22 355 läst ·
77 svar
22k läst
77 svar
Ångspärren..Är det bevisat ??
Läste du länkarna jag lade in? De säger att lufttätheten i ditt exempel är god, dvs konvektionstätheten uppfylls troligen i ditt exempel. Är det diffusionstätheten som du avser? Tycker även här länkarna gav bra förklaringar, som troligen backas upp av nån slags prov från SPs sida... Jag tror tyvärr få personer på forumet sitter inne med testresurser för att göra de prover du föreslår, då kan man göra såsom väl många gjort, läsa på och använda en metod man tror på, och förr eller senare så får man reda på om det funkade eller ej...Ribons skrev:t inte riktigt hur jag skaformulera mig för att få er att fatta ved jag menar... NU TITTAR JAG PÅ ENHELTVANLIG VÄROCH HUR DEN ÄR UPPBYGGD I EN LGH ELLER EN VILLA, I VILKET RUM SOM HELST DOK EJI KÄLLARE!!!!
Uppbyggnad av en vanlig lgh vägg=Tapet-->Tapet Klister--> Wellpapp (gipsskivans överdel är klädi wellpapps liknande mat)-->renthopptryckt gips-->ännu en wellpappsskiva på undersidan av gipsen-->OSB_skiva alt spån skiva. Ta fram hur mkt fukt det kan komma igenom alla desa 6 lager med mottstång med ett vanligt luft tryck i en helt vanlig lgh under en helt vanlig måndag eller någon annan dag i veckan.
Har ni förstått ??
Och som vectrex skriver, fukt tar sig alltid in överallt. Att göra nåt helt tätt är oerhört svårt, både i teori och praktik. Därav att jag personligen mera tror på metoden att det ska kunna torka ut än att det ska vara helt tätt... Det lättaste sättet är ju att använda sig av en metod, ett system av material, som någon annan testat.
Om du läser mitt inlägg så ser du att hus med plast egentligen inte är bra. Fuktspärrarna är endast till för att nödtorftigt skydda ett isoleringsmaterial som är billigt men inte speciellt bra.Ribons skrev:
Sluta fantisera om diffussionstätt tapetklister. Det har ingenting med verkligheten att göra.
Redigerat:
Är inte värmestrålning ett fysikaliskt fenomen? Jag förstår inte riktigt resonemanget.Ribons skrev:tapetklistret som finns i dom flesta fastigheterna är diffusions tät, värmen är ingen partikel utan en våg, detta gör att fysiken är överspelad på vanligt sätt och övergår å till strålning som inte följer en fast partikels beteende. så det är mycket som vi inte vet när det kommer till hur fukten uppkommer, hur den beter sig i olika material osv
Tyvärr verkar du ha missförstått dom grundläggande fysikaliska principerna. När värme (inte varm luft) värmer upp svalare luft i isoleringen så minskar den relativa fuktigheten. Värme transporter ingen fukt, den följer med varm luft.Enligt min mening så år värmen igenom ångspärren och får den svalare luften att fälla ut sin vattenånga i och med en kollision mellan barm och kall luft och då får manurfällningen i isoleringen, Hammarby sjöstad ett bevis på detta, miljon proramen ett annat nybyggda villor med liknande problem nybyggda flerbostads hus ensteg fasader (ok en annan typ av problematik) listan kan göras hur lång som helst.
Har du mätt Rf mot insidan av fasaden vintertid. Om inte, gör det, då får du svar på din fråga.
Filmbildande organisk färg är relativt diffusionstät, men hur ser det ut vid vägg/takvinklar, eluttag och fönsterfodring?
Filmbildande organisk färg är relativt diffusionstät, men hur ser det ut vid vägg/takvinklar, eluttag och fönsterfodring?
