Fick en tokig idé häromdagen.

Vi har idag en egen brunn där vi har problem med hög järnhalt i vattnet. Järnet gör vattnet brunt och för detta har vi filterutrustning som måste skötas varje vecka + att det kräver lite investeringar i form av nya filter med jämna mellanrum.

Nu till det tokiga idén:
Gräv ett rejält hål, lägg ett lager sand i botten, lägg i några cementringar, fyll igen hålet med sand, lägg jord överst och frakta bort överblivna massor.
Tanken är alltså att brunnen ska stå helt inbäddad i sand och att sanden ska fungera som ett järnfilter, dvs man ska slippa problemen med järn i vattnet.
Att hitta vatten är inget problem, inte heller sanden är något bekymmer.

Skulle det fungera att göra på detta sätt?
Finns det några ev risker eller tänkbara problem?

Jag var på ett stort vattenverk i mälardalen en gång. Där pumpade man upp mälarensvatten i bassänger och lät vattnet sjunka genom sandlager till ett nedgrävt rörsystem som pumpade in vattnet till div reningsanläggningar. Det är många som dricker det vattnet.

Att sand är ett bra filtermateriel råder det inget tvivel om.
Gissar att saanden kanske måste bytas när det passerat tillräckligt med vatten så att den blivit mättad med järn eller vad det nu är man vill filtrera bort.

Sandfilter är som sagt en väl beprövad metod för att filtrera bort föroreningar. Framför allt organiskt material. I sandfilter bildas en sk biohud på sandkornens yta där nyttiga bakterier bryter ner organiska föoreningar som t ex oönskade bakterier.

Frågan är om löst järn binder till sandpartiklarna? Järn som är löst, i jonform, kan inte filtreras bort utan måste bindas till sandkornens yta via en kemisk reaktion, så det beror i så fall på vilket ursprung sanden har. Järn som är i föreningsform kanske kan filtreras bort.

jag köpte ett automatiskt vattenfilter så jag slipper pyssla om det varje vecka, men visst underhåll krävs då o då. i det så är det sand/grus av olika grovlek samt kalk. före filtret sitter en sk syrepelare- ett grovt rör som tillsätter luft varje gång pumpen startar. syret gör att järnet fälls ut i filtret. sen så måste filtret backspolas med intervall. i ett stort filter tar det ju längre tid innan det blir mättat, men med din ide så får du väl gräva ur ringarna och byta sand :( jag undrar om det inte då ärlättare- och kanske billigare att köpa ett automatiskt filter eller om du är händig bygga om filtret du har med shuntmotorer, någe relä och en timer, de skulle väl kosta runt en4-5 tusen gissar jag

pellefant skrev:
jag köpte ett automatiskt vattenfilter ...
Ungefär hur mycket går ett sådant på?

jag köpte mitt beggat för 10.000, ett nytt gick då på ca 23.000 om jag minns rätt.det är ett göinge kombi-järn o mangan. jag fick byta en shuntmotor o en trevägsventil + filtermassan i det. det kostade ca 1000+300+2500(tror ja de va)= ca 14.000 totalt.
sen så byggde jag om det lite grann eftersom jag inte har golvbrunn där det står så istället backspolar det ner i ett plastfat med en dränkbar pump som sen pumpar det till avloppet. det som behöver göras då o då är att rengöra en ventil vid "silverböjen", men det märks när vattnet slutar vara luftsatt=luftbubblor när man spolar upp det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.