A
Hej!

När man monterar fönster, kan man då plasta hela fönsterhålet och sedan dreva, bottningslista och foga? Vi har alltid fogat mot mellan stomme och fönster och tejpat ångspärr plasten mot fönstret på insidan?

När man nu gör på detta viset blir det ju inte att drev, bottningslist och fog kommer mellan Karm och stomme eftersom plasten är mellan stomme och fönster och luft utifrån kan tränga in på den varma sidan av fönstret?

Hur gör ni? Vad ger det för konsekvenser att göra på det här viset?

Jag kanske kan lära mig något nytt! Vilket jag alltid strävar efter!

• Plastad fönsterram med monterad ångspärr och synligt träverk, del av pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en trästomme i ett byggprojekt med plastfolie runt fönsteröppningar, där tejpad ångspärr syns tydligt.
    Skapa konto
  • Närbild på ett fönster med monterad ångspärr, täckt med grön Tectis tejp mellan karm och stomme.
    Skapa konto
  • Grönt sitkfönstertejp applicerat mellan träkarmen och fönsterkarmen i fönsterhålet, visar plastens placering i monteringen.
    Skapa konto
J
Nej man ska inte plasta på den kalla delen av stommen, det räcker att plasta så att mjukfogen som du lägger på insida karm ansluter mot plasten..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.