Har du ftx som upprättar övertryck i huset ska du reklamera installationen, mej cent ska alltid upprätta ett undertryck om än litet
Självbyggare
· Stockholm
· 10 306 inlägg
Jag kommer att bygga helt diffusionsöppet. Bara trä eller cellulosa. (och lite gips på väggarna)
Har läst igenom tråden och blir lite trött. Någon som redan bestämt sig för vad han tycker frågar efter bevis för den andra sidan. Ett flertal bevis presenteras. Dessa möts med ekande tystnad följt av förnyat påstående om att bevis inte går att hitta. Flera balanserade skribenter har försökt säga att när alla komponenter fungerar tillsammans i ett genomtänkt system så fungerar det.
Heimlaga påpekar det jag sett i verkligheten under trettio års yrkesverksamhet. Tjock isolering medför att kondens måste hanteras. Lusläser man handlingarna som fabrikanter av naturliga byggprodukter själva tar fram så är budskapet detsamma. Materialen i en yttervägg/tak måste vara difftätare invändigt än utvändigt. Ju tjockare isolering desto viktigare är det. Ingen rekomenderar övertryck. Alla är överens om att mekanisk ventilation måste vara utförd så att det är undertryck i huset. Självdragsventilation är enligt min åsikt samma sak som ingen ventilation i hus som inte kontinuerligt eldas med olja eller ved. Så den sortens ventilation hoppas jag att vi slipper diskutera igen.
Plast är ett enkelt sätt att öka difftätheten. Rätt utfört fungerar det. Det går att bygga utan plast också. Rätt utfört förstås. Har rivt en del hus där det varit fel. Både med och utan plast. Även rivit där det varit rätt. Skillnaderna ligger mer i utsidan av konstruktionerna än insidan. Kan fukt ta sig ut på vettigt sätt fungerar det. annars inte. Vägrar att bygga utan luftspalt då jag hittills inte sett en sådan konstruktion med skador från kondens. Däremot rivit fasad på "naturligt" Anebergshus (naturligt var kod för hus utan plast vid den tiden) med massor med svartmögel på vindspärrsväv och i bakomliggande pappersmasseisolering ungefär en och en halv meter ner från takfoten.
Titta på hela konstruktionen. Inte på en enskild detalj som kanske inte i sig är huvudproblemet.
mvh Findus
PS. Den naturliga isoleringen i Anebergshuset var impregnerad med brom och skulle källsorteras som miljöfarligt avfall. Så var det med den naturligheten. DS
Heimlaga påpekar det jag sett i verkligheten under trettio års yrkesverksamhet. Tjock isolering medför att kondens måste hanteras. Lusläser man handlingarna som fabrikanter av naturliga byggprodukter själva tar fram så är budskapet detsamma. Materialen i en yttervägg/tak måste vara difftätare invändigt än utvändigt. Ju tjockare isolering desto viktigare är det. Ingen rekomenderar övertryck. Alla är överens om att mekanisk ventilation måste vara utförd så att det är undertryck i huset. Självdragsventilation är enligt min åsikt samma sak som ingen ventilation i hus som inte kontinuerligt eldas med olja eller ved. Så den sortens ventilation hoppas jag att vi slipper diskutera igen.
Plast är ett enkelt sätt att öka difftätheten. Rätt utfört fungerar det. Det går att bygga utan plast också. Rätt utfört förstås. Har rivt en del hus där det varit fel. Både med och utan plast. Även rivit där det varit rätt. Skillnaderna ligger mer i utsidan av konstruktionerna än insidan. Kan fukt ta sig ut på vettigt sätt fungerar det. annars inte. Vägrar att bygga utan luftspalt då jag hittills inte sett en sådan konstruktion med skador från kondens. Däremot rivit fasad på "naturligt" Anebergshus (naturligt var kod för hus utan plast vid den tiden) med massor med svartmögel på vindspärrsväv och i bakomliggande pappersmasseisolering ungefär en och en halv meter ner från takfoten.
Titta på hela konstruktionen. Inte på en enskild detalj som kanske inte i sig är huvudproblemet.
mvh Findus
PS. Den naturliga isoleringen i Anebergshuset var impregnerad med brom och skulle källsorteras som miljöfarligt avfall. Så var det med den naturligheten. DS
Redigerat:
Håller fullständigt med dig i dina funderingar, bor själv i ett hälsosamt timmerhus.
