Vi håller på att dränera om vårt hus med källare byggt 1946. Huset ligger på lermark. Dagvattenanslutningen i den befintliga dräneringsbrunnen sitter på en högre nivå än vad de nya dräneringsrören kommer att göra. Vi funderar på att anlägga en ny brunn bredvid och sätta i en pump som pumpar vatten från den nya brunnen till den gamla. Markrören ifrån stuprören kommer förbli anslutna till den gamla brunnen.

Som jag ser det så verkar det vara en fördel att ha en separat brunn för husdräneringen. Kan detta vara en bra lösning? och i så fall kan någon tipas om en bra dräneringspump.

Mvh Henrk Andersson

Ett alternativ kan vara ABS Robusta 200 med inbyggd flöttör, ligger på ca 3000. Vi hade 26cm fall mellan källargolvet och dagvattenanslutningen vid tomtgräns. Enligt dräneringskonstens moderna regler måste man ha dränröret under plattans nivå så där gick 20cm bort. Man måste ha ett fall på 1cm/meter, vi hade 15 meters avstånd. Så det blev 3 st brunnar: dagvatten, dränering och uppsamlingsbrunn vid tomtgräns.
Om ni ska ha pump i brunnen då är mitt råd försök att ha minst 40cm i diametern på brunnen med släta väggar, typ vägtrumma eller liknande det som säljs på Byggmax.
Vi har 315mm dränbrunnar med räfflade innerväggar och pumpens vippa kan fastna där. Det blev mycket trixande innan jag fick ordning på det, men nu blir en pump med inbyggd flöttör.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.