166 989 läst ·
500 svar
167k läst
500 svar
Anlägga golfgreen
Snart en månad sedan! Dressning två gånger, ca 800 kg totalt. Gödlat 3 gånger, med mindre givor. Vertialskurit en gång och sedan kört över med ”stickluftaren”, efterdragen stjärnor som går ca 3-5 cm ner, ca en gång i veckan. Fått ut hålkopparna. Sänkt klipphöjden till 4,91 mm. Snart dags att sänka lite till. Köpte rödven med ängsgröe, när påsen var levererad var det endast rödsvingel tre sorter o ängsgröe. Blev en reklamation. Det är puttningsbart, lite hoppigt, då allt inte växt ihop än. Stimp ca 7.
läste på en engelsk hemsida att masken inte tycker om jorden, när den är välgödd! Det skapas visst salter i jorden, som masken intetycker om. Är det någon som har erfarenhet av detta. Det skulle dock kunna vara förklaringen varför maskarna var överdjävliga förra året, då jag höll näringsnivån på ett minimum, gräset var svagt gröngult hela tiden. Dessutom var ju hösten tokblöt.
läste på en engelsk hemsida att masken inte tycker om jorden, när den är välgödd! Det skapas visst salter i jorden, som masken intetycker om. Är det någon som har erfarenhet av detta. Det skulle dock kunna vara förklaringen varför maskarna var överdjävliga förra året, då jag höll näringsnivån på ett minimum, gräset var svagt gröngult hela tiden. Dessutom var ju hösten tokblöt.
Glömt titta in i tråden, läget här uppe är att det kommer snö just nu och gräsmattan i nya huset ser ut som kriget. Kommer inte vinna tävlingen iår.
Men gällande salter och gödning. Npk gödsel eller konstgödsel utvinns ur saltgruvor och är "salt" o maskar skyr salt.
Har du tagit jordprover än?
Men gällande salter och gödning. Npk gödsel eller konstgödsel utvinns ur saltgruvor och är "salt" o maskar skyr salt.
Har du tagit jordprover än?
Två bilder. Bild två så syns tydligt de kala fläckarna, efter maskarnas härjningar. De växer långsamt ihop, skulle tro vid midsommar. 4,5 mm
.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser endå väldigt bra ut!
Du får fortsätta med maskmedlet och så hålpipa och dressa med sand så maskarna inte trivs.
Men tänkte det borde ju gå nästan lika bra med typ vattenlöslig npk som du blandar med lite tvål för att få en liknande effekt som maskmedlet
Du får fortsätta med maskmedlet och så hålpipa och dressa med sand så maskarna inte trivs.
Men tänkte det borde ju gå nästan lika bra med typ vattenlöslig npk som du blandar med lite tvål för att få en liknande effekt som maskmedlet
Hm vet inte. De tycker nog att vi är tokiga! Våra grannar är väl som de flesta o sköter området kring huset bättre, andra borde inte ha en tomt. En granne retar sig nog på oss och ser det som en sport att låta gräsmattans alla maskrosor få frö av sig till oss (bla), men ån andra sidan står det ca 10 rally cross-bilar uppställda på deras gård, så där ligger deras prioritering. Just nu lägger vi ner bevattning på de sista gräsmattorna- blir ca 15 spridare och 250 m slang.
har inte köpt något maskmedel i år- är i valet o kvalet- det var ju rätt dyrt. Provade förra året på ett mindre område med utspätt Yes i sprutan- kanske ska prova det på hela greenen och en bit i från. Är det någon som vet dosen? 1/100???
Slipade förresten underkniven med en dremmel, sedan lite backlappning- blev lite bättre skärpa.
har inte köpt något maskmedel i år- är i valet o kvalet- det var ju rätt dyrt. Provade förra året på ett mindre område med utspätt Yes i sprutan- kanske ska prova det på hela greenen och en bit i från. Är det någon som vet dosen? 1/100???
Slipade förresten underkniven med en dremmel, sedan lite backlappning- blev lite bättre skärpa.
Ja bor man så att man har grannar får man stå ut med att alla har sina egenheter. Vi har en som spelar musik så bilen vibrerar, en som bryr sig om trädgården ungefär tre timmar om året och några som har världens prydligaste rabatter. Och så förstås tonårstjejen som lockar till sig de parningssugna hannarna som står och brölar med sina epatraktorer eller vad de kallas nuförtiden. (Sedan hittar man burkar slängda längs med vägen invid vår tomt morgonen efter.)
håhåjaja.
håhåjaja.
Veckans arbete med green har varit skärt greenen med stjärnstick, vertikalskurit en gång till, en lite giva gödning och handdressat alla områden där det är små gropar av maskarnas härjningar. Sedan klippt nästan varje dag, ej tisdag då regnet vräkte ned.
Gräsmattan tätas långsamt ihop och maskarna har gömts sig. Har beställt tid för slipning av knivarna efter midsommar.
Några detaljbilder från gräsmattan. Den första bilden är där turfen är som glesast.
Några detaljbilder från gräsmattan. Den första bilden är där turfen är som glesast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder