Att få jord hemkörd kostar ju bara transporten i princip. Jorden är ju nästan gratis.

Jag fick 13 ton jord hemkörd i fredags. Skyfflade, kärrade och krattade igår till förbannelse och har tagit hand om runt 1/7 till 1/8 av högen. Så runt 2 ton har jag hanterat.

Skall du ha lite underlag för gräset så lär du inte komma undan med mindre än så. Det hade jag inte kört hem själv.

Jag har knappt börjat åtgärda min puckelpist...
...spräckte iofs topparna på några stenar igår också, skall ta några stenar till idag samtidigt som jag passar på att kört ut ett ton eller två till...

Bra träning får man, jag ställde in besöket på gymmet. Jag gymmar hemma istället.

Claes Sörmland
D DanielSt81 skrev:
Vanlig fyllnadsmassor fick jag billigt tag på. När jag läst lite så ska matjord vara det bästa att ha som underlag för gräsmatta. Fyllnadsmassa är ju oftast allt möjligt typ sten osv. Men matjord är väl inga som ”vill” bli av med. Det brukar väl vara typ 10-15 cm översta lagret.
Formellt är matjord det naturliga jordlager som uppstår överst naturligt på mark och som innehåller organiskt material. Visst kan man skrapa av det på en plats och lägga ut på en annan plats så återställs matjorden snabbt. Och man får ett litet ogräsinferno med hela frö- och rotbanken från där jorden skrapades av.

Den andra varianten som är det som används mest inom större projekt i städerna: Artificiella jordblandningar där man blandar sand, ler, silt, torv, bark eller gren/ved/bark-kompost, rötat avloppsslam o s v till en produkt som man säljer. Man kan sälja den som "matjord", "anläggningsjord", "gräsmattejord" o s v om man vill, det finns inga skyddade namn. Funkar bra och är dyrt. Inte en massa ogräs, bara det som flyger in frövägen på tomten.

Den tredje varianten som verkar vara vanligast för tomterna för nybyggda småhus på landet är att man plattar ut den jord man har och tar emot det fylle man kan få tag i om det saknas jord. Sen sår man gräsmatta rakt på och efter några år blir det en vanlig illa skött grönmatta som finns runt varje småhus. Ambitiösa köper hem någon typ av mull och breder ut, t ex barkmull eller torv och fräser ned före sådd. Ingen för gräsmattehobbyisten eller den som vill anlägga en perfekt trädgård. Men åren uppstår en matjord naturligt, den blir tunn på lerjord och tjockare på sandjord.

• Gilla
DanielSt81
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
TS skrev att Granngården har planteringsjord och toppdress. Du svarade att det går bra. Då var min fråga till dig om planteringsjord kan användas till gräsmatta. Jag fick nämligen en annan uppfattning när jag har läst lite.

Vad jag föreslår? Det är svårt. Men kanske finns täckt i området dit man kan åka själv och köper ett fullt släp med jord.
Jord verkar bara gå att beställa på lastbil om man läser TS inlägg.

Jag tror att Granngårdens plantjord blandad med den sand som TS redan har på ytan kommer att fungera för denna lilla yta även om det självklart vore bra med nån skottkärra med lera i blandningen också.

F fribygg skrev:
Jord verkar bara gå att beställa på lastbil om man läser TS inlägg.

Jag tror att Granngårdens plantjord blandad med den sand som TS redan har på ytan kommer att fungera för denna lilla yta även om det självklart vore bra med nån skottkärra med lera i blandningen också.
Om det inte går att hämta själv med släp tror jag det blir fortfarande bättre att beställa lastbil. TS behöver runt 1 kubik för 10 m2. Blir rätt dyrt att köpa i 40 liter säck. Blir ju typ 25 säck. Kanske runt 2000 kr. Och då får man hämta och släpar. Utkörning på 1 kubik blir nog inte dyrare än så.

