T
Jag ska bygga ett attefallshus och undrar om jag bör använda ångspärr eller inte.

Golvet kommer att isoleras med 170 mm isolering, väggarna med 95 mm isolering och taket med 220 mm isolering.

Hela huset kommer att isoleras men halva huset kommer vara ett ouppvärmt förråd och halva huset kommer bestå av badrum och ett sovrum som bara kommer att värmas upp då vi har gäster.

Utsidan består av panel, vindpapp. Sen reglar och isolering. Insidan i förrådsdelen kommer ha spånskivor och sovrummet kommer ha osb samt gips.

Uppvärmningen kommer bestå av element i badrum och sovrum.

Ska jag ha ångspärr eller ska jag skippa det i golv och väggar?

T Ejmelie skrev:
Jag ska bygga ett attefallshus och undrar om jag bör använda ångspärr eller inte.

Golvet kommer att isoleras med 170 mm isolering, väggarna med 95 mm isolering och taket med 220 mm isolering.

Hela huset kommer att isoleras men halva huset kommer vara ett ouppvärmt förråd och halva huset kommer bestå av badrum och ett sovrum som bara kommer att värmas upp då vi har gäster.

Utsidan består av panel, vindpapp. Sen reglar och isolering. Insidan i förrådsdelen kommer ha spånskivor och sovrummet kommer ha osb samt gips.

Överallt där du tänker ha det uppvärmt ska du ha ångspärr. I golv, väggar och tak.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Du ska inta ha ångspärr på väggarna i badrummet. Men överallt där det är uppvärmt annars :) Ska det bara vara uppvärmt ibland kan ångbroms vara att föredra, då du ändå inte ska ha så tjock isolering :)

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
Läste någonstans att man inte behöver ha ångspärr om man isolerar mindre än 220 mm eller om man största delen har det ouppvärmt. Men då är det ångspärr som gäller (y)

Spelar ingen roll på tjocklek av vägg om du ska ha plast. Ska det vara varmt inne och kallt ute ska du ha det.
Du ska ha badrum säger du, men inte alltid ha det uppvärmt? Hur tänker du lösa risken för frysskador i vattenledningar/toa/handfat?
Vore det inte bättre med en hel tråd om ditt attefallhus, istället för en tråd för varje moment?;)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Tomture61
T Ejmelie skrev:

Har saxat detta från ett annat inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-bygger-man-ett-ok-innertak-i-garaget.414837/#post-4195107

Det finns 3 olika sätt att göra en klimat skärm i en yttervägg (finns säkert flera)

Med diffusionstät plast (fuktspärr) . Används i byggnader med mekanisk ventilation (undertryck i byggnaden) plasten stoppar även fukt att tränga ut till isoleringen . Man får en tät byggnad där varmluft / kall utomhusluft kan kontrolleras .

Med ångbroms . Används i byggnader där man tex har isolerat med cellulosa isolering (ej nödvändig) I byggnader med självdrag . I tex garage där det kan bli kallare i garaget än utomhustemp . Ångbromsens uppgift är att minimera luftrörelser genom isoleringen .

Med ångbroms variabel (den kan andas / bromsa åt bägge håll) I byggnader som ömsom kallställs / värms upp på vintern .

• Gilla
Lars-Erik och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.