Hej!
Har påbörjat vad som kommer att sluta i en totalrenovering av våran gamla timmerkåk ifrån förra sekelskiftet.
Vinds-/golvbjälklag på övervåningen har jag isolerat med stenull och vindsbjälklaget är plastat med ångspärr. Isolerar med stenull då jag har tillgång till bra priser hos lokala bygghandel då jag är yrkes snickare.
Det jag har funderingar kring är ju hur jag bör tänka kring ångspärren. I taket isolerade jag med skivor då jag kommer att byta tak framöver och tanken var att höja det för att få plats för mer isolering i snedtaken. Då takkonstruktionen kommer att vara jämförbar med nyproducerade hus ser jag inga problem med ångspärr och stenull där.
I ytterväggarna vill jag undvika isolera på insidan för att inte krympa huset invändigt i onödan. Och istället riva bort dåligt utförd isolering på utsidan, 2 lager panel samt isoleringsmattan mot timmret. För att sedan rikta fasaden med stående 45, isolera emellan, asfaboard eller liknande vindtät isolerskiva utanpå, samt liggande spikläkt och ny panel.
Delar av ytterväggarna består av stående reglat timmer med plank och kutterspån eller enbart treetex på en plankvägg. Den delen av ytterväggen kommer att isoleras om med stenull vilket i mitt huvud förespråkar plast. Resterande väggar blir enbart riktade och klädda med osb gips. Det jag funderat på är ifall jag istället ska köra med ångbroms och hur fungerar det med mineralull?
Blev ett långt inlägg, men lika bra att få med allt med en gång