5 001 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Ångspärt direkt mot råspont bjälklag
Du kan sätta plasten direkt mot råsponten, se till att den är torr bara. Köp en fuktmätare och mät på flera ställen. Försökt att täta så gott det går mot väggarna också.
Tänk på att du har ett gammalt hus och att du aldrig kommer få plasten tät som i ett nytt hus så du måste alltid ha mer ventilation än ett nytt hus. Så börjar du täta fönster, dörrar och andra roliga springor så måte du kompensera genom att fixa mer ventilation på annat sätt. Annars kommer du få övertryck i huset och då finns det risk för fukt problem.
Mvh Niklas
Tänk på att du har ett gammalt hus och att du aldrig kommer få plasten tät som i ett nytt hus så du måste alltid ha mer ventilation än ett nytt hus. Så börjar du täta fönster, dörrar och andra roliga springor så måte du kompensera genom att fixa mer ventilation på annat sätt. Annars kommer du få övertryck i huset och då finns det risk för fukt problem.
Mvh Niklas
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
och? råsponten kan vara torr nu men är inte det som är problemet.niblom skrev:Du kan sätta plasten direkt mot råsponten, se till att den är torr bara. Köp en fuktmätare och mät på flera ställen. Försökt att täta så gott det går mot väggarna också.
Mvh Niklas
det huset som jag rev var just ett gammalt där dom plastat
Varför frågar du om du ändå bestämt dig att det kommer bli mögel?SBH skrev:
Mögel kommer av värme och fukt. Är det torrt blir det inte mögel.
Om det var mögel på det andra stället så beror det på att det vid någon tidpunkt kommit dit fukt.
/N
Nu har det vart många åsikter fram och tillbaka. Men finns det någon nackdel med att ta bort någon bräda här och där? Menar ni bara att det är onödigt arbete eller kan det också bli sämre? För jag kan inte garantera att jag lyckas göra det helt tätt, bland annat av att intilliggande rum inte har plast.niblom skrev:
Min åsikt är att inte använda plast. Använd istället en så kallad ångbroms om du ska sätta något alls.http://www.icopal.se/Produktsortiment/vagg_golv_grund/lufttatt hus/angbroms.aspx
Lämpligt i äldre hus som tilläggsisoleras eller renoveras etappvis.
Lämpligt i äldre hus som tilläggsisoleras eller renoveras etappvis.
Det skadar inte funktionen förstås, bara onödigt jobb. Och jag ser inte vad det skulle tillföra att göra så.Stefan_ham skrev:Nu har det vart många åsikter fram och tillbaka. Men finns det någon nackdel med att ta bort någon bräda här och där? Menar ni bara att det är onödigt arbete eller kan det också bli sämre? För jag kan inte garantera att jag lyckas göra det helt tätt, bland annat av att intilliggande rum inte har plast.
Helt tätt blir det inte ens när man bygger nytt.
Det enda som gäller egentligen är att det inte ska komma för mycket vattenånga upp i utrymmen som saknar ångspärr och där det finns några organiska byggnadsdelar som är så kalla vintertid att det kommer att kondensera vattendroppar på dem.
Det betyder att ett visst läckage är OK, det späds ju ut i torrare uteluft som finns uppe på en kallvind t.ex..
Beror alltså på hur stort utrymme det handlar och hur den totala fukttillförseln ser ut till det utrymmet.
Ventilation kring de kallaste delarna kan rädda det hela, men det är en balansgång för sommartid kan för mkt fuktig luft dras in i stället. Detta problem är dock värst i krypgrunder mm.
Slutade nu med att jag häftade plasten direkt mot råsponten, kollade över det innan och allt kändes väldigt torrt. Vek även ner det 20 cm på väggarna. Håller tummarna nu för denna lösning!
Ang alla häftklammer, hur pass mkt påverkar de tätheten? Dutta tejpbitar över dem kanske är överkurs?
Ang alla häftklammer, hur pass mkt påverkar de tätheten? Dutta tejpbitar över dem kanske är överkurs?
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Klicka här för att svara