F
Jag håller på med utbyggnad och renovering av ett fritidshus. Utbyggnaden ger nytt badrum samt ett större kök på entréplan, och ett extra sovrum på övervåning. Eventuellt kommer huset att kallställas vintertid, men med värme i badrummet där inkommande vatten finns (vattenledningar till kök töms).

Hur bör jag göra med ångspärr/diffusionsspärr i väggar, d.v.s. vilka väggar skall ha det?

Skall det t.ex. vara ångspärr i badrummets alla väggar istället för bara ytterväggen, p.g.a. kallställningen av resten av huset?

Skall jag ha ångspärr även i badrummets tak för att skydda det nya sovrummet ovanför?

Ångspärren hamnar inte djupt inne i väggarna, utan direkt bakom väggskivorna (blir gissningsvis gips). Detta gäller både utbyggnad och gamla delen, i gamla delen tar jag bort de cirka 60 år gamla väggskivorna och sätter nya skivor på råsponten (originalinnerväggen) som sitter under. Den gamla delen har jag tilläggsisolerat utifrån.

Jag kommer använda plastmattor i badrummet, och GVK verkar tycka att det är OK att ha ångspärr i väggen: "Ångspärrar som skyddar isoleringen i husets ytterväggar räknas inte som våtrumstätskikt i badrum" skriver de i samband med att de nämner att man inte får ha dubbla tätskikt. Och i deras frågor och svar: "Dagens moderna tätskikt av plastmatta eller tätskiktsfolie har oftast tillräckligt högt ånggenomgångsmotstånd så att ångspärren, plastfolien som ska skydda byggnadsstomme och isolering, utan nackdel kan/ska vara kvar."

SP har en intressant artikel: http://www.sp.se/SV/INDEX/SERVICES/MOIST/GENERAL/Sidor/default.as , men den ger inget entydigt svar på alla mina frågeställningar.

De flesta diskussioner/artiklar jag hittat har några år på nacken, så det kanske kommit nya rön eller material som ändrar de svaren och slutsatserna.

F
Bumpar denna fråga som ställdes mitt i semestertider då kanske någon kunnig person missade den. Är det någon som har svar på mina frågeställningar?

Om du har fuktspärr i badrummet ska inte väggen också ha en fuktspärr. Då fastnat eventuell fukt som ändå letar sig in emellan. Väggen ska istället ha en ångbroms. Detta gällde när vi byggde 2015 och hade kaklat badrum mot yttervägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.