Hej!

Fick en offert idag som gjorde att jag höll på och ramla av stolen.
Vad skulle man kunna gissa att följande tar i tid:

70m2 Marksten (avbaning av bärlager behövs, packat material under, behöver ej grävas)
20m mur (rak och enbart två stenar hög - i princip enbart markering mot gatan, dock skall den följa med några stenar vid "ingången" + ett Trappsteg).

Material kostnaden var beräknad till 24.000kr är väl helt ok med det var inkl 7m3 stenmjöl vilket verkar vara onödigt dyrt enligt tidigare inlägg här.

Arbetet var 75.000kr..... Om man skulle göra detta på två veckor (ca 80h) så skulle det motsvara en timkostnad på nästan 1000kr / h....

Tycker det verkar väldigt dyrt.

T
Plattor ca 800 kr per kvadrat ink plattor och arbete. Bärlager tillkommer med ca 400 kr per kubik ink arbete.
Muren har jag ingen aning om hur många stenar det rör sig om , men om det är keystone så tror jag de går på minst sextio kronor stenen. Muren är minst en dags arbete för en gubbe och en maskin med förare för 800-900 kr per timme. Tillkommer bärlager för ca 200 kr per kubikmeter.
Hur många stenar och vad de kostar kan du själv kolla upp. Står muren på mjuk mark så skall schaktas 30-40 centimeter djupt och ca en meter brett. Sedan kan du själv räkna hur mycket bärlager som går åt. Lägg på tio centimeter på höjden när du räknar bärlager, eftersom det packas.
Bärlagret till plattorna skall vara mellan fem och tio centimeter, beroende på vad som ligger under. Skall plattorna läggas på en specifik höjd, så kan du själv räkna ut hur mycket bärlager som går åt.
Vid schaktning för muren kan du själv räkna ut hur mycket schaktmassor som kommer bli liggande på tomten. Ta den siffran gånger 1,5 eftersom uppgrävda massor tar mer plats.
Skall grävmaskinisten planera ut massorna på tomten så går en halv dag till för honom och gubben.
Glöm inte att lägga på momsen.

Räkna ut och återkom. Jag är jättenyfiken, men orkar inte räkna själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.