11 435 läst ·
102 svar
11k läst
102 svar
Anläggningsinnehavarens skyldigheter
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nej. Faktum är att montaget av golvvärmekabeln öht inte omfattas av kraven i elsäkerhetslagen. Det blir ett fritt arbete.Grim Pedersen skrev:Måste inte fortfarande den som utför installationen av golvvärmen ha behörighet? Eller räcker det med att vara "Kunnig nog" om man har ett egenkontrollprogram och en auktoriserad elinstallatör inom företaget? Hela regelverket blir otroligt luddigt för en som mig som knappt fattar skillnaden på ampere, volt och watt.
Sedan så finns det en viss risk att egenkontrollprogrammet blir en pappersprodukt, men den risken är rätt liten. Dels kommer myndigheten att jaga firmorna rätt hårt i sin tillsyn, men framför allt kommer det bli ett rutinmässigt beställarkrav att visa upp egenkontrollprogrammet.
Egenkontrollprogrammet kommer att styra upp branschen rejält och det kommer att bli oerhört mkt svårare att verka om man inte följer reglerna.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Så..... elinstallatören lånar ut sitt namn och företaget kan köra på lite hur som helst sen?Fredrik Sjödin skrev:
Till Grim: Nej, man behöver inte kunna något alls för att koppla el. Det räcker med att det finns en behörig under vars överinseende du jobbar. Detta blir lite bättre i och med den nya lagen då det kommer krävas ett egenkontrollprogram som åtminstone nominellt ska säga att du har en viss kompetens.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Man kan ju gissa att det är personal som är anställd inom företaget som bestämmer och när det gäller elinstallationerna så får man väl förutsätta att den som har behörigheten för företaget även har makten/skyldigheten att vara med och fatta besluten gällande just elfrågorna.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det är helt och hållet upp till det enskilda företaget.elmont skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 252 inlägg
Detta är ju lågoddsaren ja. Tyvärr så har våra politiker och myndigheter de senaste tjugo åren stiftat en hel mängd lagar om att man måste ha en plan. För har man bara en plan då blir allt frid och fröjd. Antagligen så är detta en kompromiss som faller ur dels viljan att se ut som man har gjort något ("Nu har vi jämställdhet på arbetsplatserna för nu måste alla ha en plan!") utan att för den sakens skull faktiskt behöva fatta några svåra beslut som skulle riskera att påverka företag och andras väl och ve.Mikael_L skrev:För att inte gå vilse här är måste man inse att "egenkontrollprogrammet" kommer att bli en ren pappersprodukt som elföretagen skapar vid övergången till den nya lagstiftningen nu i sommar och som sen kommer att arkiveras i den dammigaste pärmen längst in i bokhyllan på kontoret.
I egenkontrollprogrammet ska det skrivas om de rutiner som företaget följer m.a.p säkert elarbete, kontroller, säkrande av rätt kompetens osv osv.
De seriösa elföretagen ser redan idag till att detta fungerar någorlunda, utan att ha något papper som formaliserar detta.
Egenkontrollprogrammet är nog tänkt att vara ett "levande" dokument, som hela tiden uppdateras och följer med verksamhetens utveckling. Jag tvivlar dock starkt på att det kommer hända.
Inga (nästan åtminstone) kommer bry sig något mer om den där jobbiga papperslappen sen den väl är skapad. Utan sen blir det bara business as usual.
I alla fall när vi talar om "vanliga elfirmor".
Så de smarta pengarna är att denna plan hamnar i skrivbordslådan tillsammans med arbetsmiljöplanen, jämställdhetsplanen samt alkohol/drogpolicy och åtföljande handlingsplan.
Missförstå mig rätt. Jag är en stor vän av planering. Det är ofta en nyttig sysselsättning, men själva planen som sådan är ofta utan större värde. Som resultat av en levande planeringsprocess så är den kronan på verket, men som produkt så är den bara i bästa fall död tradition, och i de vanligaste fallet inte ens det.
Det är ju däremot intressant och kommer ju i förlängningen att leda till spiken-i-kistan för elektrikerskrået som sådant. Jag kan inte se något annat om en sådan uppluckring får fortgå i några decennier.Mikael_L skrev:Däremot så öppnar hela konstruktionen för betydligt fler godkända aktörer på elområdet.
Jag kan t.ex. se att företag som bygger badrum, anlitar en extern auktoriserad elinstallatör (som kanske redan driver sin egna firma) för att mot betalning agera "installatör för regelefterlevnad". Sen skapar plattsättarföretaget ett egenkontrollprogram och vips så är det fullt godkänt för deras plattsättare att förlägga den elektriska golvvärmen själv, samt bygga om elen i badrummet lite lagom för kundens räkning.
Det räcker ju inte att skapa ett egenkontrollprogram. Det som står i det måste uppfyllas också, tex att de som utför arbetet har tillräcklig kunskap. Vilket de kan få genom utbildning.
Sen är det förmodligen väldigt praktiskt för vissa parter att elinstallation privat/på fritid endast kan ske av auktoriserad elinstallatör. Inte av någon annan hur länge den än har jobbat med att utföra elinstallationer och oavsett kunskap.
Sen är det förmodligen väldigt praktiskt för vissa parter att elinstallation privat/på fritid endast kan ske av auktoriserad elinstallatör. Inte av någon annan hur länge den än har jobbat med att utföra elinstallationer och oavsett kunskap.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 252 inlägg
Jo, men så har det ju egentligen redan varit. Skillnaden är bara att det nu skall finnas en "plan". Och om vi jämför med de andra "planer" som jag citerar ovan så ser vi ingen direkt skillnad. Dvs de som skötte sig innan, de gör det nu också, och de som inte gjorde det, de gör det fortfarande inte.martin43 skrev:
Ja, fast så var det ju också förut egentligen, eller? Vi har vad jag vet inga domar så läget är ju ändå lite oklart.martin43 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 252 inlägg
Jag har inte gjort någon omfattande sökning, och det finns några enstaka fall där folk genomfört installationer yrkesmässigt åt "vanliga" kunder utan behörighet där de åkt tid. Också något fall där en med utländsk (Europeisk) behörighet fått sin svenska indragen.martin43 skrev:
Men fallet där någon arbetat under någon annans behörighet och den behörige åkt dit för fel, de lyser i stort sett helt med sin frånvaro. Det var ju bla därför som elsäkerhetsverket ville ha personlig behörighet, s.a. man faktiskt hade några tänder gentemot de som de som gör felen. Men så blev det som sagt inte, det gick facket (och jag tror branschen i stort) rakt inte med på.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
EIO ville ha personliga behörigheter också.