Har ett 1,5plans-hus från -73 där jag tror enbart att ångspärr finns i första planets väggar, i mellanbjälklaget mellan våningarna (genomtrampningskydd?) samt ev. i taket på andra våningen men skeptisk. Detaljplanen definierar ovanvåningen som vind, även om den (och alla grannars hus) är inredd sedan de byggdes. Jag har inte sett något som tyder på att det är ångspärr i väggarna på andra våningen utan verkar enbart vara stomme med någon tjockare träfiberskiva som agerar isolering. I kattvindarna mot de skivorna är det isolering med papp ca 4-5cm tjockt.
Nu ska vi bygga en större takkupa samt inreda en av kattvindarna till badrum (och förhoppningsvis bastu i den). Jag lutar åt att inte ha någon ångspärr i de nya delarna, vad säger ni om det?
Om vi upptäcker när vi börjar med kupan att det är plast monterar vi in det också såklart och i badrumsytterväggen ångbroms, men ska man även göra det på snedtaket i badrummet? Ska vi ha ångbromsen även vid bastun (mot yttervägg)?
Under det nya badrummet är det ett existerande badrum, fastnar inte då fukt mellan tak och tätskiktet på det nya badrummets golv?
Alla husets fönster är nya 3-glas samt nyinstallerat FTX.