Hej

Håller på att renovera en tillbyggnad på c:a 50m2 med källare uppförd c:a 1982 med bjälklagskonstruktionen i lättbetong enligt bifogad bild. Cellplasten, spånskivan och plastfolien på ovansidan har jag rivit bort och istället tänkte jag regla upp ett golv med glasull mellan reglarna och lägga spårad spånskiva med vattenburen golvvärme som avslutas med Bjelins 9mm Woodura träparkett.

Tillverkaren Bjelins (och alla andra tillverkare också för den delen) säger då att jag ska lägga en ångspärr mellan golvvärme och parkett (se bifogad montageanvisning). Detta löser jag i så fall med en foam med inbyggd ångspärr (t ex Kährs Tuplex).

Problemet är att min konstruktör säger att ångspärren är helt onödig och till och med kan vara en riskkonstruktion som stänger inne fukt i konstruktionen!?

Källaren är uppvärmd men kommer troligen alltid att vara några grader svalare än på bottenplanet, framför allt på sommaren utan tillskottsvärme. Jag vet så mycket att en ångspärr alltid ska sitta på den varma sidan men om den placeras precis under parketten så är ju golvvärmen under ångspärren varmare är rummet ovanför, vad är då den varma sidan?

Är just nu helt rådvill så alla förslag, tankar, idéer, kunskap mm kring ångspärrens vara eller icke vara samt placering mottages tacksamt!

• Ritning av bjälklagskonstruktion i lättbetong med detaljer om golvbeläggning och lager av plastfolie, spånskiva och cellplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montageanvisning med riktlinjer för montering av golvunderlag, ångspärr och stegljudsdämpning vid användning av träbjälklag för golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Deltaman skrev:
Tillverkaren Bjelins (och alla andra tillverkare också för den delen) säger då att jag ska lägga en ångspärr
Skriftlig instruktion från tillverkaren.
D Deltaman skrev:
min konstruktör säger att ångspärren är helt onödig och till och med kan vara en riskkonstruktion
Någon annan "säger att".

Vilken av dessa väljer man följer man?
Välj själv, skulle "någon på ett forum" (jag) kunna säga

O O skrev:
Skriftlig instruktion från tillverkaren.

Någon annan "säger att".

Vilken av dessa väljer man följer man?
Välj själv, skulle "någon på ett forum" (jag) kunna säga
Självklart följer man normalt sett alltid en tillverkares anvisningar MEN deras enda intresse är att skydda sin produkt så att den inte tar skada. En certifierad konstruktör sysslar med och utformar fuktsäkra konstruktioner i hela byggnader och när man då har en motsägelse så söker man kunskap från andra ställen. Så tacksam för svar från medlemmar med kunskap kring ämnet.

J
D Deltaman skrev:
Självklart följer man normalt sett alltid en tillverkares anvisningar MEN deras enda intresse är att skydda sin produkt så att den inte tar skada. En certifierad konstruktör sysslar med och utformar fuktsäkra konstruktioner i hela byggnader och när man då har en motsägelse så söker man kunskap från andra ställen. Så tacksam för svar från medlemmar med kunskap kring ämnet.
Vi monterar och har gjort det i säkert tjugo års tid alltid åldersbeständig plastfolie på den vattenburna golvvärmen ifall man ska lägga trägolv..
Du får fråga dig om vem som står för kostnaderna om något går fel, tar sig din konstruktör på sig ansvaret om golvet ifall kondens vatten bildas?
Det du får tänka på att det är inte bara en tillverkare som beskriver detta utan i stort sett alla och då skulle jag lita mer på dom än en enstaka konstruktör..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.