D DanielSt81 skrev:
Om det inte går att hämta själv med släp tror jag det blir fortfarande bättre att beställa lastbil. TS behöver runt 1 kubik för 10 m2. Blir rätt dyrt att köpa i 40 liter säck. Blir ju typ 25 säck. Kanske runt 2000 kr. Och då får man hämta och släpar. Utkörning på 1 kubik blir nog inte dyrare än så.
TS vill ju inte betala mer för frakten än för jorden så lastbilsleverans lär inte vara aktuellt i detta fall även om det ÄR smidigt att få nån storsäck jord och en pall rullgräs inlyft på rätt plats av en duktig chaufför.

F fribygg skrev:
TS vill ju inte betala mer för frakten än för jorden så lastbilsleverans lär inte vara aktuellt i detta fall även om det ÄR smidigt att få nån storsäck jord och en pall rullgräs inlyft på rätt plats av en duktig chaufför.
Men handlar det i slutändan inte om det man betalar totalt? Jord i småsäckar i butiken kostar alltid mycket mer. Vem betalar mer för något bara av ren princip?

D DanielSt81 skrev:
Men handlar det i slutändan inte om det man betalar totalt? Jord i småsäckar i butiken kostar alltid mycket mer. Vem betalar mer för något bara av ren princip?
Det är väl frågor du bör ställa TS.

Jag tror att TS tänkta lösning är den billigaste och smidigaste just i detta fall med bara 8m2 blivande gräsmatta.

Ossian K Olsson
F Fribbz skrev:
Hej!

Matjord verkar bara gå att beställa hem med lastbil häromkring.. granngården har enbart planteringsjord eller toppdress, kan man köra på något av detta?

Har tagit bort en liten grusplan så behöver fylla typ 8cm ca 8-10m2 för att sen så villagräs. (Hårdpackad jord/sand under)

Vad är bästa lösningen?
Jag har anlagt lite gräsmatta här hemma med ungefär samma förutsättningar som du.

Har utvärderat massor olika alternativ men slutar alltid med att det är billigast och lättast att åka till Byggmax och köpa de här säckarna. Kan köpa närmare 2 kubikmeter för vad bara frakten hem med lastbil skulle kosta och break even var någonstans runt 4-5 kubikmeter men så mycket har jag aldrig behövt.

https://www.byggmax.se/planteringsjord-basic-40l-hammenhogs-engeltorp-p158020#913=57253

Gödsla med NPK och sen året efter när jorden blivit kompakt så dressar jag så det blir jämt.

• Gilla
Fribbz och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt är matjord det naturliga jordlager som uppstår överst naturligt på mark och som innehåller organiskt material. Visst kan man skrapa av det på en plats och lägga ut på en annan plats så återställs matjorden snabbt. Och man får ett litet ogräsinferno med hela frö- och rotbanken från där jorden skrapades av.

Den andra varianten som är det som används mest inom större projekt i städerna: Artificiella jordblandningar där man blandar sand, ler, silt, torv, bark eller gren/ved/bark-kompost, rötat avloppsslam o s v till en produkt som man säljer. Man kan sälja den som "matjord", "anläggningsjord", "gräsmattejord" o s v om man vill, det finns inga skyddade namn. Funkar bra och är dyrt. Inte en massa ogräs, bara det som flyger in frövägen på tomten.

Den tredje varianten som verkar vara vanligast för tomterna för nybyggda småhus på landet är att man plattar ut den jord man har och tar emot det fylle man kan få tag i om det saknas jord. Sen sår man gräsmatta rakt på och efter några år blir det en vanlig illa skött grönmatta som finns runt varje småhus. Ambitiösa köper hem någon typ av mull och breder ut, t ex barkmull eller torv och fräser ned före sådd. Ingen för gräsmattehobbyisten eller den som vill anlägga en perfekt trädgård. Men åren uppstår en matjord naturligt, den blir tunn på lerjord och tjockare på sandjord.
Tack för den utförliga förklaringen. Då har jag lärt mig lite nytt.
Jag befinner mig väl just nu vid variant 3 bara att jag inte sådd något gräs. Vill nämligen undvika den där illa skött grönmatta och istället ha en ordentlig gräsmatta. Då kanske det är så att man måste köpa den där dyra jordblandningen och lägga ut ett 10 cm tjockt lager på fyllnadsmassan.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag har anlagt lite gräsmatta här hemma med ungefär samma förutsättningar som du.

