ut en vanliga jordfelsbrytaren för person-skydd (30mA) till en jordfelsbrytare för maskin/anläggnings-skydd (300mA). Sälj den första på blocket.

Mellan lösningen: Mät upp vilken grupp det är mest läckage i och byt just de ledarna.

Dyra lösningen: Byt allt med gammal isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.