Ser du några tendenser till horisontel växt hos gräset på den höjden och frekvensen av klippning? Eller har du groomer på din jd?

Var det inte nu så att maskmedlet var vätmedel så att masken "drunknade" i jorden.
Då bör det ju fungera med egentillverkat vätmedel eller ett köpes.

Även den hypade produkten air8 i USA är typ diskmedel.

Vart lite nyfiken och kollar man 2st olika vätmedel så är majoriteten av innehållet
Polyethylene-polypropylene glykol

Och det känns lite mysko men samtidigt känns det rimligt.
Så kan få tag på det rent så kan du blanda enligt doseringen här
https://www.jordelit.se/vaetmedel/68-primer-select.html
Enda andra ingrediensen i primer selektivt är vatten <0,5%

Tycker inte gräset lägger sig märkbart än. Har under tidigare säsonger använt borstgromern, så gräset reser sig.
Här kommer en närbild av gräset. Stimp 6,5 ok att chippa till.
Närbild av gräsmatta med en borstgrom som används för att få gräset att resa sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Litet projekt för foregreen. Har satt rörisolering på framrullen, som gör att klippning sker på ca 12 mm, se bild. Klipper på 4,80 mm. Har dressat och efter klippningen kördes vertialskärning. Innan helgen hade jag stimp 7. Gräsklippare med rörisolering på framrullen, klipper gräs på ungefär 12 mm, efter dressing och vertikalskärning.
Skapa konto

• Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en bild på förmiddagen när robotklipparen, bara tar några få toppar och de maskar som nu dykt upp, efter att det föll 35-40 mm i föregående helg. Har som ni ser också fått upp hålkopparna. Det blir klippning i kväll igen. Robotklippare på välskött gräsmatta med hålkopp och flagga under en solig förmiddag.
Skapa konto

• Gilla
keffler
  • Laddar…
En liten uppdatering. Har varit borta en vecka och robotklipparen har fått slita. Tyvärr stannande den tre dagar innan hemkomst, då gräs växt upp bakom laddstationen o blockerat laddningen. Gräset hann bli ca 8 mm. Roboten klipper på 6 mm. Nu har vi hunnit i kapp och sänkt till 4,50 mm. Nu börjar det bli riktigt puttbart, 7,5. Här kommer en bild.
Välskött gräsmatta med golfhål och gul flagga, två golfbollar nära hålet.
Skapa konto

• Gilla
HenrikJoel och 3 till
  • Laddar…
Härligt det ser ut! Den har verkligen tagit sig nu, ser väldigt tät ut!

Jo gräset tätar ihop sig fint. Ganska mycket blommning av vitgröen, men även har annat gräs etablerat sig, men vet inte riktigt vad det är. Ska ta en bild. Idag ingen klippning utan istället stjärnskärning kors o tvärs. Har också lagt ut sista maskmedlet av säck 1, samt sprutat ut flytande gödning (11,2,7) och vattnat ned allt. Robotklipparen gjorde sitt jobb ca 3 timmar, dvs som vanligt.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Svårt att komma undan vitgröe tyvärr, man får hålla järnkoll och skära bort plantorna direkt. Men det är inte alltid så lätt att se dom, dom har ju en tendens till att lägga sig.

Men lite vitgröe i en green är väll inte några större problem utan det är väll ganska vanligt. Minst problem med vitgröe har man väll om man har en dåligt underhållen rödsvingel green.

Gräsmatta med möjlig krypven och nyckelknippa som storleksreferens.
Skapa konto
Närbild av gräsmatta med möjlig krypven och en golfklubba i hörnet.
Skapa konto
Närbild på mörkgrönt gräs med en gräsgaffel, möjlig krypven.
Skapa konto
Tre bilder, det mörkgröna, ksn det vara krypven? Bild 2 område med ganska mycket blomning av vitgröe. Bild 3 vitgröe utan blomning, eller?

• Gilla
keffler och 1 till
  • Laddar…
Tror du har 3 av 3 rätt, väldigt svårt att se på bild 3 men tycker mig se klippta stjälkar och bladet är lite v-format.
Men konstigt att den inte fröar, har du testat kratta lite lätt för att se om det växer längst marken?

Överlever vitgröe eran vinter eller är den stendöd på våren?

Jag uppfattar att en mild vinter så överlever vitgröen och då blommar den inte på samma sätt. Det är dock mina observationer.

Liten uppdatering. varit på semester i nästan två veckor och robotklipparen har fått sköta klippningen. Lade på en giva gödning, maskmedel och lite vätmedel, innan vi åkte och har inte kunnat se hur torrt det varit. När vi kom hem ser jag lite torkskador, där det är som torrast. Har klippt några några dagar med cylindern, djupvattnat de torra ytorna och sänkt höjden från 4,10 mm till 3,80 mm. Stimpen 8-8,5. Här kommer en flammig bild på green- ser att krypvenen kommer upp på fler platser. Hemmagjord gräsgreen med synliga torkskador och krypven, flagga i hörnet, bredvid ett hus.
Skapa konto

• Gilla
keffler
  • Laddar…
Ser ruskigt bra ut! Tycker den ser ut som vilken green som helst som inte är sönderbombad med kem för att den ska vara jämngrön.

Jäkligt kul att krypvenen börjar komma, men den gynnas väll av dom låga höjderna och så kanske det behövdes lite vila från greensklipparen för att den skulle få förutsättningarna för att börja ta sig.

Har märkt här hemma att etablering av stödsådder är långsammare och att det tar ett bra tag innan plantan börjar utveckla sig från ett litet strå till en tuva.

Inget direkt nytt. Lite gödsel igen, lite maskmedel, men har även kört med el i marken. Elen är betydligt effektivare. 3,60 mm o stimp kring 8,5. Skulle behöva dressa med bättre dress, dvs riktigt greendress. Vi har ny banchef, som inte jag har samma kontakt med, så jag kan inte fråga på klubben.

Liten bild från i veckan.
Välskött gräsmatta med golfhål, flagga och kablar för elbehandling, bakgård med hus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
HenrikJoel och 1 till
  • Laddar…
Hej, Nu har jag ägnat ca 2 timmar och läst igenom varje inlägg sedan starten på din resa. Vilket otroligt idogt arbete du lagt ner och det ser riktigt, riktigt fint ut!

Det är så intressant att se människor som fördjupar sig inom specifika områden och att då upptäcka hur mycket mer det finns inom valt område än jag någonsin kunnat föreställa mig. Som någon skrev i ett inlägg i mitten någonstans så får man ge all heder åt banskötarna som lyckas hålla bra kvalitet på 18 greener år ut och år in. Och att du lyckats göra detta i din trädgård är ännu mer imponerande!

Jag fortsätter följa tråden och ditt enorma arbete och engagemang :strong:

Mvh Henrik

• Gilla
MrBusch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.