Vi ska snart sätta igång med badrumsbygget och jag klurar på några saker som jag inte lyckats få svar på tidigare.

Jag är inne på att måla och tittade i regler för detta. Vid olika väggkonstruktion stod det att man måste fuktprojektera, eller vad det hette. Men några scenarion var redan ok. Mot yttervägg gällde då det godkända tätskiktet, gipsskiva, byggplast, reglar med 170 mm isolering, luftspalt, träpanel.

Vårt hus består av stående plank i två lager med luft emellan, träpanel, vindpapp av ngt slag och sist eternitplattor. That´s it. Enda plasten i huset är den vi har brödet i typ. Vilka är de möjliga konsekvenserna av att inte plasta och proppa i isolering mot ytterväggarna? Jag har för mig att det inte är något vidare att stänga in trä mellan tätskikt som ju blir i det här fallet.

Det stod även att vid innerväggar i oika varianter skulle en ångfolie med en viss ångtäthet anvädas, på ANDRA sidan mot barummet sett. Gör man verkligen så när innerväggen vetter mot t ex ett sovrum. Jag blir förvirrad av de här reglerna.

MVH

Ring återförsäljaren av det system du ska använda. Det är dom som tar över konstruktionsansvaret.

Ingen som kan ge ett generellt svar om det blir ngt tok med att låta bli isolering mm i ytterväggarna mot badrummet? Kan det vara så att fukten lättare söker sig in i väggen om den är kallare?

Bumpar min fråga igen och hoppas på ngn reaktion. Jag vill alltså veta lite om ev risk att inte isolera ytterväggar i badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.