Bygger ett Attefallshus, på plintgrund, som komplementbostadshus, som ska vara uppvärmt och bebott året om.

Har läst och förstått att plasten bäst placeras ovan golvspån, för att dessa med fördel limmas och skruvas mot golvbjälkarna. Detta fungerar ju bra i husets torra delar, men hur gör jag i badrummet där det ska flytspacklas och läggas elslingor? Och hur får jag ett tätt klimatskal med tanke på detta?

Ingen plast i golv behövs. Om du plastar i badrum med tätskikt riskerar du att stänga inne fukt också. Plugga på mer om diffusionstät plast innan ni fortsätter bygget.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
När du skriver "ingen plast i golv behövs", menar du då i badrum eller generellt? Jag antar att du menar i badrum. Där kommer det att vara våtrumsmatta som ytskikt och vad jag läst så ska/kan man även där ha plast i väggen.

Fortsatt för mig lite oklart hur man praktiskt får ihop helheten när man vill ha ett tätt klimatskal med ett (bad)rum exkluderat? Är det kanske en "no brainer" att man bara avslutar golvets plast vid badrumsväggar och nöjer sig så?

Ingen plast i något golv alls! Och inte i ytterväggar badrum med tätskikt.

• Gilla
witten
  • Laddar…
OK, det du skriver går tvärt emot vad jag tidigare noterat. Så här står det t ex på Träguiden om öppen plintgrund:

"Bottenbjälklaget över en öppen plintgrund ingår i byggnadens klimatskal och ska därför i likhet med övriga klimatskiljande delar uppfylla ställda krav med avseende på värmeisolering och lufttäthet.

Ett särskilt lufttätt skikt, som också kan vara ångtätt, fordras på bottenbjälklagets varma sida (översidan). Ytterväggars anslutning mot bottenbjälklaget är en känslig detalj, som måste utformas så att den går att utföra lufttät i praktiken."

Och så här skriver GVK om ångspärr i yttervägg i våtrum:

"Dagens moderna tätskikt av plastmatta eller tätskiktsfolie har oftast tillräckligt högt ånggenomgångsmotstånd så att ångspärren, plastfolien som ska skydda byggnadsstomme och isolering, utan nackdel kan/ska vara kvar."

Aha, kanske är annorlunda än om man kaklar väggarna, tänkte inte på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.