Du kan ju inte bara stirra dig blind på väggarna... ett innertak är ofta bara panel, som torkar med åren och får sprickor och glipor, där är nog inte ånggenomgångsmotståndet speciellt högt...
Förr när det var rollar tätskikt så gick ångan genom fogarna och genom det rollat tätskiktet och började mögla på pappen, en kakelplatta är i stort sett helt tät och fogarna är cementbaserade och bör transportera fukt rätt bra ändå så mögla det, inte alltid men ibland.
Bara för att du byggt ett hus som har klarat sig så betyder det inte att ditt hus skulle funka med en annan familj på ett annat ställe i landet skulle jag tro?
Förr när det var rollar tätskikt så gick ångan genom fogarna och genom det rollat tätskiktet och började mögla på pappen, en kakelplatta är i stort sett helt tät och fogarna är cementbaserade och bör transportera fukt rätt bra ändå så mögla det, inte alltid men ibland.
Bara för att du byggt ett hus som har klarat sig så betyder det inte att ditt hus skulle funka med en annan familj på ett annat ställe i landet skulle jag tro?
byggnaders fysikaliska prestationer ser annorlunda ut än hur beräkningsmodeller är tänkta...
fuktlaster på väggar tak o golv beror på klimatet på in o utsida...nå insidan är den enklare då det är något mindre variationer än utsidan.
inifrån kommer fuktlaster från människor och allt som händer som matlagning bad o toalett och tvätt...skurning o olyckor.
utifrån har vi hela naturen med regn snö vind etc...
frågan om plastfolie eller ej i en konstruktion kan besvaras med att om livslängden på konstruktionen ska jämställas med övriga byggnaden så är plastfolie inte ok.
Därmed återstår bara det som nämnts i tråden en fuktabsorberande uttorkande konstruktion...
Fukten som måste finnas för att människor ska må bra måste vara grunden för konstruktionen.
Detta betyder att konstruktionen ska avge fukt till inomhusluften vintertid så att inte för torrt inomhusklimat skapas.
Samtidigt måste fasad och tak o grund samtidigt torka ur isolering så att balans uppnås.
Detta gör att luftspalter utomhus ska utformas så att de inte ger fuktlaster...dvs de ska vara ventilllerade där ingen fuktig luft kan komma in med fuktiga vindar temperaturskillnader etc.
Om man kan byta ut plastfolien vart 30 år och den kan hållas hel så kan en utåt torkande konstruktion fortfarande fungera om fuktbalansen i innemiljön sköts med tak väggmaterial...men det blir onödigt
När man eldar så skapas ett undertryck vintertid som verkligen torkar ut konstruktioner om de är utan folie...och materialet i isolering är fuktbalanserande..
1. välj en konstruktion med luftspalter och fuktbalanserande verkan...välj också en livsstil utan korkade fuktlaster
fuktlaster på väggar tak o golv beror på klimatet på in o utsida...nå insidan är den enklare då det är något mindre variationer än utsidan.
inifrån kommer fuktlaster från människor och allt som händer som matlagning bad o toalett och tvätt...skurning o olyckor.
utifrån har vi hela naturen med regn snö vind etc...
frågan om plastfolie eller ej i en konstruktion kan besvaras med att om livslängden på konstruktionen ska jämställas med övriga byggnaden så är plastfolie inte ok.
Därmed återstår bara det som nämnts i tråden en fuktabsorberande uttorkande konstruktion...
Fukten som måste finnas för att människor ska må bra måste vara grunden för konstruktionen.
Detta betyder att konstruktionen ska avge fukt till inomhusluften vintertid så att inte för torrt inomhusklimat skapas.
Samtidigt måste fasad och tak o grund samtidigt torka ur isolering så att balans uppnås.
Detta gör att luftspalter utomhus ska utformas så att de inte ger fuktlaster...dvs de ska vara ventilllerade där ingen fuktig luft kan komma in med fuktiga vindar temperaturskillnader etc.
