Hej!

Ska bygga ett attefallshus som ska fungera som fritidshus och har funderat på det här med ångspärr. Jag har förstått att ångspärren ska vara på den varma sidan men hur gör man om vilket som är den varma sidan varierar? På vintern kommer vi att ha underhållsvärme så då kommer den varma sidan förstås vara insidan men sommartid kommer vi att använda AC så då kommer ju varma sidan att vara utvändigt. D.v.s. ibland är den varma sidan invändigt och ibland utvändigt. Hur ska man tänka då? Antar att detta är ett ganska vanligt problem då fler och fler ju skaffar luftkonditionering?

Läst om att man kan använda ångbroms istf. ångspärr. Fungerar det bra eller hur gör man? Alla tips tas tacksamt emot.

• Gilla
jonsve123
  • Laddar…
Kommer nog bli mycket tyckande här. Jag anser att om huset skall kallställas så kör inte plast, kan bli kondens på fel sida. Kör en ångbroms istället. För hängslen och livrem kan man även köra diffusionsöppen isolering, typ cellulosa.

jag har själv sett kondens på fel sida av ångspärr när jag öppnade en vägg tidigt på våren....

• Gilla
gotpost och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med Larsa, oxå sett detta problem i vår gamla sommarstuga, plus att det blev instängt och luktade r-mpa!

• Gilla
gotpost
  • Laddar…
Tack för svar! Skulle du rekommendera diffusionsöppen isolering eller är det overkill?

Eftersom det är ett litet hus kanske det är en idé att testa Ekofiber-skivor eller liknade, gör inget stor skillnad i pris och ska vara mycket trevligare att jobba med vad jag hört.

• Gilla
gotpost
  • Laddar…
Hur mycket isolering har ni tänkt er?

useless useless skrev:
Hur mycket isolering har ni tänkt er?
Tanken är 120 + 45 isolering med ångspärr/broms emellan de båda isoleringslagren.

G gotpost skrev:
Tack för svar! Skulle du rekommendera diffusionsöppen isolering eller är det overkill?
All typ av isolering som är aktuell för väggar är diffusionsöppen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.