Hej, håller på och bygger ut huset. Har kommit till punkten då det är dags att lägga golv i rummen.

Min fundering är om det behövs ångspärr under golvet? Och isåfall hur man gör med den. Räcker det med en plast under golvet eller behövs det mer och hur monteras plasten

Grunden är uppbyggd såhär:
Makadam
300mm isolering
100mm betong med värmeslingor i
Ångspärr?
vinylgolv eller laminat golv

Många golvtillverkare vill ha det, men läs varje golvs monteringsanvisning och följ den är mitt råd. Det står i den.

H huggan skrev:
Många golvtillverkare vill ha det, men läs varje golvs monteringsanvisning och följ den är mitt råd. Det står i den.
Så om golvtillverkaren inte kräver att man har det så behövs det ej?

Praxis är att man har plast, efter att plattan torkat ut lägger man golvet. Golvfoam med inbyggd diffusionsplast är smidigt

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Praxis är att man har plast, efter att plattan torkat ut lägger man golvet. Golvfoam med inbyggd diffusionsplast är smidigt
Hur monteras plasten i ändarna, ska den tejpas på väggens plast eller ligga lös?

Tejpas mot väggens plast är det bästa

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tejpas mot väggens plast är det bästa
Funkar det även om man inte har möjlighet att tejpa ihop med väggen? Har bara en yttervägg i rummet

Tejpa fast den mot golvet/väggen där det inte finns någon plast

• Gilla
Andjar96
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.