Har utvärderat massor olika alternativ men slutar alltid med att det är billigast och lättast att åka till Byggmax och köpa de här säckarna. Kan köpa närmare 2 kubikmeter för vad bara frakten hem med lastbil skulle kosta och break even var någonstans runt 4-5 kubikmeter men så mycket har jag aldrig behövt.

[länk]

Gödsla med NPK och sen året efter när jorden blivit kompakt så dressar jag så det blir jämt.
Billigast måste vara att åka till grustaget och få en skopa jord på flaket. Jag har fyra ställen där jag kan få det gjort bara i min kommun.

Ossian K Olsson
D DanielSt81 skrev:
Tack för den utförliga förklaringen. Då har jag lärt mig lite nytt.
Jag befinner mig väl just nu vid variant 3 bara att jag inte sådd något gräs. Vill nämligen undvika den där illa skött grönmatta och istället ha en ordentlig gräsmatta. Då kanske det är så att man måste köpa den där dyra jordblandningen och lägga ut ett 10 cm tjockt lager på fyllnadsmassan.
Ska du göra det seriöst måste du gräva ut mer än 10 cm. 10 cm är inte tillräckligt för att hålla vatten på de torrare perioderna på sommaren tyvärr.

Ett äldre inlägg i ämnet om ett äldre inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/tjocklek-pa-lager-matjord-for-grasmatta.542082/#post-6107238

Ossian K Olsson
pacman42 pacman42 skrev:
Billigast måste vara att åka till grustaget och få en skopa jord på flaket. Jag har fyra ställen där jag kan få det gjort bara i min kommun.
Om man har tillgång till bil och släp så kan det absolut vara en bra möjlighet.

Lokala grusleverantören kunde man förut betala kontant så körde han en fullastad skopa på frontlastaren genom stan 🤣

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ska du göra det seriöst måste du gräva ut mer än 10 cm. 10 cm är inte tillräckligt för att hålla vatten på de torrare perioderna på sommaren tyvärr.

Ett äldre inlägg i ämnet om ett äldre inlägg
[länk]
Jag behöver ju inte gräva ut något. Har en tomt där det i nuläget finns massvis med fyllnadsmassa. Det var skogsmark en gång i tiden. Fyllnadsmassa består ju av en del lerjord och lite annat som sten. Den håller ju vatten bra. Så för mig handlar det om att lägga ovanpå. Gräver jag en halvmeter ner så har jag fortfarande samma jord som nu. Matjord håller inte mer vatten än lerjord/fyllnadsmassa antar jag.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
D DanielSt81 skrev:
Jag behöver ju inte gräva ut något. Har en tomt där det i nuläget finns massvis med fyllnadsmassa. Det var skogsmark en gång i tiden. Fyllnadsmassa består ju av en del lerjord och lite annat som sten. Den håller ju vatten bra. Så för mig handlar det om att lägga ovanpå. Gräver jag en halvmeter ner så har jag fortfarande samma jord som nu. Matjord håller inte mer vatten än lerjord/fyllnadsmassa antar jag.
Anläggningsjord är mer dränerande med sand och mull i.

Mullen bryts snabbt ned på fuktig lera, på kanske fem år finns inget kvar av jorden du har köpt efter att gräsmattan är anlagd. Det krävs nybildning av mull för att den inte ska försvinna. Gräs ger minimalt med nybildning av mull, lerans mikrober gör processen kort med organiska ämnen.

Ökar du tjockleken av anläggningsjord får du en mer sanddominerad jord på ytan av leran. Den kan överleva längre före maskar och andra smådjur blandar den med leran. Tyvärr blir det också ett gränsskikt mellan underliggande lera och anläggningsjorden som vatten har svårt att passera. Det gör att ytan håller sig längre blöt vid regn och på vintern och att den torkar ut vid sol och vind. Inte helt idealt. Men många gräsmattor och trädgårdar börjar så. Efter några år slutar det gunga på vintern och torka så för jäkligt på somrarna. Jordlagren blandas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.