4 128 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Anläggning driftsatt, kommer den någonsin återbetala sig?
Nä. Det är ju framtidens elpris som styr. Vi kan ju inte ens gissa hur det ser ut om 10 år?F fribygg skrev:
Du fick ett bra pris på din anläggning men inte 1/2 priset. Din anlägning är 29% billigare om man räknar kr per kwp. Dina paneler NV måste du räkna bort växelriktaren (skiljer sig inte mycket i pris på deras storlek) så kostat 30-37 för dem.M Move105 skrev:Har inte lånat utan tog det direkt ur fickan. Tänker bara att min anläggning kostar ca 1/2 av kommersiellt pris. Om jag har svårt se vinning i detta, hur är det få för alla andra som betalat dubbelt upp?
Men frågan är egentligen: kan de 12 panelerna i NV återbetala sig. De i SO är jag bombsäkra på att det ger vinst om en 8-10 år. Alltså 4950w~5kw i NV för ca 44 000kr.
Jag har 12 paneler väst 284 grader. Hjälper till med förbrukning på kvällen. Du skulle kunna kolla hur din slinga med de 12 panelerna ger efter några dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack det ska jag göra.B buffyin skrev:Du fick ett bra pris på din anläggning men inte 1/2 priset. Din anlägning är 29% billigare om man räknar kr per kwp. Dina paneler NV måste du räkna bort växelriktaren (skiljer sig inte mycket i pris på deras storlek) så kostat 30-37 för dem.
Jag har 12 paneler väst 284 grader. Hjälper till med förbrukning på kvällen. Du skulle kunna kolla hur din slinga med de 12 panelerna ger efter några dagar.
[bild]
enligt energimyndigheten tar en solpanelinstallation minst 30år att gå + - 0 med dagens elpriser och räntorM Move105 skrev:Driftsattes igår uppland
12450W.
18 paneler SÖ
12 paneler NV
SÖ läget är helt fritt men åt NV så finns det några höga träd som rätt tidigt täcker direkt instrålning. Kommer den sidan någonsin återbetala sig? Eller behöver jag gå till bonden och köpa träd på rot för att fylla på vedstället lite?
Anläggningen kostade 109 000kr efter alla avdrag.
Allt be
Detta är vad folk inte inser och pratat bara binärt om solceller...
Själv har min anläggning på 10kw sparat och tjänat 15193kr sen Mars i år, så har fått 12,25% återbetald.
Dock bor jag i SE4. Får t.o.m billigare bolån då gick från energiklass C till B (var på gränsen innan).
Bror på vad anläggningen kostar, i TS fall fick han den väldigt billigt med 8755kr/kwh som han garanterat kommer tjäna ihop. Anläggningar på 14000kr/kwh och uppåt kommer nog inte göra det. Så allt beror på pris!electroluxaren skrev:
Själv har min anläggning på 10kw sparat och tjänat 15193kr sen Mars i år, så har fått 12,25% återbetald.
Dock bor jag i SE4. Får t.o.m billigare bolån då gick från energiklass C till B (var på gränsen innan).
självklar barreror det på priset dels vad du ger och dels vad du får och om anläggningen håller 30år eller bara 15. men det tillhör ju grundskole kunskaperna som jag verkligen hoppas alla här har befästB buffyin skrev:Allt be
Bror på vad anläggningen kostar, i TS fall fick han den väldigt billigt med 8755kr/kwh som han garanterat kommer tjäna ihop. Anläggningar på 14000kr/kwh och uppåt kommer nog inte göra det. Så allt beror på pris!
Så i TS fall stämmer inte påståendet (vad denna tråden handlar om).electroluxaren skrev:
Förutom växelriktarbyte så är jag inte så orolig https://www.solcellskollen.se/blogg/35-ar-senare-hur-gar-det-for-sveriges-aldsta-solcellsanlaggning
Klicka här för att svara