Om man kan byta ut plastfolien vart 30 år och den kan hållas hel så kan en utåt torkande konstruktion fortfarande fungera om fuktbalansen i innemiljön sköts med tak väggmaterial...men det blir onödigt
När man eldar så skapas ett undertryck vintertid som verkligen torkar ut konstruktioner om de är utan folie...och materialet i isolering är fuktbalanserande..
1. välj en konstruktion med luftspalter och fuktbalanserande verkan...välj också en livsstil utan korkade fuktlaster
Tanken med plast i väggar är att den "yttre" delen som är isolerad skall vara av tjockare mängd isolering än den "inre" alltså den som ligger på insidan av plasten. Om nu plasten skall fungera rätt i sin "rätta" miljö, skall det vara varmare inne än ute, annars blir det kondens mot plasten. Om nu det är ett varmare inomhusklimat än utetemperaturen så fungerar plasten helt okej. Men om nu någon sätter in en klimatanläggning så att det blir svalare/kallare inne än ute och inte har vetskapen om hur fukt fungerar så kommer det att under sommarmånaderna, om solen vill visa sig, att medföra att fukten vandrar in i väggen för att stanna till hösten, vintern, våren och till slut få lite påfyllning under sommaren när vissa vill ha svalt inne igen, då kommer plasten att orsaka stora problem, inte annars. Nu kommer detta från en som inte gillar plast, som vet lite om ventilation, fuktkvoter, kan fysik, matematik, förstår Svenska och ett par till språk, men det har inte med saken att göra. Det viktiga är att anpassa huset till de förutsättningar som kunden eftersträvar att vilja ha, om nu ett hus med plast i väggarna inte har haft "kylanläggning" tidigare så finns det flera sätt att lösa om man vill ha plasten kvar, man sätter in en bättre ventilation som kan ta hand om för hög luftfuktighet, svårare än så är det inte, om man nu vill ha plast vill säga!
Det duger lika bra med, bättre ibland att använda andra byggmetoder, än att sätta upp plast som med största sannolikhet kommer att vara "punkterad" ganska snart, då fungerar inte den metoden utan ger fuktproblem i konstruktionen som inte har någon möjlighet att vädra ur sig just pga plasten!
Jag säger inte att det är fel med plast, jag kommer bara inte/aldrig använda den!
Min farbror som också var "byggare" använde den, jag fick gräva ur ett vindsutrymme med matjord och när jag var klar så fick hela huset rivas, det var vatten i alla väggar, i detta fall tack vare plasten men med yttre påverkan i kombination av felaktigt konstruerat tak! Det är inte alltid vitt eller svart, detta är en rejäl gråzon som varje enskild kund borde veta om, det är inte roligt att få en 5-årigt hus helt nerrivet pga av felkonstruktioner med tillägg av bekvämligheter (kylanläggning) om inte ventilationen kompletteras!
Det duger lika bra med, bättre ibland att använda andra byggmetoder, än att sätta upp plast som med största sannolikhet kommer att vara "punkterad" ganska snart, då fungerar inte den metoden utan ger fuktproblem i konstruktionen som inte har någon möjlighet att vädra ur sig just pga plasten!
Jag säger inte att det är fel med plast, jag kommer bara inte/aldrig använda den!
Min farbror som också var "byggare" använde den, jag fick gräva ur ett vindsutrymme med matjord och när jag var klar så fick hela huset rivas, det var vatten i alla väggar, i detta fall tack vare plasten men med yttre påverkan i kombination av felaktigt konstruerat tak! Det är inte alltid vitt eller svart, detta är en rejäl gråzon som varje enskild kund borde veta om, det är inte roligt att få en 5-årigt hus helt nerrivet pga av felkonstruktioner med tillägg av bekvämligheter (kylanläggning) om inte ventilationen kompletteras!
Det kommer inte att finnas några "bevis" åt något håll om plasten är bra eller dålig, det går helt enkelt inte att göra en mall som gäller alla konstruktioner, man kan alltid fylla en ballong med vatten och hävda att den för tillfället är vattentät eftersom det inte droppar om den just nu!