Jag har fått olika bud på vad som gäller vid badrumsväggar. Ska det vara ångspärr - eller inte?

Bara den som ingår i tätskiktssystemet!

Någon form av ångspärr ska du ha ja. Den enklaste är ju att måla väggen med våtrumsfärg.
Se broschyrer från Säker Vatten, BKR och GVK för mer information.

Jag missuppfattade kanske frågan. Du ska inte ha någon mer ångspärr än den som är del i våtrumsskyddet. Ty om man har det så får man en del av väggen som är instängd mellan två täta skikt, och det kan bli otrevligt.

thomasx skrev:
Jag missuppfattade kanske frågan. Du ska inte ha någon mer ångspärr än den som är del i våtrumsskyddet. Ty om man har det så får man en del av väggen som är instängd mellan två täta skikt, och det kan bli otrevligt.
Och däremellan ska man absolut inte ha pappgips!
(Även om BKR tydligen tjänar massor på att sälja våtrumsskivor :cool:)

hur ska anslutningen utföras mellan ångspärr i yttervägg mot tätskickt i badrum?

Nik206 skrev:
Och däremellan ska man absolut inte ha pappgips!
(Även om BKR tydligen tjänar massor på att sälja våtrumsskivor :cool:)
Det finns inget "däremellan" eftersom man inte ska göra så ;)

Efter att ha försökt prata lite med BKR har jag inget till övers för dom. GVK däremot är både trevliga och hjälpsamma.

daugaard skrev:
hur ska anslutningen utföras mellan ångspärr i yttervägg mot tätskickt i badrum?
Du ska inte ha någon ångspärr i vare sig ytter eller innervägg då du har tätskikt i badrummet. Således inte heller någon anslutning däremellan.

BKR tjänar inget på att det ska vara våtrumsskivor, dom säljer inget material bara utbildningar och medlemsskap.
(som kinglolle skrev i en annan tråd så är det Försäkringsbolagen som kräver att det ska vara våtrumsskivor så)

Vid renovering kan bef. plast sitta kvar, när det gäller nybyggen så vet jag inte men eftersom det är ok i renovering bör den kunna sitta kvar även i nybyggen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.