Hej

Blev lite konfunderad med ångerrätten nu. Det är i alla fall så att jag beställde ett mobilt bredband av Tele2 till huset. Efter jag provsurfat lite på det kom jag fram till att det inte var något för mig (uppkopplingen var dålig + att hastigheten var långt ifrån bra). Så jag ringde till kundtjänsten och efter lite frågor så annulerade hon min beställning. Sedan så hon att jag bara skulle skicka tillbaks varan till adressen som stod på paketet jag fick från dem.

Allt gjorde jag inom de här 2 veckornas ångerrätt och jag beställde det mobila bredbandet över nätet.

Nu när jag läser lite papper som fanns med i ordern står det allt från att jag skulle haft ett returnummer till att varan och att jag skulle returnera mitt mobila bredband i obruten förpackning.

Men vad jag vet och har läst om har du 2 veckors ångerrätt vid köp på nätet där du får undersöka varan när du fått den. I senaste numret av PC För Alla gör det även ett repotage om det här då skribeten tycker man har för bra ångerrätt på nätet och där tar de upp fallet med en som köper en kamera över nätet. Konsumentverket tar även upp det här men de nämner ett antal varor/tjänster som är undantagna. Men ett mobilt bredband är väl inte undantaget ångerrätten och där man får undersöka varan?

Hon jag pratade med från Tele2 sa inget om att varan behövde vara plomberad. Konstigt att de skickar upp sådana papper bara där det står att modemet måste vara plomberad om ångerrätten utnyttjas. Får ta tag i det här med kundtjänst imorgon men vore trevligt om ni visste exakt hur det egentligen ligger till?

Jag är hisspig eftersom jag är på väg att beställa ett nytt mobilt bredband men jag vill inte gärna stå med två abonnemang...

Spela in samtalet med kundjtänst när du pratar med dom. Jag tror att en del vill hävda att om man kopplat upp sig har man accepterat och "förbrukat" sin ångerrätt, men om det är ok enligt konsumentköplagen och ångerrätten vet jag inte. Dessutom är det så att om du inte får en rimlig hastighet så har dom inte levererat den vara/tjänst som du köpt, och då kan du ha rätt att häva köpet. Jag skulle inte tro att tele2 är alltför kinkiga med returer. Jag köpte i butik och fick returnera då jag var missnöjd med hastigheten.

Mitt råd är att köpa i butik och göra upp med dom att du får prova först, be att få låna ett modem dom har i butiken och testa, funkar det köper du ett abbonemang. Så gjorde jag första gången och det gick fint.

Jag har själv beställt tele2 mobiltbredband en gång, deras karta visade att jag bodde mitt i turbo 3g området med det funkade inte alls, det var bara att returnera efter deras instruktioner inga problem. Därefter beställde jag 3 som fungerar ypprligt men som vanligt det utlovas högre hastighet en vad verkligheten visar. Det som gäller förpackningar brukar vara att dem skall gå att återanvända så att man inte förstör dem.

Du har rätt att ångra köpet även om du öppnat förpackningen.
Se denna artikel.

Jo, det står en del om att ångerrätten inte gäller om man brutit förpackningen och börjat använda den. Dock så sa jag till hon som jobbade på "avsluta abonnemang" inget om det här för jag sa att jag börjat surfa med det och så vidare. Jag sa att jag inte var nöjd med deras hastighet och ett "small" abonnemang hos en annan leverantör fungerade bättre. Så hon kanske tog det som att det inte kunder leverera hastigheten. För hon pratade om att jag skulle kontakta kundtjänst för det kunde vara problem med modemet och så vidare.

Det komiska i det hela är att jag inte får så mycket bättre bredband här ute på landet. Dock såg jag ett bättre erbjudande där man fick en surfplatta på köpet. Jag tecknade Tele2:s medium, men jag kom på att USB sticka inte var min grej och att jag behövde ett router/modem. Så jag kommer egentligen ta ett litet större abonnemang nu för att få surfplattan och modemet. Men det är värt de kronorna...

Hoppas bara inte Tele2 blir sura på grund av det:). Jaja, jag får kontakta deras kundservice imorgon och hålla fingrarna borta från att beställa något nytt tills jag verkligen ser att det nuvarande är annullerat.

Vad är det för erbjudande där du får en surfplatta?

pelpet skrev:
Du har rätt att ångra köpet även om du öppnat förpackningen.
Se denna artikel.
Då verkar det lugnt, hoppas inte de börjar jävlas om man beställer ett större abonnemang där bara precis efter :).

thomasx skrev:
Vad är det för erbjudande där du får en surfplatta?
Tele 2 mobilt bredband large med Archos 101 på köpet

www.phonehouse.se

En snabb googling visar att det är många som haft strul med ångranden enligt distansavtalslagen, så ett tips är att ta allt skriftligt. Om du pratat med kundtjänst, begär mail-bekräftelser på att du ångrat köpet ifall det skulle bli strul. De har troligen fakturaflöden där fakturor går vidare till inkasso om de inte betalas, så det kan räcka med att någon i kundtjänsten inte håller vad de lovar i telefon till dig för att en faktura ska gå vidare till inkasso. Då är det rätt tryggt att ha en bekräftelse på hävandet av köpet skriftligt, ifall du skulle behöva bestrida fakturor gentemot inkassobolaget.

Men dom lär väl skicka i alla fall en faktura och en påminnelse innan det går till inkasso.

Jag provade också ett mobilt bredband från Tele2.
Men här jag bor så var hastigheten endast 0,02mb/s.(nu kör jag adsl istället)
Det var inga problem att avsluta abbonemanget.
Jag har inte betala något alls.

jag fick betala på mitt mobilabredband i 24 månader trots att jag inte kunde använda de pga för dålig mottagning.. har för mig att jag hade tele2.

Beställde ett 4G abb via Bredbandsbolaget/Telenor för att testa hemma. Jag krävde att få testa och returnera vid behov, kundtjänst sa att det står att man får göra det i allmänna och speciella villkor för bredband men det stämmer inte vad jag kan se - jag fick kundtjänst att skicka mig ett mail där dom intygar att jag får returnera även efter att jag provat. Jag har returnerat och detta verkar ha fungerat bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.