9 161 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Ångspärr mellan OSB och gips
Håller på med en omfattande renovering av ett fritidshus som ska bli villastandard. Vi har tilläggsisolera då det är ca 20cm isolering i väggarna. Nu är vi i fas att slå upp OSB och gips på insidan av ytterväggen.
Min fundering är om du skulle vara ok att sätta ångspärr mellan OSB och gips för att kunna skruvlimma OSB mot regelstomen för ökad stabilitet.
Min fundering är om du skulle vara ok att sätta ångspärr mellan OSB och gips för att kunna skruvlimma OSB mot regelstomen för ökad stabilitet.
Det funkar bra.
Ska du inte ha ett installationsutrymme i väggarna? Om så sätter du plasten på dom stående reglarna och lägger 45/45 reglar så att du får ett utrymme mellan skivor och plast för ev installationer. När installationerna är färdiga fyller du utrymmet med isolering.
Plasten är till för att hindra fukt att komma ut såpass långt ut inuti väggen att den kyls ner såpass att den kondenserar och börjar rinna - den s k daggpunkten. Därför är det viktigt att inte flytta ut plasten för långt, ut i väggen. Däremot kan du i teorin flytta in plasten hur långt du vill i huset innanför daggpunkten.
Å andra sidan kommer du att göra hål i ångspärren så fort du hänger upp en tavla, när du har ångspärren mellan gips och OSB. Därför skulle inte jag välja den lösningen.
Var den mystiska daggpunkten hamnar, beror på isoleringens tjocklek. Det går dock att sätta plasten en bit in i isoleringen för att slippa punktera den ständigt och jämt.
Å andra sidan kommer du att göra hål i ångspärren så fort du hänger upp en tavla, när du har ångspärren mellan gips och OSB. Därför skulle inte jag välja den lösningen.
Var den mystiska daggpunkten hamnar, beror på isoleringens tjocklek. Det går dock att sätta plasten en bit in i isoleringen för att slippa punktera den ständigt och jämt.
Klicka här för att svara