Klippte sista gången i helgen. 7 mm. Maskarna är överdjxxxxga. På några ställen är det max 10 % gräs kvar. Mest mask utanför green, så ändå finns det lite hopp, då dressningen ändå verkar ge resultat. Hann lägga på 1 ton i två omgångar efter senaste inlägget.

• Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Äntligen lite värme på gång. Snart dags att damma av gräsklipparen!

• Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Är avis iår igen, fortfarande mellan 60-150cm snö här.
Så är nog 1 månad innan man kan inspektera gräset

Nu ska sägas att vi har haft en tung vinter, med snö under drygt en månad. Detta händer bara vart 10 e år. Gräset är gulaktigt, samt att det är gamla halvt utslätade maskhögar över allt. Det ser inte bra ut! Ändå lite förhoppning om att året blir bättre, då jag ändå startar förhoppningvis i ett bättre läge än förra året. Slutade med klippning på 7 mm. Skärpan på klipparen är inte bra, men tänkte vänta med slipning, tills att vårens dressningar är över. I ett område som blivit allt för packat ska hålpipa ordentligt för att fylla hålen med dresssand. Sedan har jag möjligen en liten galen plan att köpa en enklare robotgräsklippare eller begnad, som moddas så att den klipper på typ 5 mm höjd bara inom greenen. Varför, jo för kunna åka på semester, utan att tappa greenen helt. Ytan är 200 m2 så det behövs ju ingen stor klippare.

trähandtag trähandtag skrev:
Nu ska sägas att vi har haft en tung vinter, med snö under drygt en månad. Detta händer bara vart 10 e år. Gräset är gulaktigt, samt att det är gamla halvt utslätade maskhögar över allt. Det ser inte bra ut! Ändå lite förhoppning om att året blir bättre, då jag ändå startar förhoppningvis i ett bättre läge än förra året. Slutade med klippning på 7 mm. Skärpan på klipparen är inte bra, men tänkte vänta med slipning, tills att vårens dressningar är över. I ett område som blivit allt för packat ska hålpipa ordentligt för att fylla hålen med dresssand. Sedan har jag möjligen en liten galen plan att köpa en enklare robotgräsklippare eller begnad, som moddas så att den klipper på typ 5 mm höjd bara inom greenen. Varför, jo för kunna åka på semester, utan att tappa greenen helt. Ytan är 200 m2 så det behövs ju ingen stor klippare.
Ladda upp några bilder :)

Våra gräsmattor ser djupt tragiska ut. Vi har många små snuttar. Den nya från i höstas ser bäst ut, men har lite gula och/eller kala fläckar. Hade otroligt mycket maskhögar där i höstas och gräset ser ut att ha försvunnit på sina ställen där maskarna varit. (Sådde i månadsskiftet augusti/september, så det var väl inte mycket tid för rötter att växa.) Jag har två ogräsmattor på framsidan som jag planerar att renovera – eller börja renovera i alla fall – utan att göra om helt under kommande säsong. En ogräsmatta som omgav ett gammal trött äppelträd på baksidan har jag grävt upp för att jag ändå ska plantera ett nytt träd, och den planerar jag att fixa snart när vi planterat ett nytt träd. Den "stora" (inte särskilt stor) på baksidan är en leråker eftersom vi trampat runt där under vårt pågående bodbyggarprojekt, så den får jag ta i höst om det nu inte blir en regnig sommar och jag kan göra den tidigare.

• Gräsmatta med kala fläckar och gula partier, stenplattor och oavslutade stenarbeten i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På begäran- ni får skylla er själva. Taget från arbetsrummet, något zoomat med paddan. Ni kanske ser kanten mellan vanlig gräsmatta o green!,!! I höjd med skuggan. I nederkant finns det några rester av snöklocka o snödroppar.
Gräsmatta med kantlinje och en fågel, rester av snöklocka och snödroppar syns i nederkanten.
Skapa konto

På begäran- ni får skylla er själva. Taget från arbetsrummet, något zoomat med paddan. Ni kanske ser kanten mellan vanlig gräsmatta o green!,!! I höjd med skuggan. I nederkant finns det några rester av snöklocka o snödroppar.
[bild]
Med tanke på årstiden ser det rätt bra ut. Sedan att man aldrig blir nöjd … ja det kan man inte göra så mycket åt!

harry73
halper halper skrev:
Hade otroligt mycket maskhögar där i höstas och gräset ser ut att ha försvunnit på sina ställen där maskarna varit.
Ni klagar för mycket Trädgård med flera högar av grävmull spridda på gräsmattan.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Sarakin och 3 till
  • Laddar…
Luckert och fint. Naturupplevelser när man klipper?
Förövrigt la jag på en halv giva gödning på green i går, i samband med regnet.

La beställning på gödsel och frön idag. Till nästa helg blir det stödsådd och dress.

• Gilla
halper
  • Laddar…
har kört ett varv med klipparen, vilket gjordes förra veckan. Klippte inte utan bara jämnat till ytan, med klipparen 135 kg. Idag gjordes dessutom årlig service på greenklipparen och åkgräsklipparen- dvs byte av olja, rengöring luftfilter, smörjning, slipade knivarna till åkgräsklipparen, bättrade färgen mm

Vertikalskärning, sådd av den sista krypven och sedan dressning med ca 500 kg sand. Har klippt var tredje dag senaste tiden, med en klipphöjd på 7 mm. Maskarna är inte bra för kvaliteten!

• Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Vertikalskärning, sådd av den sista krypven och sedan dressning med ca 500 kg sand. Har klippt var tredje dag senaste tiden, med en klipphöjd på 7 mm. Maskarna är inte bra för kvaliteten!
Växer på bra där nere! Här har gräset knappt kommit igång. Har klippt två gånger hittills, och den första gången var mest för att klippa bort lite blommor för att göra livet jobbigare för dem.

Hur ser mattan ut nu?

Bild enligt önskemål, ser bättre ut än vad det egentligen är.
Grön gräsklippare i förgrunden med nyslagen gräsmatta och hus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Tappat hjulet på gräsklipparen?

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.