Hej!

Jag funderar på att anlägga ett kalkrikkärr och undrar om någon annan har erfarenhet av likande projekt och kan bidra med lite idéer och tips?

Tänkte bottna en grop (20-30 cm) med dammduk eller bara en pressenning (tät lera under) och börja med ett lager singel för att få ett vattenmagasin. Sen på med jord och kalksten?

/Fredrik

OJ... jag har inte ens tänkt tanken att det skulle gå att anlägga :-) Kalkrikkärr brukar ju vara urgamla, med urgammal hävd etc :-) Vilken sorts hävd har du tänkt dig sedan - slåtter?

Jag skulle nog föreslå att du tar kontakt med naturskyddsföreningen, de har en del litteratur om att själv skapa olika biotoper. Kanske även ta kontakt med någon konsult som ägnar sig åt dylikt. Calluna, kanske...? Eller hör med Biosfärområdet vattenriket Kristianstad om de har koll på någon kunnig. Eller hör med din Länsstyrelse.

Aha.
För mig som biolog/naturvårdare så var det självklara att om man ska anlägga ett kalkrikkärr så gör man det för att man vill gynna en hotad biotop, d.v.s. med inhemska hotade arter och försöka efterlikna "naturliga" inhemska förutsättningar. Att man skulle vilja skapa ett kalkrikkärr med utländska arter föll mig inte ens in.

Då tror jag inte att jag har något ytterligare att tillföra. Vi har liksom helt olika ingångar och syften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.