Jag har en ca 25 kvm stor bakgård till radhuset som var täckt av marksten. Denna har vi rivit upp och där finns ett ca 5 cm djupt lager packad sand. Under detta ligger grus och stenkross (vet ej hur djupt detta går. Jag vill anlägga en enkel gräsmatta.
Jag har rensat bort alla rötter från sanden och täckt med markduk, som får ligga över i några månader för att döda eventuell tillväxt underifrån.
Min fråga är: räcker det med att lägga på ett lager jord (har utrymme för ca 5-10 cm djup) och lämna det så, eller borde jag vända upp sanden och blanda ut med jorden så att det blir mer dränering? Det ligger i Malmö om det har någon betydelse för jormån/klimat etc.

Jag har också läst om många olika rekommendationer kring valet av jord: matjord, lerjord, torv, gräsjord m.m. Jag passar på att fråga om rekommendationer, givet förutsättningarna ovan.

• Bakgård med sand, bortplockad marksten, rötter, omgiven av trästaket och buskar. Plastleksaker ligger utspridda på sanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det kommer att växa gräs på detta utan problem. Men om det är lite sand på stenkross så kommer gräsmattan att bli väldigt torkkänslig. D v s den blir frekvent fulbrun under torrperioder på sommaren.

Hur löser du detta? Ja svårt med stenkrossen under med mer ler hjälper. Så köp hem gräsmattejord som har en ordentlig lerandel och kärra ut. Jag tror inte du behöver blanda lagren före sådd. Ler och silt kommer så småningom att ta sig ned i dina 5 cm sand och maskarna kommer att hjälpa till.

Om du vill kan du ju göra jordfräs en gång och blanda sanden med den nya lerhaltiga jorden. Men som sagt, jag tvivlar på att det är värt det. I teorin blir det bättre vattentransport i jordlagret när du inte har jordartsgränser.

Tack för svaret! Har ingen jordfräs och hyra vore opraktiskt. Om det inte ger något mervärde så är det kanske onödigt att lägga tid på att vända allt med spaden.

Börja med att gräva en grop eller två så du ser vad du har för något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.