Hej,
Jag funderar på att förbättra och utöka våran infart. I dagsläget är det gräsmatta på lerjord. När jag läser på så rekommenderas det att gräva ur innan man lägger duk+bärlager.
Jag undrar om jag kan lägga duken direkt på den nuvarande gräsmattan utan att gräva ur. Att det blir en nivåskillnad mellan infart och kvarvarande gräsmatta gör inget. Infarten kommer bara att vara grusad. Min tanke är att även om jag gräver så är det ändå bara lera därunder och om infarten hämmar lite högre borde det bara vara bra ut dräneringssynpunkt.

Claes Sörmland
Det ska enligt standarden grävas ut för att få bort organiskt material och lucker jord som sjunker och har dålig bärighet. Men om du tänker dig en enklare infart för lätta personbilar så går det att lägga ut en markduk på gräset och sen t ex grov makadam eller bärlager samkross och låta det hela sätta några år. Görs hela tiden på landet.

Klart du kan lägga duk direkt på gräset och grusa upp! Kommer bli en fin yta att titta på.

Men att köra upp en bil eller något annat tyngre kommer skapa fina hjulspår.

Så minimum är att skala av så du får ett lager grövre grus för att sedan toppa med 0-16 eller liknande.

Våran infart på lermark är utgrävd allt mellan 50-100 cm och fylld med 30-60 i botten för att sedan bli finare fraktioner uppåt för att avslutningsvis bli 0-8 på toppen.
Vi har fått lite hjulspår endå

Claes Sörmland
Ska det vara typ som man anlägger väg så talar vi om 40-50 cm bärlager på lera enligt dagens normer. Men vi byggde en parkering på lera genom att svåla av 20 cm och sen fyllde vi på med bärlager 0-32 mm och ovanpå det ett slitlager 0-18 mm. Inga problem med personbilar på den ytan. Vi har inte testat lastbilar och annat tungt.

Jag grävde bort "matjorden" och la duk på leran.
20-30cm 0-32 i botten och 20-30cm 0-16 på toppen.
Det har blivit lite spår då man alltid kör bilarna på samma ställe och det har kanske sjunkit lite här och där.
Men på det stora hela så är det helt okej.
Ska toppa med ett lass 0-16 nu i sommar för att jämna till lite

Jag hade tänkt mig lägga 30-40cm 0-32 som bärlager och sedan ett slitlager ovanpå det. Jorden under är ju inte särskilt lucker som det är och den sättningen som ändå blir när gräs och rötter förmultnar borde ändå vara ganska liten och relativt jämn över hela ytan, det kan man ju bättra på lite allt eftersom.

Redigerat:
harry73
Z Zoidberg skrev:
Jag hade tänkt mig lägga 30-40cm 0-32 som bärlager och sedan ett slitlager ovanpå det.
Är det bara för personbilar kommer det att fungera jättebra, och skulle det bli sättningar, kan du ju alltid justera upp ytan med lite extra väggrus (0-18). Man skulle även kunna överväga att bara lägga 20cm 0-32 och eventuellt lite 0-18 som slitlager. Funkar det inte kan du ju alltid lägga 20cm extra grus ovanpå.

Folk överskattar ofta vikten av en personbil, även om den kör direkt på gräsmattan, funkar det hyfsat.

Jag är lat så jag skulle i alla fall tagit dit en grävare av någon typ för att sprida ut gruset och då går det snabbt att lägga massorna i en hög/på ett flak.

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Folk överskattar ofta vikten av en personbil, även om den kör direkt på gräsmattan, funkar det hyfsat.
Som lycklig ägare av en lertomt vill jag bara påminna om att under sen höst till tidig vår finns ingen bärighet alls hos grsmattan. När lera har torkat upp på senvåren så bär den naturligtvis.

harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som lycklig ägare av en lertomt vill jag bara påminna om att under sen höst till tidig vår finns ingen bärighet alls hos grsmattan. När lera har torkat upp på senvåren så bär den naturligtvis.
Det är sant, men en stor del av vattnet kommer uppifrån. Gruset kommer att leda bort det mesta regnvatten.

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Det är sant, men en stor del av vattnet kommer uppifrån. Gruset kommer att leda bort det mesta regnvatten.
Min erfarenhet är att vattnet rinner igenom 0-18 mm slitlager och 0-32 mm bärlager och ned till leran i schaktbottnen. Sen följer vattnet schaktbottnen eftersom leran inte gärna tar emot vatten. Jag ser aldrig vatten rinna på ytan av krossen annat än vid störtregn på sommaren.

Om du ska ha grus på ytan så är det väl bara att fylla på mer grus där det har sjunkit ojämnt, Frågan är väl snarare om du höja marknivån eller hålla den i samma nivå som nu? Vill du ha samma nivå är det ju bättre att gräva bort matjorden.

harry73
Syftet med ett slitlager är bland annat att leda bort regnvattnet, och man behöver inte se många grusvägar när det regnar för att inse att största delen av regnvattnet faktiskt strömmar över ytan till diket. Men då grävs det såklart att man har bra fall.

Måste du ha en grusad yta? Lägga ut några körplattor istället ?

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Syftet med ett slitlager är bland annat att leda bort regnvattnet, och man behöver inte se många grusvägar när det regnar för att inse att största delen av regnvattnet faktiskt strömmar över ytan till diket. Men då grävs det såklart att man har bra fall.
Det är också så att regelbunden trafik gör att ytan tätas till. Det händer inte på min uppfart där lätta personbilar endast kör in och ut i lägsta kryphastighet. Så trots bra fall rinner vattnet igen. Det är ett empiriskt faktum.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.